Ciąg rowerowo-pieszy w Rudniku i Miedoni gotowy. Inwestycja GDDKiA kosztowała ponad 9,2 mln zł

Inwestycję Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykonała firma Burda z Zimnej Wódki.
– To kolejna inwestycja realizowana dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021–2024. Budowa ciągów pieszo-rowerowych, chodników, zatok autobusowych oraz ostrzegawczych sygnalizacji świetlnych na przejściach dla pieszych poprawi bezpieczeństwo i zwiększy komfort korzystania z drogi – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Wyznaczenie nowych przejść dla pieszych – wraz z ich oświetleniem – umożliwiło bezpieczne przekraczanie jezdni. Zastosowanie kompleksowych rozwiązań inżynierskich przyczyniło się do ograniczenia liczby niebezpiecznych zdarzeń drogowych oraz ich skutków – w szczególności z udziałem pieszych i rowerzystów.
Inwestycja objęła odcinek DK45 o długości prawie 1,5 km, zlokalizowany w południowej części wsi Rudnik i w północnej części Raciborza.
Mieszkańcy zabiegali o to od lat, m.in. były radny Miedoni Józef Galli, a także radny Michał Fita i poseł, były wiceminister Michał Woś, goszcząc w tej sprawie u ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Przetarg ogłoszono we wrześniu 2023 r, otwarcie ofert nastąpiło 9 listopada. Na zadanie GDDKiA zarezerowała 8 105 308,52 zł. Złożono cztery oferty, wszystkie droższe niż zakładano. Ostatecznie GDDKiA zdecydowała się podpisać umowę z najtańszym oferentem - firmą Burda Sp. zo.o. Zimna Wódka (9 247 925,45 zł). Dodajmy, że już w 2010 r. miasto ogłosiło przetarg na wykonanie dokumentacji budowy ścieżki pieszej i rowerowej, ale z tego opracowania nie skorzystano w GDDKiA. Powstała nowa dokumentacja. Wykonawcą była spółka DMK Inżynieria z Rybnika. Umowa opiewa na 226 916,55 zł.
Zakres inwestycji
W ramach inwestycji zaprojektowano budowę ciągu pieszo-rowerowego po lewej stronie DK45 na odcinku ul. Kwiatowej i częściowo ul. Kozielskiej, budowę chodnika w obrębie zatok autobusowych, przebudowę istniejących zatok autobusowych w rejonie skrzyżowania z ul. Podmiejską oraz budowę dwóch nowych zatok autobusowych. Część z nich została oświetlona.
Wybudowana została także kanalizacja deszczowa.
Program Inwestycji
Ostateczny kształt Programu Inwestycji został uzgodniony 13 lipca 2023 r. aneksem nr 1 przez Ministra Infrastruktury. Inwestycja została zrealizowana w formule „Buduj”. Jej głównym celem była poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarówno pieszych, jak i kierowców.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Głównym celem Programu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar. Realizacja zadań w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach PBDK.
Komentarze (12)