Przejęcie linii kolejowej Olza-Markowice to temat rozwojowy

Na razie jednak, jak słyszymy w magistracie, bardziej w sferze koncepcji niż konkretnych działań. Żadnego wniosku formalnego nie ma.
Województwo śląskie planuje wybudować sieć tras rowerowych w miejscu dawnych linii kolejowych. Dokonało już audytu ok. 280 km nieużywanych torów pod kątem adaptacji do potrzeb rowerzystów. Projekt ma znaczny potencjał, jednak będzie wymagał ścisłej współpracy samorządów.
W przypadku odcinka linii kolejowej nr 176 od Brzezia wzdłuż lasu Obora do Markowic chodziłoby jednak o uruchomienie tu małego składu turystycznego. Kilka takich przejazdów już tu się odbyło. Są pasjonaci deklarujący chęć współpracy. Zamiast ścieżki rowerowej Racibórz miałby dodatkową atrakcję turystyczną, taką jaką mają dziś Rudy ze swoim skansenem kolejki wąskotorowej. Wkrótce pociągi będą stąd kursować aż do Stodół. Trwają już prace przy odtworzeniu linii.
Raciborski pomysł z linią Brzezie-Markowic to na razie koncepcja. - Temat do dyskusji, choć ciekawy - słyszymy od prezydenta Mirosława Lenka. Dodaje, że jeśli gmina zdecydowałaby się wystąpić o przejęcie linii, to droga do tego będzie długa. Przejmowanie nieruchomości kolejowych nie jest bowiem łatwe.
Przekonał się o tym inwestor z Nędzy, który kupił przy Gliwickiej stary dworzec kolejki wąskotorowej. Miał plany budowy muzeum i gastronomii oraz uruchomienia przejazdów w stronę Szymocic, ale po kilku latach odpuścił. Nie udało się, wspólnie z gminą, doprowadzić do przejęcia torowiska. Budynek jest wystawiony na sprzedaż.
Linia kolejowa nr 176 – jednotorowa, niezelektryfikowana linia kolejowa powstała w latach 1914–49. Jako pierwszy, w 1914 roku powstał odcinek Syrynia – Olza, jako część linii kolejowej łączącej Olzę z KWK Rydułtowy-Anna. Następnie, latem 1925 roku oddano do użytku odcinek od Syryni do stacji Brzezie nad Odrą. 2 października 1949 roku połączono Brzezie nad Odrą ze stacją w Markowicach, gdzie połączono go z linią nr 151. Jednak we wrześniu 1968 zamknięto ten odcinek dla ruchu pasażerskiego, a również we wrześniu 1981 roku pozostałą część linii. Linia była jednak eksploatowana do przewozów towarowych. Wykorzystywała ją kopalnia "Anna" oraz zakład odzysku węgla w Bukowie. W lipcu 2015 roku poinformowano, że PKP PLK rozpoczęły procedurę likwidacji 15-kilometrowego odcinka linii pomiędzy Raciborzem a Syrynią. Likwidacja związana jest z zaprzestaniem wydobycia węgla kamiennego w kopalni "Anna" pod koniec 2011 roku. Dodatkowo linię przeciąć ma nowa droga z Raciborza do Pszczyny (źródło wikipedia).
(w)
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany