Z Rybnika do Warszawy bez przesiadek

W czasie ostatniego posiedzenia Sejmu poseł Krzysztof Gadowski po raz kolejny zainteresował się sprawą przywrócenia bezpośredniego połączenia kolejowego pomiędzy Rybnikiem a Warszawą. Poseł wskazał m.in. na fakt, że Rybnik jest stolicą subregionu liczącego około 650 tys. mieszkańców, a sam region skupia wiele ważnych zakładów przemysłowych, wyższe uczelnie i instytucje istotne ze strategicznego punktu widzenia.
Ponadto nie można bagatelizować roli powstającej w regionie autostrady A1. Ważnym elementem w układzie komunikacyjnym naszego subregionu jest uruchomienie bezpośredniego połączenia z Warszawą. Czy w najbliższym czasie możemy się tego połączenia spodziewać? Kiedy zostanie uruchomione? – podsumował wystąpienie poseł.
Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury przypomniał, że połączenie kolejowe Rybnika z Warszawą było kiedyś realizowane w standardzie pociągu ekspresowego. Kursował pociąg ˝Skarbek˝, który docierał do Warszawy w czasie ok. 4 godzin. Niestety, linia przestała funkcjonować 1 września 2009 r. Chcąc wrócić do tej tradycji, Ministerstwo wystąpiło do spółki PKP InterCity o zbadanie technicznych możliwości oraz skutków ekonomicznych uruchomienia połączenia bezpośredniego na trasie Rybnik – Warszawa. Możliwości techniczne istnieją. Wydłuży się bieg jednego z istniejących pociągów TLK: albo relacji Warszawa - Katowice, albo relacji Białystok - Katowice przez Warszawę aż do Rybnika. Wstępnie można oczekiwać, że od 1 września w ramach małej korekty rozkładu pociąg taki zostanie uruchomiony.
Uwagę posła Krzysztofa Gadowskiego zwrócił też fatalny stan torowisk na Śląsku i brak remontów. W efekcie tych zaniedbań pociągi na wielu trasach poruszają się z prędkością 20km/h. Przedstawiciel Ministerstwa odpowiedział, że prace remontowe trwają: stopniowo wymieniana jest nawierzchnia torowa i modernizowane są obiekty inżynieryjne znajdujące się np. na linii nr 140 Rybnik-Katowice. W planach na ten i na przyszły rok dla tej linii ujęto prace inwestycyjne. W rezultacie czas przejazdu skróci się, bo pociąg będzie jechał na całej trasie z prędkością 80 km/h. Remonty obejmą też ciąg E30 między Katowicami a Krakowem, a na odcinek od Sosnowca Jęzora do Krakowa podpisano duży kontrakt w formule ˝projektuj i buduj˝. Prace budowlane zaczną się pod koniec bieżącego roku i potrwają około trzech lat.
ML
Biuro Poselskie Posła Krzysztofa Gadowskiego
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany