PKP planuje rozbiórkę raciborskiego mostu kolejowego

W jego miejsce powstanie nowa przeprawa, a na wniosek wiceministra Michała Wosia kolej wystąpi do projektanta o przeprowadzenie analizy celem wskazania możliwych rozwiązań technicznych i warunków uwzględnienia ciągu pieszo-rowerowego w dokumentacji.
Wiceminister Michał Woś, przypomnijmy, wystąpił do PKP w sprawie ciągu pieszo-rowerowego w marcu tego roku. - W związku z ogłoszonym przez PKP PLK przetargiem na prace projektowe linii kolejowej nr 151 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki, oraz już projektowaną przebudową stacji Racibórz, zwracam się z prośbą o analizę możliwości uwzględnienia w prowadzonych pracach budowy wydzielonego ciągu pieszo-rowerowego na istniejącym moście kolejowym w Raciborzu nad rzeką Odrą. Podobne rozwiązania już w Polsce funkcjonują, gdzie przy istniejącej konstrukcji mostu, przez niewielkie jego rozszerzenie, uwzględnia się wydzieloną ścieżkę. Racibórz, po 77 latach od zakończenia II Wojny Światowej, wciąż odczuwa jej skutki, przez brak dostatecznej ilości przepraw przez rzekę. Uwzględnienie propozycji oznaczałoby połączenie niewielkim kosztem dużej dzielnicy mieszkaniowej miasta, liczącej ok. 10 tys. osób, m.in. z dworcem kolejowym i skrócenie drogi dotarcia do dworca kolejowego o kilka kilometrów. Z pewnością ta propozycja wpisuje się we wszelkie strategie rozwoju kolei w Polsce i troski o coroczny wzrost pasażerów korzystających z usług PKP - czytamy w jego piśmie.
Na 22 kwietnia datowana jest odpowiedź. Oto ona:
Szanowny Panie Ministrze,
w odpowiedzi na pismo nr W/11/03/2022 z dnia 25 marca 2022 r. dotyczące linii kolejowej nr 151 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (dalej: „Spółka”) przekazują stosowne informacje.
W perspektywie finansowej na lata 2014-2020 realizowane są prace przygotowawcze dla projektu pn. „Prace na ciągu C-E 59 – linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn Koźle – Chałupki”. Opracowane zostało studium wykonalności, obecnie trwa procedura przetargowa na opracowanie dokumentacji projektowej, której zakończenie Spółka przewiduje we wrześniu 2022 r. Obecny zakres przedmiotu zamówienia uwzględnia rozbiórkę istniejącego obiektu oraz wybudowanie nowego mostu kolejowego. Uwzględniając uwagi zawarte w piśmie Pana Ministra, po zakończonym postępowaniu przetargowym Spółka planuje wystąpienie z wnioskiem do wykonawcy projektu o przeprowadzenie analizy celem wskazania możliwych rozwiązań technicznych i warunków uwzględnienia ciągu pieszo-rowerowego w dokumentacji projektowej mostu kolejowego.
Niezależnie od podjętych na etapie projektowania mostu działań niezbędne byłoby także zaangażowanie strony samorządowej obejmujące:
a) budowę ciągów komunikacyjnych stanowiących połączenie ciągu pieszo-rowerowego z istniejącą miejską infrastrukturą komunikacyjną, gdyż najbliższe ciągi komunikacyjne są oddalone o co najmniej 50 m (ul. Lekarska) i 160 m (ul. Bosacka) od obiektu;
b) współfinansowania kosztów utrzymania obiektu oraz formy rozgraniczenia odpowiedzialności za stan infrastruktury w zakresie ciągu pieszo-rowerowego.
W przypadku, gdy analizy wykażą możliwość uwzględnienia budowy ciągu pieszo-rowerowego w omawianej lokalizacji Spółka zwróci się do samorządu w celu ustalenia ewentualnej współpracy w tym zakresie.
Jednocześnie nadmieniamy, że na chwilę obecną nie jest jeszcze w pełni znana potencjalna wielkość alokacji środków dla przyszłej perspektywy. Z tego względu realizacja prac budowlanych w ramach przedmiotowego projektu nie ma zapewnionego finansowania w perspektywie finansowej na lata 2021 – 2027 i będzie ściśle uzależniona od możliwości pozyskania niezbędnych środków finansowych. Wobec powyższego obecnie nie jest możliwe określenie szczegółów ewentualnej realizacji przedmiotowej inwestycji.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz