Wiecha na budynku nowego raciborskiego dworca. Pierwszy etap budowy za nami
Zgodnie z zapowiedziami, w czerwcu kończy się zasadniczy etap prac przy budowie nowego raciborskiego dworca. Gotowa jest konstrukcja całego obiektu. Finał wiosną przyszłego roku.
Umowę na budowę dworca, przypomnijmy, podpisano 8 lipca zeszłego roku. Wiceminister Michał Woś mówił wówczas, że dla Raciborza, 25 lat po powodzi, w której ucierpiał dworzec, to ważny dzień. W końcu udało się doprowadzić do modernizacji obiektu, choć były już ku temu szanse w czasach, które określił mianem wojnaryzmu. Wspomniał o zbiegach, jakie czynił były wiceprezydent Michał Fita.
Wiceminister Kanthak obiecywał, że teraz jest ściernisko, ale będzie San Francisco. Członek zarządu PKP Krzysztof Golubiewski podkreślał z kolei, że dworzec po przebudowie będzie co prawda mniejszy, ale za to będzie więcej miejsc do parkowania samochodów i pierwszy w Polsce taras widokowy. Dodał, że istotna była decyzja prezydenta o zagospodarowaniu przez miasto części nowych pomieszczeń. Dariusz Polowy członkowi zarządu PKP wręczył obraz pokazujący dzieje dworca: pierwszego z XIX w., drugiego z czasów PRL i - w wizualizacji - nowego, który ma powstać.
O zamówienie ubiega się pięć firm, ale żadna nie zmieściła się w budżecie określnym na 24,745 mln zł brutto. - Podjąłem działania, by zarząd PKP zwiększył budżet inwestycji - zapewniał wówczas wiceminister Michał Woś. Ostatecznie Koleje postanowiły dopłacić i 15 czerwca rozstrzygnęły postępowanie. Wygrała firma Texom, która złożyła najtańszą propozycję. Jedynym kryterium wyboru była cena.
Texom to polska firma budowlana z siedzibą w Krakowie, realizująca roboty budowlane w formule generalnego wykonawstwa w zakresie budownictwa przemysłowego, mieszkaniowego, użyteczności publicznej oraz budynków objętych ochroną konserwatorską. Ma już na koncie inwestycje dworcowe. Na realizację zadania w Raciborzu ma 83 tygodni, czyli blisko 21 miesięcy. Za dokumentację projektową odpowiada pracownia GPVT z Poznania.
O projekcie
Nowy dworzec jest mniejszy od swojego poprzednika z lat 70. Powierzchnia zmniejszyła się z 2233 do 1547,6 m kw. (powierzchnia użytkowa całkowita). Bryła budynku składa się z 3 segmentów, w tym części istniejącej, objętej przebudową. Segment B - środkowy jest o kondygnację niższy od pozostałych - wykorzystano to pod taras widokowy ukierunkowany na oś widokową ulicy Adama Mickiewicza, której zamknięciem jest kościół WNMP. Budynek dopełnia kompozycję Placu Dworcowego tworząc jego wschodnią pierzeję. Bryłę spięto wspólnym masywnym dachem.
W zadaszeniu będzie otwór doświetlający taras oraz projektowaną roślinność. W budynku zaprojektowano 2 dźwigi osobowe przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych (...). Na terenie dworca oraz dojść na perony będą systemy ułatwiające poruszenie się osobom niewidomym (ścieżki, mapy multisensoryczne oraz oznakowanie dla niewidomych na pochwytach i klamkach). Materiałami wykończeniowymi są: czerwona cegła oraz matowa blacha aluminiowa w odcieniach szarości. W parterze został zaprojektowany podcień, w którym znajdzie się miejsce postojowe dla osoby niepełnosprawnej. Otwory parteru w elewacji frontowej zostaną powiększone i oprawione w przeszklone witryny.
Część powierzchni zagospodaruje miasto.
Parametry:
Długość całkowita 103,25 m, segmentu A 39,33 m, segment B 35,05 m, segmentu C 28,67 m.
Szerokość całkowita 13,89 m
Wysokość 11,22 m - budynek niski
Liczba kondygnacji 2
Powierzchnia zabudowy 1120,73 m2
Powierzchnia przejścia na perony 72,42 m2
Liczba projektowanych miejsc postojowych: 16, w tym 3 dla osób niepełnosprawnych oraz 4 miejsca dla aut osobowych ze stacjami do ładowania aut elektrycznych. Dodatkowo zapewnione 4 miejsca postojowe na terenie miasta.
Powierzchnia użytkowa całkowita 1547,6 m kw.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz