Nowy eZUS to prosta nawigacja i wiele ułatwień

Portal eZUS, który już niedługo zastąpi Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do potrzeb różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. – Jesteśmy w trakcie wprowadzania kolejnych zmian. Pod koniec tego roku planujemy je udostępnić klientom – zapowiada Magdalena Mazur-Wolak, dyrektorka Departamentu Relacji z Klientami.
Pierwsze zmiany w eZUS zostały wprowadzone w sierpniu 2024 roku. Pojawiła się wówczas nowa nazwa portalu oraz zmodyfikowany proces logowania, w tym logowanie dwuskładnikowe. Znacznie zwiększyło to poziom bezpieczeństwa klientów ZUS. – Pod koniec roku w eZUS pojawią się usprawnienia w obszarze obsługi płatnika składek. Nasi klienci biznesowi będą mogli korzystać z portalu w nowej odsłonie. O zmianach będziemy szczegółowo informować i w razie potrzeby wspierać klientów w korzystaniu z narzędzia. Mamy jednak nadzieję, że nie będzie to konieczne, bo ono samo poprowadzi użytkownika „za rękę” – mówi Magdalena Mazur-Wolak.
Co nowego w eZUS
1. Strona startowa konta płatnika i nowe menu
Z nowego okna startowego płatnik składek uzyska szybki dostęp do najbardziej interesujących informacji, takich jak:
- Saldo,
- e-ZLA,
- Sprawy płatnika,
- Wiadomości,
- Kalendarz wizyt.
Płatnik będzie mógł personalizować układ i rodzaj prezentowanych kafli na stronie startowej i zarządzać nimi.
2. Składki i salda
Informacje o saldach dostępne będą w jednym miejscu w zakładkach:
- Bieżące saldo i salda z poprzednich miesięcy,
- Deklaracje składek (ZUS DRA),
- Informacje o należnych składkach i wpłatach.
Ten widok zastąpi pięć dotychczasowych oddzielnych zakładek, co ułatwi klientom sprawdzanie rozliczeń z ZUS.
3. Katalog usług
W tej zakładce sprawy najczęściej wybierane przez klienta będą się wyświetlały jako podpowiedzi w sekcji „Wybrane dla ciebie”. Pozostałe będzie można wyszukać standardowo na liście lub za pomocą z wyszukiwarki.
4. Wnioski i kreatory
Wszystkie wnioski będą dostępne w nowej wizualizacji. Przez poszczególne kroki będzie prowadził kreator z paskiem postępu – dzięki czemu klient będzie widział, na którym etapie się obecnie znajduje. Na końcu pojawi się jasna informacja, czy dokument został wysłany.
5. Wnioski wysłane przez płatnika i odpowiedzi na nie
Sprawy zostaną połączone w wątki. Klienci zobaczą, na jakim etapie jest dana sprawa, a jeśli pojawi się odpowiedź, zostanie wyświetlona pogrubioną czcionką. Klient będzie mógł zaznaczyć wiele dokumentów różnego typu i wysłać je łącznie w ramach zbiorczej wysyłki.
6. Wiadomości
W eZUS zmienią się nazwy dotychczasowych skrzynek odbiorczych. Zostaną podzielone na:
- Powiadomienia,
- Korespondencję z CKK,
- Komunikaty.
W „Powiadomieniach” klient znajdzie subskrypcje i informacje np. o nowym dokumencie do odebrania. W „Korespondencji z CKK” będzie dostępna korespondencja z Centrum Kontaktu Klientów ZUS. W „Komunikatach” będą zamieszczane m.in. informacje o planowanej niedostępności portalu.
- Planowane są także zmiany, które ułatwią korzystanie z portalu. Okna eZUS będą dostosowane do standardów dostępności cyfrowej oraz będą elastycznie dopasowywane do rozdzielczości urządzenia użytkownika – dodaje Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
Nowa aplikacja mobilna ZUS - mZUS dla Płatnika
W pierwszej połowie 2026 roku pojawi się kolejna aplikacja mobilna zbudowana przez ZUS – mZUS dla Płatnika W tej aplikacji płatnicy składek będą mogli m.in.:
- przeglądać informacje o saldach,
- przeglądać informacje o zwolnieniach lekarskich,
- wysyłać dokumenty do ZUS (RWN, RD-3, wniosek o zaświadczenie A1, zgłoszenie umowy o dzieło),
- samodzielnie wygenerować zaświadczenie automatyczne,
- skontaktować się z CKK jako klient uwierzytelniony (połączenie priorytetowe, możliwość pełnego dostępu do indywidualnych informacji),
- umówić się na e-wizytę lub wizytę w placówce ZUS.
W kolejnym etapie – druga połowa 2026 r. – płatnicy w aplikacji będą też mogli opłacać składki z wykorzystaniem płatności mobilnych. Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił ten portal swoim klientom w 2012 roku. Korzysta z niego 13,6 mln klientów ZUS.
Beata Kopczyńska,
regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego







![Radosne przedpołudnie na sportowo w Pietrowicach Wielkich [FOTO i WIDEO] Radosne przedpołudnie na sportowo w Pietrowicach Wielkich [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_1761394258dsc-9304-.jpg)





![Jarmark Rozmaitości w Sławikowie tym razem w starym browarze [FOTO i WIDEO] Jarmark Rozmaitości w Sławikowie tym razem w starym browarze [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_1761392649dsc-9457-.jpg)






![Najbliższy wyjazd Unii zakończony pewną wygraną [FOTO] Najbliższy wyjazd Unii zakończony pewną wygraną [FOTO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_1761515464gre00923-.jpg)

![Stal za silna dla Górnika. Kuźnia górą nad Pszowem [FOTO] Stal za silna dla Górnika. Kuźnia górą nad Pszowem [FOTO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_1761421991photo-26-of-215-.jpg)




























Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany