Fakty i mity o LPG. Co radzą eksperci?

Opinii dotyczących instalacji gazowych jest wiele. Sceptycy twierdzą, że to niebezpieczne albo że skracają żywotność silnika. Przy obecnych cenach paliwa ludzie za szukają jednak oszczędności. Co zrobić, gdy do pracy mamy dalej niż 5 kilometrów? - Przerobić samochód na gaz - radzą eksperci.
Wszelkie mity o wybuchowości podczas wypadku i uszkodzeń, jakie powoduje instalacja LPG możemy włożyć między bajki - przekonują strażacy i mechanicy samochodowi. - System zabezpieczeń oraz wytrzymałość butli gazowej gwarantuje nam bezpieczeństwo zarówno podczas codziennej eksploatacji, jak i w trakcie wypadku - przekonuje strażak Leszek Kurtz.
- Regularne przeglądy instalacji zapewnią bezawaryjna jazdę i bezproblemową eksploatację samochodów napędzanych tym alternatywnym w odniesieniu do benzyny źródłem zasilania - mówi pan Marian, który samochodem z instalacją LPG przejechał ponad 100 tys. kilometrów.
Same zapewnienia o bezpieczeństwie systemu nie przekonają sceptyków, którzy nie chcą by ich pasażerowie mieli za plecami butlę z łatwopalnym gazem. Kalkulacja jest jednak prosta. Przy średnim spalaniu wynoszącym 7 litrów na 100 km oszczędności w eksploatacji samochodu napędzanego gazem sięgają niemal 40 procent!
Przeliczmy - jazda fordem escortem z 1998 r. z silnikiem benzynowym o pojemności 1.3 cm będzie nas kosztowała około 36 zł na 100 km. Z kolei jazda tym samym samochodem z instalacją gazową uszczupli nasz portfel jedynie o około 19 zł.
Kolejnym argumentem przemawiającym za tym właśnie źródłem zasilania jest ekologia. Spalany w komorze silnika gaz w znacznie mniejszym stopniu zanieczyszcza środowisko aniżeli benzyna albo olej napędowy.
Należy jednak pamiętać, że jazda samochodem z zamontowaną instalacją LPG nie zwalnia nas z obowiązku tankowania benzyny. Jest ona potrzebna do odpalania samochodu przed przełączeniem na gaz. Jazda przez dłuższy okres czasu na pustym zbiorniku benzyny, może powodować zatarcie pompy paliwa oraz korozję baku w samochodzie - przestrzegają mechanicy.
Jak działają instalacje gazowe?
Płynny gaz dzięki ciśnieniu panującym w zbiorniku jest dostarczany przewodami do parownika, gdzie ogrzany dzięki układowi chłodzenia silnika, zmienia swą fazę na lotną. Zmieszany z powietrzem dzięki małemu nadciśnieniu zostaje zassany przez silnik.
Jaką instalacje wybrać do naszego samochodu?
Powinniśmy pamiętać, że montaż instalacji LPG zlecamy wyłącznie zakładom, które znajdują się na liście Instytutu Transportu Samochodowego. Eksperci radzą, by przy wyborze wybierać te najnowocześniejsze. Im nowsza generacja, tym bardziej dopracowana pod względem technicznym.
Od 2004 roku Polska jest liderem pod względem zużycia autogazu w Europie. Wpływ na taki stan rzeczy ma niewątpliwie sieć dystrybucji, gdyż zatankować paliwo LPG możemy w jednym z 6000 punktów w całym kraju a obecnie liczba warsztatów zajmujących się montażem instalacji gazowych przekroczyła 8000.
Rozwój prac nad techniką zastosowania tego źródła energii spowodował pojawienie się na rynku instalacji gazowych do silników diesla. Z tego typu rozwiązań coraz częściej korzystają przewoźnicy komunikacji miejskiej.
Ceny montażu instalacji LPG
Koszt instalacji gazowych jest różny. Wszystko zależy od producenta oraz zakładu zajmującego się montażem. Doświadczenie wskazuje jednak, że wybór najtańszej usługi tak naprawdę z ekonomią ma niewiele wspólnego. Przy podjęciu decyzji o założeniu gazu w nowym samochodzie musimy być przygotowani na wydatek rzędu 4000 - 5000 zł. Przy samochodach starszej generacji koszty te oscylują w granicach 2000 zł.
(młyn)
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany