Nie macie aktualnych map! Burzliwa dyskusja w sprawie drogi Racibórz-Pszczyna

Pierwsze z serii spotkań dotyczących budowy drogi Racibórz – Pszczyna miało miejsce dziś w raciborskim urzędzie miasta. O szczegółach budowy drogi oraz celowości samej koncepcji mówił Maciej Kotyś z firmy Egis Poland, która zaprojektowała warianty drogi na raciborskim odcinku. Jak się okazało, projektanci pracowali na mapach, które nie odzwierciedlały aktualnego stanu zabudowy.
- Racibórz jest jedynym miastem powiatowym nie skomunikowanym ze Śląskiem. Na terenie powiatu raciborskiego swoje zakłady mają spółki giełdowe, które nie mają dostępu do autostrady ani do dróg ekspresowych. Występuje tu wyczerpanie przekrojów parametrów drogi. Według opracowań Zarządu Dróg Wojewódzkich nasilenie połączeń waha się między 12 – 21 tysięcy pojazdów na dobę. Po zrealizowaniu inwestycji dojazd do A4 odbywał się będzie w ciągu 12 minut. – informuje Mirosław Lenk, prezydent Raciborza. – To ważna droga, która daje też dostęp do autostrady A1, bardzo istotna część rozwiązania drogowego dla województwa śląskiego – podkreślał wiceprezydent Wojciech Krzyżek. Inwestorem jest województwo śląskie, a raciborski magistrat liderem kilku gmin odpowiedzialnym za przygotowanie dokumentacji projektowej na odcinku od granic Rybnika przez Rydułtowy, Gaszowice, Lyski, Racibórz do Rudnika. W Gaszowicach, Kornowacu i Lyskach już odbyły się konsultacje, 7 maja odbędzie się drugie – po dzisiejszym - spotkanie w raciborskim ratuszu. MAPĘ ORIENTACYJNĄ TRASY MOŻNA POBRAĆ tutaj
Proces projektowania zaczął się w ubiegłym roku, a ma skończyć się w połowie 2015. Budowa ma być finansowana z środków unijnych, tzw. nowej perspektywy na lata 2014-2020. Województwo ma je przeznaczyć na te projekty, które zostaną najszybciej i najlepiej przygotowane do fazy realizacji. Koncepcja zakłada jak najmniej wyburzeń i wywłaszczeń w terenach zabudowanych, ale bez tego i tak się nie obejdzie – zapowiedział Krzyżek, podkreślając, że procedura jest skomplikowana pod względem ludzkim i inwestycyjnym. Szacowany koszt budowy tego 25-kilometrowego odcinka to nawet 900 mln zł. Koszt przygotowania samej dokumentacji to 3,321 mln zł. 65 proc. tej kwoty pokryje Samorząd Województwa Śląskiego, pozostałą część zapewni Miasto Racibórz wraz z gminami, po terenie których, będzie przebiegać przyszła droga.
Nie będzie ruchu pieszego ani rowerowego równoległego do trasy. Zakładana prędkość to 70 km/h. – Braliśmy pod uwagę to jak charakter drogi wpłynie na realne zachowania kierujących – mówił projektant, przedstawiając kilka wariantów przebiegu drogi. Maciej Kotyś szczegółowo omówił przebieg raciborskiego odcinka jak i przebieg całej arterii.
Obecni na spotkaniu mieszkańcy powiatu otrzymali ankiety, w których mogli odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania: jakie postulaty powinien wziąć pod uwagę projektant w przedstawionym projekcie oraz jak realizacja projektu wpłynie na środowisko.
Po dokładnej analizie proponowanych wariantów drogi rozpoczęła się burzliwa dyskusja. Obecni na spotkaniu mieszkańcy byli zaskoczeni faktem, że wiele budynków, które realnie istnieją, nie zostało uwzględnionych w projekcie. – Z którego roku macie mapy? Dlaczego nie pojechaliście i nie pooglądaliście tego terenu osobiście? – pytali ludzi. - To, co pokazujecie, nie odzwierciedla zabudowy która istnieje od około 10-15 lat, mapy, na których bazuje projektant, są nieaktualne - wymieniali zarzuty mieszkańcy poszczególnych dzielnic. - W każdym z możliwych miejsc nie jesteśmy w stanie być, jesteśmy na etapie koncepcji wielowariantowej, czekamy na takie uwagi, sugestie odnośnie braków – tłumaczył projektant. Ostateczny wariant przebiegu drogi zostanie wybrany po przeprowadzonym postępowaniu środowiskowym.
Prezydent zaproponował dla uspokojenia atmosfery, aby przed kolejnymi konsultacjami społecznymi, reprezentanci firmy Egis wybrali się na wycieczkę po Miedoni i Brzeziu celem aktualizacji danych odnośne stanu zabudowy.
Przebieg na wysokości ul. Rybnickiej (podjazd do Kornowaca) - całą mapę MPZP pobierz TUTAJ
Opis koncepcji można pobrać TUTAJ
Pozostałe mapy można znaleźć TUTAJ
kb
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany