Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności21 września 202114:08

Nowa odsłona kampanii społecznej Krajobraz Mojego Miasta

Nowa odsłona kampanii społecznej Krajobraz Mojego Miasta - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Polska:

Krajobraz miejski – jest odbiciem społeczeństwa, jego sposobu życia i potrzeb, zarówno tych estetycznych, jak i emocjonalnych. To pole międzypokoleniowego dialogu, tło ważnych wydarzeń i przemian społecznych oraz przestrzeń o ogromnym znaczeniu dla dziedzictwa regionu. Mierzy się on jednak z problemami bardzo prozaicznymi – niedostatkami planowania przestrzennego, niszczeniem fasad, zalewem reklam czy zamianą rynków i terenów zielonych w betonowe parkingi. W zwiększeniu świadomości społecznej dotyczącej potrzeby i istoty ochrony krajobrazu miejskiego ma pomóc kampania społeczna „Krajobraz Mojego Miasta”. Kampania ważna i potrzebna.

Do kogo mówimy?

Kampania społeczna „Krajobraz Mojego Miasta” została zainaugurowana w 2016 roku przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. Jej pomysłodawczynią była prof. IH PAN Magdalena Gawin, Wiceminister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Generalny Konserwator Zabytków. Akcja skierowana jest zarówno do mieszkańców, turystów, jak i ogółu społeczeństwa. Ważną grupą, która znalazła się w obszarze zainteresowań organizatorów, są także działacze samorządowi, którzy – wspierani przez liczne grono ekspertów i liderów opinii publicznej – mogą najwięcej zmienić w przestrzeni kulturowej swojego regionu.

Jak podkreśla Bartosz Skaldawski, Dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa: „Każdy z nas – mieszkańców aglomeracji, miast czy wsi – powinien być świadomy tego, z jaką łatwością można zakłócić ład przestrzenny i zachwiać harmonię w najbliższym otoczeniu. Nieprzemyślane inwestycje, pochopne usuwanie zieleni z ulic i placów, tandetne wykonawstwo, brak respektu dla wartości krajobrazowych, lekceważenie przepisów i planów oraz złe gospodarowanie przestrzenią – to wszystko ma niebagatelny wpływ na wygląd naszego miejsca na Ziemi. To my – mieszkańcy decydujemy, w jakim miejscu chcemy żyć i w jaki sposób powinniśmy zadbać o dziedzictwo kulturowe zostawione nam przez poprzednie pokolenia Odkryjmy piękno ukryte pod betonem, szyldami i wielkopowierzchniowymi reklamami!”.

Cel – parki kulturowe

Głównymi elementami nowej odsłony kampanii są film i spot, które w czytelny sposób diagnozują problemy przestrzeni miejskiej i proponują ich rozwiązania. W kampanii przywoływane są przykłady zabytków powszechnie rozpoznawanych – jak kościoły, zamki czy pałace – wraz z ich historycznym otoczeniem, jak również tych mniej oczywistych, jak chociażby zabytki przemysłowe. Organizatorom akcji zależy na zwróceniu uwagi także na zabytki „niewidzialne”, nieobecne w powszechnej świadomości, jak układy urbanistyczne i podziały własnościowe, mała architektura i wystrój wnętrz czy historyczne nasadzenia określonych gatunków drzew. W ramach kampanii przywoływane są różnorodne formy i narzędzia ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym m.in.: rejestr zabytków, Lista Pomników Historii, Lista światowego dziedzictwa UNESCO, gminne i wojewódzkie ewidencje zabytków czy miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Wszystko po to, by odkrywać i zmieniać miasta i wsie.

„W nowej odsłonie kampanii szczególną uwagę poświęcamy formie ochrony krajobrazu kulturowego, jaką jest park kulturowy. Chroni on nie tylko zabytkowe przestrzenie, ale też zachowany w wielu miejscach historyczny krajobraz kulturowy i – co bardzo ważne – jest ustanawiany przez władze samorządowe w porozumieniu z wojewódzkimi konserwatorami zabytków. Park kulturowy to idealny sposób na zarządzanie zabytkową przestrzenią. To również najskuteczniejsza forma ochrony dziedzictwa krajobrazu kulturowego” – dodaje Bartosz Skaldawski.

Kampanię społeczną „Krajobraz Mojego Miasta” od lat aktywnie wspierają osobowości świata kultury, życia społecznego i mediów, jak chociażby pomysłodawczyni akcji KMM prof. Magdalena Gawin, Sebastian Karpiel-Bułecka, Krzysztof Trebunia-Tutka, Wiktor Lach czy Jan Mencwel. Do grona Ambasadorów w tym roku dołączył także aktor filmowy i reżyser Robert Gonera, architektka Magdalena Milert oraz dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa Bartosz Skaldawski, a także para podróżników, którzy przemierzają Europę kamperem – Zosia i Kuba z kanału Foxes in Eden.

Zachęcamy do obejrzenia spotu kampanii.

Autor: Materiał prasowy, [email protected]

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama

Najczęściej czytane artykuły

Aktualności28 października 202514:14

Emeryci świętowali w restauracji Raciborska. Dla seniorów zaśpiewał finalista The Voice Kids [FOTO i WIDEO]

Emeryci świętowali w restauracji Raciborska. Dla seniorów zaśpiewał finalista The Voice Kids [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów w Raciborzu zorganizował doroczne obchody Dnia Seniora. Wydarzenie odbyło się w gościnnych progach restauracji Raciborska przy Rynku i zgromadziło licznie przybyłych członków związku, przedstawicieli władz samorządowych oraz zaproszonych gości. Spotkanie, jak co roku, stało się okazją do wspólnego świętowania, podsumowania działalności organizacji oraz uhonorowania zasłużonych seniorów.

(greh)
Reklama
Aktualności29 października 202513:39

Służby w akcji przy Cegielnianej. Powiatowe manewry w Raciborzu [FOTO i WIDEO]

Służby w akcji przy Cegielnianej. Powiatowe manewry w Raciborzu [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

W środę, 29 października, w godzinach porannych na terenie zaplecza Szpitala Rejonowego im. dr. Józefa Rostka w Raciborzu przeprowadzono rozbudowane manewry służb ratunkowych. Scenariusz zakładał poważny wypadek z udziałem karetki pogotowia, która po utracie panowania nad pojazdem uderzyła w budynek szpitalny, powodując pożar i liczne obrażenia wśród osób znajdujących się w pobliżu. Symulacja obejmowała również ofiary śmiertelne oraz osoby ciężko ranne.

(greh)
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 24.10.2025
23 października 202521:20

Nasz Racibórz 24.10.2025

Nasz Racibórz 17.10.2025
16 października 202521:58

Nasz Racibórz 17.10.2025

Nasz Racibórz 10.10.2025
10 października 202508:24

Nasz Racibórz 10.10.2025

Nasz Racibórz 03.10.2025
2 października 202517:23

Nasz Racibórz 03.10.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.