Przedstawicielki tworkowskiego ZSO z wizytą w Hiszpanii

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Tworkowie w roku szkolnym 2012/2013 przystąpił do projektu Comenius „Long Life Learning – Uczenie się przez całe życie”. Projekt pt. „Märchen und Sport als Brücke zur Selbstbewusstsein der Kinder” jest realizowany w naszej szkole w latach 2012-2014. Od 16 do 21 czerwca grupa nauczycieli ze szkoły w Tworkowie przebywała w Hiszpanii, by poznać specyfikę tamtejszego nauczania.
W dniach 16-21 czerwca 2013 roku, w ramach realizowanego projektu, z wizytą roboczą w Hiszpanii, w mieście Torrent, przebywali dyrektor naszej szkoły, mgr Magdalena Ochman, koordynator projektu mgr Danuta Janoch oraz nauczyciel języka angielskiego mgr Katarzyna Pieczka. W wizycie oprócz gospodarzy brali udział także przedstawiciele szkół partnerskich z Niemiec, Austrii oraz Finlandii.
Celem wizyty było poznanie hiszpańskiej szkoły, a szczególnie metod pracy z dziećmi pochodzącymi ze specyficznej społeczności romskiej oraz marokańskiej, jak również poznanie tradycji i kultury hiszpańskiej. Już pierwszego dnia dokonaliśmy prezentacji naszych krajów oraz szkół dla uczniów szkoły hiszpańskiej. Poznaliśmy dyrekcję oraz grono pedagogiczne, które nas bardzo serdecznie przyjęło. Po prezentacji nauczyciele szkoły hiszpańskiej oprowadzili nas po salach lekcyjnych odpowiadając przy tym na wiele naszych pytań. Pierwszy dzień wizyty w szkole był również okazją do spotkania, w trakcie, którego przedstawiciele krajów partnerskich wymienili się swymi spostrzeżeniami na temat dotychczasowej realizacji projektu. Pierwszy dzień wizyty w Hiszpanii zakończyliśmy zwiedzaniem Walencji, miasta oddalonego od Torrent o około 12 km. W przepięknym mieście Walencja mieliśmy okazję zobaczyć najstarszą katedrę (gdzie według podań mieści się Święty Graal) łączącą w sobie trzy style architektoniczne: romański, gotycki i barokowy, mieszczący się w pobliżu barokowy kościółek Basilica de la Virge dels Desamparats oraz gotycką wieżę Miguelete. Podziwialiśmy także dzieła mieszczące się w Muzeum Sztuk Pięknych (Museo Provincial de Bellas Artes). Miłym zakończeniem tego dnia był tradycyjny napój z Walencji – Horchata, na który zaproszono nas do cukierni istniejącej od 1914r. Horchateria Chocolateria Santa Catalina.
Drugiego dnia pobytu w trakcie spotkania koordynatorów poznaliśmy system edukacji obowiązujący w Hiszpanii. Dzieci hiszpańskie są objęte obowiązkową edukacją podstawową od wieku 6 do 12 lat. Nauka języka hiszpańskiego oraz walencjańskiego, matematyki, języków obcych to główne wartości, na które szkolnictwo podstawowe w Hiszpanii kładzie nacisk. Podniosłym aspektem tego dnia była wizyta w ratuszu miasta Torrent oraz w instytucji CEFIRE (hiszpańskiemu odpowiednikowi Kuratorium Oświaty), gdzie zaprezentowaliśmy region, z którego przybyliśmy oraz naszą szkołę. Podczas tego spotkania przekazaliśmy na ręce burmistrza miasta Torrent upominki związane z Gminą Krzyżanowice oraz ustne zaproszenie do naszej malowniczej gminy. Ten pełen emocji dzień zakończyliśmy relaksacyjną wizytą w największym w Europie oceanarium mieszczącym się w Walencji.
W środę odbyło się kolejne spotkanie koordynatorów projektu, na którym dyskutowano raport postępów realizacji dotychczasowych działań projektu. Koordynatorzy wspólnie przeanalizowali formularz raportu oraz wypełnili jego wersję elektroniczną. Następnie omówili następne działanie projektowe, czyli „triathlon”, który odbędzie się już we wrześniu br. Po tak intensywnej pracy przyszedł czas na wycieczkę po sąsiedztwie szkoły oraz wizytę w przedszkolu – placówce filialnej szkoły partnerskiej. Tego dnia dzieci pięcioletnie przygotowały występy z okazji ukończenia przedszkola. Wizyta ta była okazją do zwiedzenia sal lekcyjnych przedszkola. Następnie zostaliśmy zaproszeni na lunch do domu jednego z nauczycieli. Tradycyjna potrawa hiszpańskiej kuchni (Paella) przygotowana dla nas przez gospodarza była dla nas kulinarną podróżą w nieznane.
Następnego dnia uczniowie oraz grono pedagogiczne przygotowali występy z okazji zakończenia festiwalu Las Fallas, w trakcie, którego mieliśmy okazję wysłuchać pieśni romskich oraz zobaczyć hiszpański taniec. Po zakończeniu festiwalu przystąpiliśmy do multimedialnej prezentacji naszego kraju, regionu oraz szkoły dla uczniów partnerskiej szkoły hiszpańskiej. Po prezentacji nastąpił czas na pytania. Z ilości zadawanych pytań można wywnioskować ogromne zainteresowanie naszym państwem, kulturą oraz szkołą. Resztę dnia spędziliśmy podziwiając piękno hiszpańskiej plaży.
Ostatniego dnia tj. 21.06.2013r. nastąpił czas pożegnania oraz powrotu do ojczyzny, gdzie czekał już na nas „gorący czas” związany z zakończeniem roku szkolnego.
K. Pieczka
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany