Odzież robocza - przepisy BHP

Odzież robocza to element wymagany na wielu stanowiskach pracy. Obowiązkiem pracodawcy jest ustalenie rodzaju odzieży i obuwia roboczego, które muszą być bezwzględnie stosowane przez pracowników, a ponadto musi on ustalić przewidywany okres ich użytkowania (art. 237(8) par. 1 k.p.). Przydzielanie odzieży i obuwia roboczego powinno odbywać się na drodze konsultacji z pracownikami lub ich przedstawicielami. Zasady wyposażania pracowników w ubranie robocze powinny zostać zawarte w treści regulaminu pracy lub w innych przepisach wewnątrzzakładowych.
Odzież robocza – kiedy jest wymagana?
O tym, kiedy odzież robocza musi być używana, mówi Kodeks Pracy, a więc główne źródło przepisów dotyczących wszystkiego, co jest związane z pracą. Zagadnienie odzieży roboczej szczegółowo opisuje artykuł 237(7), stworzony na bazie ustawy z 26 czerwca 1974 r., Dz.U. z 1998 r., Nr 21, poz. 94, ze zmianami:
„§ 1. Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach:
1) jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu,
2) ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.”
Pracodawca ustala rodzaje środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, których stosowanie na określonych stanowiskach jest niezbędne. Muszą one być zgodne z normami odzieży roboczej, czyli:
• PN-EN 340:1996 Odzież ochronna. Wymagania ogólne.
• PN-EN 344:1996 Wymagania i metody badania obuwia bezpiecznego, ochronnego i zawodowego do użytku w pracy.
• PN-92/O-91060 Obuwie robocze. Obuwie dla pracowników atomistyki.
• PN-89/P-84505/01-05 Odzież robocza. Fartuchy. Postanowienia ogólne.
• PN-P-84525:1998 Odzież robocza. Ubrania robocze. Wymagania.
• PN-92/P-84683 Odzież robocza. Koszule męskie.
• PN-92/P-84684 Odzież robocza. Kombinezony.
Należy pamiętać o tym, że pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez odzieży i obuwia roboczego, które przewidziane są do stosowania na danym stanowisku pracy.
Odzież robocza – kto odpowiada za jej konserwację?
Co jest oczywiste, odzież robocza ulega w trakcie pracy zabrudzeniom. Za jej czyszczenie i konserwację odpowiada pracodawca – mówi o tym drugi paragraf artykuł Kodeksu Pracy o numerze 237(9):
„Pracodawca jest obowiązany zapewnić, aby stosowane środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze posiadały właściwości ochronne i użytkowe, oraz zapewnić odpowiednio ich pranie, konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie.”
W przypadku uszkodzenia odzieży roboczej pracodawca jest zobowiązany do jej wymiany lub oddania do naprawy.
Odzież robocza w gestii pracownika
Kodeks Pracy dopuszcza sytuację, w której pracownik będzie używał własnej odzieży roboczej. Musi ona jednak spełniać niezbędne, określone normami warunki, a ponadto pracownik musi wyrazić zgodę na takie rozwiązanie. Wówczas pracodawca zobowiązany jest do wypłacenia za nią ekwiwalentu opartego na sklepowych cenach odzieży roboczej. Również proces prania bądź czyszczenia może zostać powierzony zgadzającemu się na to pracownikowi. Zwrot kosztów za te czynności także leży po stronie pracodawcy.
Chcąc zapewnić pracownikom odzież roboczą zgodną z przepisami BHP oraz normami, a także zdjąć z siebie obowiązek np. naprawy lub/i systematycznego oddawania odzieży do pralni, warto skorzystać z usług wynajmu. Firma wynajmująca posiada odzież roboczą zgodną ze wszystkimi normami i przepisami oraz oferuje ubrania robocze przystosowane do użytkowania na konkretnych stanowiskach pracy. Dużą zaletą wynajmowanej odzieży jest jej jednolity wygląd, który poprawia wizerunek firmy i pomaga w utrwaleniu marki. W kosztach wynajmu mieści się ponadto regularne pranie oraz konserwacja. Tak wygodne rozwiązanie oferuje m.in. firma Lindström.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany