Wspólna nauka drogą do sukcesu. Uczniowie szkoły na Ostrogu realizowali projekt międzynarodowy

Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi wraz ze Szkołą Podstawową z Czech Vrchni 19, Opawa zakończyły realizację wspólnego projektu w ramach współpracy transgranicznej. Zrealizowano 6 działań, które dotyczyły poszerzania wiedzy z nauk ścisłych. Tytuł polsko-czeskiego projektu brzmiał „Wspólna nauka drogą do sukcesu” i realizowany był w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska na lata 2014 – 2020 dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa. Projekt był realizowany od maja 2017 roku do kwietnia 2018 roku.
Pierwszym działaniem które odbyło się w maju 2017 roku był jednodniowy wyjazd do Kout nad Desnou i Opawy, działanie nazywało się „Energia w wodzie”. Uczniowie klas piątych i szóstych obu szkół, pojechali do elektrowni szczytowo-pompowej Dlouhe Strane, największej czeskiej elektrownia szczytowo-pompowej położonej w paśmie górskim Wysokiego Jesionika. Zwiedzanie dolnej części elektrowni dzieci zobaczyły jak wykorzystywana jest woda do wytwarzania energii. Podczas prezentacji filmu instruktażowego poznali różne formy alternatywnych źródeł energii . Mieli także okazję zobaczyć krajobraz gór zrębowych, najwyższy szczyt tego pasma Pradziad, poznali skały przeobrażone, które budują to pasmo. Popołudniu grupa wróciła do Opawy. Tutaj na sztucznym kanale wodnym mieli okazję spływać na pontonach. Doświadczenie to miało za zadanie ukazać uczestnikom jaka jest siła spływającej wody. Celem drugorzędnym było zapoznanie dzieci z ciekawą formą spędzania czasu wolnego.
Kolejnym działaniem był jednodniowy wyjazd do Centrum Nauki i Techniki w Ostrawie, tytuł działania brzmiał „Człowiek i świat”. Uczniowie wybrali się tam w czerwcu 2017 roku. Podczas wizyty w centrum cała grupa zobaczyła trzy ekspozycje edukacyjne. Dla zainteresowanych matematyką, chemią i fizyką wielką atrakcją było zwiedzenie ekspozycji Świat Nauki i Wynalazków. Przedstawiony był w nim innowacyjny potencjał takich obszarów jak nowe wynalazki, nanotechnologie i najnowocześniejsze technologie medyczne. Uczniowie z zaciekawianiem oglądali działanie tomografu, wygląd rozrusznika serca oraz próbowali klonowania owcy. Kolejna ekspozycja Świat Cywilizacji umożliwiała spojrzenie z innej perspektywy na nasze czynności dnia codziennego. Można w nim było poznać infrastrukturę miasta, zalety globalizacji oraz różne formy komunikacji. W tej ekspozycji dużo miejsca poświęcono roli wody w rozwoju cywilizacji. Największą ekspozycją był Świat Natury. Dzięki poruszaniu się po korytarzach zapełnionych różnymi ciekawostkami można było opanować wile wiedzy z zakresu kilku dziedzin: fauny, flory, dźwięków, konstrukcji, biologii i kosmosu. Uczniowie mogli poznać proporcje naszego ciała na modelu człowieka witruwiańskiego. Na centrum można było poznać technologię produkcji łyżeczki, a nawet postępując zgodnie z instrukcją samodzielnie ją wyprodukować. Kolejną atrakcją wyjazdu był film o wyspach Galapagos w formacie 3D, którego lektorem był Piotr Fronczewski. Ostatnim bardzo ciekawym punktem programu był udział w pokazach doświadczeń. Tutaj uczniowie dowiedzieli się jakie eksperymenty można przeprowadzić za pomocą ciekłego azotu i „suchego lodu”. Zobaczyli jak może zmienić kolor płomień zależnie od rodzaju gazu. Poznali także substancje, które sublimują.
Trzydniowa wycieczka do Krasiejowa poprzez Kotlinę Kłodzką, Polanicę Zdrój, Wambierzyce do Złotego Stoku, która odbyła się w październiku 2017 roku była kolejnym etapem projektu ralizowanego w SP1. Działanie to nazywało się „Badanie przez zwiedzanie”. Ten edukacyjny wyjazd rozpoczął się w Krasiejowie, gdzie uczniowie poznali przeszłość geologiczną Ziemi, zwiedzili tunel czasu, pawilon paleontologiczny, prehistoryczne oceanarium, wzięli udział w warsztatach paleontologicznych, poznali stratygrafię Ziemi. W niezwykłym interaktywnym pawilonie muzealnym odbyli wspólnie podróż w czasie. Przekraczając próg Parku Nauki i Ewolucji Człowieka wzięli udział w kolejnym niezwykłym zdarzeniu. Wplątali się w zawiłe losy Świata. Stali się świadkami fascynujących przemian i dołączyli do wybranego grona podróżników w czasie - temponautów. Przygoda zaczęła się 66 milionów lat temu, kiedy życie na Ziemi niemalże zostało zgładzone. Podczas drugiego dnia polsko – czeska grupa zwiedziła Polanicę Zdrój, gdzie przeprowadzono warsztaty z badania chemicznego wód zdrojowych. Niewątpliwą atrakcją było wejście na Szczeliniec z mapą, kompasem oraz GPS-em w tablecie. W Masywie Szczelińca uczniowie obserwowali rodzaje skał i poznawali ich pochodzenie. Poznali też genezę gór zrębowych z piaskowca ciosowego, a także formy geologiczne powstałe w wyniku wietrzenia. Wieczorem odbyło się integracyjne ognisko i dyskoteka. Uczniowie obu szkół dzielnie „łamali języki” starając się porozmawiać z nowymi kolegami. Trzeciego dnia dzieci zwiedzały Sztolnię Gertruda. Na terenie kopalni złota poznały metodę wybijania monet, dowiedziały się jak wyrabiało się sztabki złota oraz uczyły się metod wypłukiwania drobinek złota za pomocą specjalnych tac i wody. W Muzeum Minerałów mogli zobaczyć ponad 500 okazów minerałów, kamieni szlachetnych i skamieniałości w Izbie Pamięci złożonej z kilku pomieszczeń, które podzielono tematycznie można było zobaczyć eksponaty z terenu miasta: okolicznościowe pamiątki, porcelanę, monety z tutejszej mennicy oraz najstarsze widoki Reichenstein. W „izbie górniczej” umieszczono mundury oraz pamiątki związane z lokalnym górnictwem, które ma 1000-letnią tradycję. W największej sali można obejrzeć tablice historyczne opatrzone zdjęciami i tekstem, a poświęcone rożnym obiektom w mieście. Cała grupa z przewodnikiem poruszała się też szybem, który prowadził do podziemnego wodospadu w Sztolni Czarnej. Atrakcją dla dzieci okazała się możliwość spływu łodzią o nazwie Titanic, odcinek który pokonali miał 200 metrów, w zlanym wodą chodniku było bardzo mrocznie, przewodnik opowiadał legendę o Gertrudzie.
Czwartym punktem projektu był pięciodniowy wyjazd do Visalaje w Czechcach, który odbył się w styczniu 2018roku, działanie to nazywało się „Kreatywne techniki fotograficzne”. Uczniowie partnerskich szkół spotkali się w Beskidach pod Łysą Górą. Pierwszego dnia cała grupa wyszła w teren zrobić zdjęcia najbliższego otoczenia oraz pobawić się na śniegu. Wieczorem pod czujnym okiem nauczycieli dokonali obróbki wykonanych zdjęć. Uczyli się kalibrowania, edytowania, zmiany formatu zdjęć, retuszowania i wstawania tekstu. Tworzyli pocztówki, kolaże i mem-y według własnego pomysłu. Kolejne dni miały równie aktywnie podczas zajęć z narciarstwa i snowboardu na pobliskich stokach oraz nauki wykonywania ciekawych zdjęci w różnym otoczeniu. Dzieci miały okazję uczyć się i doskonalić technikę jazdy oraz spędzić wspólnie czas. Wszyscy nowicjusze dzięki wspaniałym instruktorom z partnerskiej szkoły nauczyli się samodzielnie zjeżdżać z górki. Atrakcją były również zajęcia w Aquaparku gdzie dzieci wspólnie wykonywały różne wodne ewolucje i pstrykały zdjęcia pod wodą, które prezentowano potem w świetlicy hotelowej. Wszyscy wzięli udział w biegu biatlonowym na czas. Trasa zawierała strzelanie z wiatrówki do celu, przejście po rozwieszonych linach i bieg terenowy. Najlepsi otrzymali dyplomy. Odbyła się kostiumowa dyskoteka z konkursami. Podczas zabaw trzeba było popisać się zwinnością, talentem tanecznym i refleksem. Na koniec wyjazdu dokonano oceny prac fotograficznych oraz przeprowadzono turniej gier towarzyskich.
Festiwal Nauki w Opawie przygotowany przez uczniów partnerskiej szkoły był przedostatnim działaniem realizowanym w ramach projektu. Pierwszym punktem programu były stanowiska z doświadczeniami, które odnosiły się do różnych zmysłów smaku, wzroku, słuchu czy dotyku. Były pokazy z użyciem światła UV, wody, sody, octu a nawet mentosów i pepsi. Na stanowiskach można było zobaczyć jak działa podnośnik hydrauliczny, jak zbudowane są skały, jak działają obwody elektryczne, jak wygląda papryka i liść pod mikroskopem. Można było posłuchać jak rozchodzi się dźwięk, poznać gatunki zboża oraz spróbować swoich sił w segregacji odpadów. Część uczniów składała ciekawe konstrukcje z klocków konstrukcyjnych. Po posiłku wszyscy zrobili sobie peryskopy. Poprzez własnoręczne wykonanie peryskopu uczniowie poznali zasadę działania tego przyrządu optycznego służącego do obserwacji przedmiotów znajdujących się poza polem widzenia obserwatora lub zakrytych przeszkodami. Na koniec grupa wybrała się do pobliskiego parku, aby poszaleć na wspaniałym placu zabaw.
Szóstym działaniem podsumowującym cały projekt był Festiwal Nauki, który odbył się na terenie SP1 w Raciborzu. W pierwszej części festiwalu odbywały się zajęcia z kodowania, robotyki i eksperymentowania. Dzieci mogły zobaczyć jak działa ciecz nienewtonowska, oglądać przez mikroskop próbki wątroby zwierzęcej, określać kwasowość substancji, obserwować pole magnetyczne, budować obwody elektryczne, zobaczyć jak działa hydrocar napędzany na wodę destylowaną, zapoznać się z ruchem planet, zobaczyć amonity, hodowlę kryształów, poznać zasadę działania maszyny elektrostatycznej i wielu innych fizycznych i chemicznych zjawisk. Na zajęciach z robotyki składano modele robotów, które później programowano za pomocą różnych aplikacji w komputerze. Na zajęciach z kodowania pracowano na różnych programach wgranych na tabletach m.in. na popularnym programie Scratch. W drugiej części festiwalu uczniowie konstruowali pojazd napędzany powietrzem z balonu i armatę strzelającą powietrzem. Podczas spotkania zaprezentowano podsumowanie rocznej współpracy w ramach sześciu działań projektu.
Projekt poprzez wspólne działania miał za zadanie zintensyfikowanie współpracy pomiędzy partnerskimi szkołami, przełamywanie barier językowych oraz wyrównanie szans edukacyjnych uczniów. Nauczyciele planowali i realizowali wszystkie działania pod kątem uczenia się poprzez: rekreację, turystykę, eksperymentowanie, badanie, konstruowanie, zwiedzanie i empiryczne poznawanie świata. Projekt przygotowany był i zrealizowany przez panią Beatą Joszko i Sylwię Surmę.
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.