Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019

W Sali Marmurowej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego odbyło się spotkanie informacyjne dla samorządowców o najnowszym programie przebudowy, budowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych. W spotkaniu wzięli udział wojewoda śląski Piotr Litwa oraz wicewojewodowie Mirosław Szemla i Gabriela Lenartowicz.
Szczegółowe informacje na temat programu, zasad pozyskiwania wsparcia w jego ramach, zasady dotyczących wypełniania wniosku o dofinansowanie, kryteriów oceny i wyboru projektów przekazała Dorota Wójtowicz, dyrektor Wydziału Certyfikacji i Rozwoju Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Poinformowała też o zagadnieniach dotyczących kwalifikowalności wydatków.W Sali Marmurowej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego odbyło się spotkanie informacyjne dla samorządowców o najnowszym programie przebudowy, budowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych.
To trzecia edycja programu tzw. schetynówek. Do tej pory efektem współdziałania rządu i samorządu terytorialnego w ramach obu etapów Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych w latach 2008-2014 jest modernizacja i rozbudowa sieci dróg lokalnych o łącznej długości 12,2 tys. km. Przedsięwzięcia inwestycyjne zrealizowane na obu szczeblach samorządu lokalnego objęły już prawie 5,2 tys. km dróg gminnych i 7 tys. km dróg powiatowych, mających kluczowe znaczenie dla rozwoju wspólnot samorządowych.
W województwie śląskim co roku samorządy składały około stu wniosków na realizację programu, z których 60-70 było zrealizowanych. Co roku dla samorządów województwa śląskiego rząd na ten cel przeznaczał 37-69 mln złotych. W latach 2008-2014 powstało lub zostało przebudowanych lub wyremontowanych 609 km dróg, w tym 315 powiatowych i 294 gminnych.
Z uwagi na dotychczasowe doświadczenia beneficjentów Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, nadzorowanego przez ministra właściwego ds. administracji publicznej, obecny Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej, który nadzorować będzie minister właściwy ds. transportu, opiera się na przyjętych i sprawdzonych założeniach. Kontynuuje przyjęte wcześniej zasady podziału środków pomiędzy gminy i powiaty, naboru wniosków o dofinansowanie, przeprowadzania konkursów oraz monitoringu realizacji zadań.
Podobnie jak poprzednio nabór wniosków oraz wypłata dotacji jednostkom samorządu terytorialnego będzie zadaniem wojewodów.
W Programie rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019 rząd co roku przeznaczy dla jednostek samorządu terytorialnego w województwie śląskim około 70 mln zł. Pula tych środków będzie dzielona po połowie między powiaty i gminy. Wniosek może zgłosić jedynie ustawowy zarządca drogi. Każda gmina może złożyć co roku jeden wniosek, każdy powiat – dwa. Wnioskowana dotacja to maksymalnie 3 mln złotych i nie więcej niż 50 proc. wkładu własnego. Program obejmuje inwestycje jednoroczne. Nabór wniosków odbywać się będzie jesienią roku poprzedzającego realizację i finansowanie (w tym roku od 1 do 30 października).
Celem programu jest: poprawa bezpieczeństwa ruchu na drogach gminnych i powiatowych, ze szczególnym uwzględnieniem niechronionych użytkowników dróg, podniesienie standardów technicznych dróg publicznych, rozwój spójnej sieci dróg publicznych poprzez poprawę połączeń dróg lokalnych z drogami wyższej kategorii oraz zwiększenie płynności ruchu.
Szczegółowe informacje na temat programu można znaleźć TUTAJ
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany