O raciborskim PKS na powiatowej komisji budżetu i finansów. 10 tysięcy pasażerów dziennie, 66 autobusów i linia do Krakowa...

Niezwykły mamy PKS w Raciborzu - nie dość, że wciąż istnieje i jeździ, to jeszcze nie generuje strat, kupuje nowe autobusy i otwiera nowe linie. To zupełnie inaczej, niż większość przedsiębiorstw w kraju. Co ciekawe, jako jedna z dwóch spółek w Polsce realizuje przewozy zgodnie z nową ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, która reguluje organizację transportu publicznego. Jeden powiat to Bielsko-Biała, drugi - powiat wodzisławski, gdzie PKS Racibórz jest oficjalnym wykonawcą przewozów pasażerskich zgodnie z podpisaną umową. Raciborski przewoźnik wykonuje przewozy zgodnie z ustalonymi przez powiat wodzisławski trasami i rozkładami jazdy i z powiatem rozlicza się za każdy wozokilometr. Na terenie powiatu raciborskiego przewozy wykonywane są tak, jak dotychczas, czyli na zasadzie konkurencji rynkowej.
Zmieni się to w 2017 roku, kiedy powiaty będą musiały zorganizować transport publiczny na swoim terenie. Będzie z tym ogromny problem, gdyż w większości dużych miast PKSy upadły i ich nie ma%u2026 Katowice, Opole, Cieszyn, Zakopane, Rybnik, Wodzisław nie mają swoich przewoźników i powiaty staną przed problemem zorganizowania przewozu. W przypadku powiatu raciborskiego istnieje możliwość bezprzetargowego świadczenie usług od 2017 r. gdyż spółka należy do powiatu.
PKS w Raciborzu świadczy usługi w powiecie raciborskim oraz na styku powiatów wodzisławskiego, rybnickiego, głubczyckiego i gliwickiego. Pasażerami są głównie uczniowie raciborskich szkół i to kursy do szkoły i z powrotem są najbardziej obłożone i opłacalne. W czasie roku szkolnego autobusami PKS przyjeżdża dziennie 5 tysięcy osób i tyle samo wraca później do domu. Zasadniczo pozostałe kursy - przedpołudniowe i wieczorne - są nierentowne. Jednak przedsiębiorstwo ma nie tylko zarabiać, ale także pełnić misję służebną dla społeczeństwa - stąd kursy, które być może same rentowne nie są, ale na nie zarabiają te bardzie opłacalne, za to można np. zajechać do lekarza lub wrócić w nocy z pracy do domu.
Radnych interesowała utworzona niedawno linia do Krakowa. To, okazuje się, bardzo popularna trasa. PKS realizuje trzy kursy dziennie. Chętnie zredukowano by je do dwóch, jednak wtedy raciborskie autobusy nie mogłyby wjeżdżać na krakowski dworzec autobusowy, a takie rozwiązanie nie wchodzi w grę.
Nadmierne wręcz zainteresowanie autobusami do Krakowa powoduje, iż często musi jechać nie jeden, a dwa autobusy - powodem jest wysoka frekwencja oraz%u2026 autostrada A4, na której autobus nie może przewozić pasażerów stojących. Skoro zatem z samego Raciborza wyjeżdża pełny autobus, to trzeba posłać za nim drugi, który pozbiera pasażerów z innych miast. Jako że autobusami często podróżują studenci, pojazdy wyposażone są w WiFi.
Kilka ciekawostek i liczb: w 2012 r. spółka została najlepszym PKSem w kraju. Przewożąc około 10 tys. pasażerów dziennie, w ciągu roku do przedsiębiorstwa wpłynęła jedna skarga - bo autobus odjechał zbyt szybko. PKS obsługuje 78 linii, posiada 66 autobusów, z czego 52 to pojazdy kupione po 2006 roku. W spółce zatrudnionych jest 126 osób.
th
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany