Wirtualna rzeczywistość w raciborskiej placówce oświatowej
W Słonecznej Krainie w Raciborzu 13 czerwca odbyła się międzynarodowa konferencja pt: „Pedagogiczne koncepcje stymulacji 3D, czyli wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych” z udziałem specjalistów z Republiki Czeskiej.
Koncepcję pracy ze stymulatorami 3D poprowadziła Petra Poláčková, pedagog specjalny, wykładowca oraz innowator w dziedzinie IT. Obecnie jest wicedyrektorem Cieszyńskiej Specjalnej Szkoły Podstawowej w Ostrawie. Ponadto aktywnie działa na polu wprowadzania pomocy cyfrowych i wirtualnej rzeczywistości do nauczania w szkołach specjalnych i ogólnodostępnych. Zajmuje się wykorzystaniem iPada w specjalnych szkołach podstawowych, aplikacjami wspomagającymi rozwój dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności, wykorzystaniem robotyki w szkołach podstawowych oraz stymulacją 3D. Stymulacja 3D to koncepcja łącząca rzeczywistość wirtualną i stymulację multisensoryczną. Petra Poláčková szkoli nauczycieli oraz terapeutów na terenie całej Republiki Czeskiej.
Tematem konferencji było wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Koncepcja stymulacji 3D powstała jako odpowiedź na praktyczne potrzeby nauczycieli w zakresie stymulacji uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności, od głębokich niepełnosprawności intelektualnych po dzieci ze spektrum autyzmu. Celem było stworzenie stymulującego i bezpiecznego środowiska do multisensorycznej stymulacji ucznia.
Metoda skan 3D wykorzystuje specjalnie stworzoną rzeczywistość wirtualną skierowaną wraz z bodźcami fizycznymi do empirycznego uczenia się dzieci. Terapeuta ma do dyspozycji lekcje o różnym stopniu trudności, a podczas stymulacji także stałą informację zwrotną na temat percepcji wzrokowej ucznia. Na każdej lekcji stosowany jest ukierunkowany bodziec wzrokowy, który zazwyczaj uzupełniany jest innymi elementami stymulacji wielozmysłowej, takimi jak bodźce węchowe, przedsionkowe, słuchowe, somatyczne, dotykowe oraz elementami relaksacyjnymi. Nauczyciel jest w stanie ćwiczyć z uczniem rozróżnianie wizualne, a tym samym poprawić percepcję, co z kolei wpływa na ogólną ekspresję dzieci.
Jak działa stymulacja 3D?
Poprawia uwagę i koncentrację. Przy regularnym stosowaniu wydłuża się czas koncentracji, uczniowie lepiej skupiają uwagę na danych przedmiotach. Realistyczne postrzeganie przestrzenne może motywować i wciągać w sytuację. Wpływa na mowę i komunikację. Koncentruje uwagę ucznia, a tym samym zwiększa się jego zdolność werbalizacji. Dzięki ciągłej informacji zwrotnej dla towarzyszącego terapeuty, komunikacja może precyzyjnie reagować na sytuację i monitorowany bodziec.
Usprawnia orientację przestrzenną. Terapeuta prowadzi ucznia podczas jego eksploracji przestrzeni wirtualnej, a tym samym wspiera jego orientację przestrzenną. Okulary 3D zapewniają zaskakująco wierną percepcję przestrzenną w bezpiecznym otoczeniu.
Poprawia pamięć. Podczas terapii wykorzystywana jest pamięć sensoryczna, wzmacniana i trenowana jest zarówno pamięć krótkotrwała, jak i później długotrwała. Pierwotne wzmocnienie pamięci sensorycznej odbywa się zarówno wzrokowo, słuchowo, jak i dotykowo. Każda terapia prowadzona jest zgodnie z przygotowanym scenariuszem, ale mając świadomość, że każde dziecko jest indywidualne i dlatego istnieje możliwość dostosowania terapii tak, aby była idealna dla konkretnego ucznia.
Konferencja zaowocowała podjęciem współpracy ze szkoleniowcami z Republiki Czeskiej, dzięki której nauczyciele, terapeuci i dyrektorzy będą mogli wymieniać się dobrymi praktykami oraz czerpać inspirację z miejsc, w których stymulacja 3D przynosi niesamowite efekty terapeutyczne.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany