Czy Twoja firma dba o ergonomię w miejscu pracy?

Czy wiesz co to jest ergonomia? Spojrzenie na świat oczami ergonomicznego jest jak możliwość zobaczenia potencjalnych problemów.
Jakie zasady ergonomii w pracy powinny być przestrzegane w biurach?
Pozycje neutralne to postawy, w których ciało jest wyrównane i zrównoważone podczas siedzenia lub stania, przy minimalnym nacisku na ciało i utrzymywaniu wyrównanych stawów. Pozycje neutralne minimalizują stres wywierany na mięśnie, ścięgna, nerwy i kości oraz pozwalają na maksymalną kontrolę i wytwarzanie siły. Lobos meble biurowe to wyposażenie biura, które spełnia wszelkie zasady ergonomii.
Przeciwieństwem postawy neutralnej jest „postawa niezręczna”. Niezręczne postawy oddalają się od postawy neutralnej w kierunku skrajności w zakresie ruchu. Powoduje to większy nacisk na układ mięśniowo-szkieletowy pracownika, jest czynnikiem ryzyka wystąpienia zaburzeń mięśniowo-szkieletowych. Bardzo ważna jest też strefa mocy. Znajduje się blisko ciała, między udami i połową klatki piersiowej. W tej strefie ramiona i plecy mogą unieść najwięcej obciążenia przy najmniejszym wysiłku. Można to również nazwać „strefą potrząsania dłonią” lub „strefą komfortu”. Zasada jest taka, że jeśli możesz „podać sobie rękę w swojej pracy”, minimalizujesz nadmierny zasięg i zachowujesz neutralną postawę.
Praca w strefie mocy / komfortu / uścisku dłoni zapewnia pracę z odpowiedniej wysokości i zasięgu, co zmniejsza czynniki ryzyka MSD i pozwala na bardziej wydajną i bezbolesną pracę. Układ mięśniowo-szkieletowy jest często określany jako układ ruchu ludzkiego ciała i jest przeznaczony do poruszania.
Długotrwała praca w pozycji statycznej spowoduje zmęczenie organizmu.
Jest to tak zwane obciążenie statyczne. Rozciąganie zmniejsza zmęczenie, poprawia równowagę mięśniową i postawę oraz poprawia koordynację mięśniową. Ergonomia pracy, to też odpowiednie ćwiczenia. Korzystne jest również robienie okresowych przerw na rozciąganie w ciągu dnia pracy, aby pobudzić krążenie krwi i przywrócić energię.
Co robią firmy, żeby w biurach pracowało się lepiej, wydajniej?
Ergonomia to nauka o tworzeniu idealnego dopasowania między pracownikiem, jego środowiskiem pracy i wykonywanymi przez niego zadaniami. Produkt o słabej ergonomii nie tylko nie będzie odpowiedni do wykonywanego zadania, ale może mieć szkodliwy wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo i/lub samopoczucie użytkownika. Ergonomia biura polega zatem po prostu na upewnieniu się, że pracownicy biurowi mają odpowiednie meble, sprzęt i warunki pracy, aby mogli wykonywać swoją pracę efektywnie i komfortowo.
Słaba ergonomia miejsca pracy może dużo kosztować pracowników i firmy. Pracownicy, którym brakuje ergonomicznego sprzętu biurowego, mogą cierpieć na szereg dolegliwości zdrowotnych i urazów w miejscu pracy, takich jak:
- Ból, mrowienie lub drętwienie dłoni, palców lub nadgarstków.
- Obrzęk lub sztywność stawów.
- Ból lub dyskomfort w ramionach, szyi lub plecach.
- Skurcze lub napięcie mięśni.
- Problemy ze wzrokiem.
Urazy znane jako zaburzenia mięśniowo-szkieletowe związane z pracą (WRMSD) są bardzo częste i dotyczą mięśni, stawów i ścięgien we wszystkich częściach ciała. Mogą się rozwijać z czasem, kiedy pojawia się:
- Praca w pozycji statycznej, z niewielkimi ruchami ciała.
- Wykonywanie powtarzalnych ruchów przez długi czas.
- Obciążanie jednego określonego obszaru ciała (takiego jak ręka lub nadgarstek).
- Praca z prędkością uniemożliwiającą dostateczną regenerację między ruchami.
Jedynym celem wszystkich ergonomicznych mebli biurowych jest uczynienie środowiska pracy tak wygodnym i wydajnym, jak to tylko możliwe, aby pracownicy mogli być produktywni bez narażania zdrowia. Głównym elementem jest ergonomiczne krzesło biurowe. Krzesła ergonomiczne w e-sklepie to wiele rodzajów produktów, które dopasujesz do własnych potrzeb i możliwości.
Krzesła te mają pewne cechy, które odróżniają je od standardowych krzeseł biurowych i które pomagają utrzymać użytkownika w pozycji pionowej, zamiast garbić się, jednocześnie podtrzymując dolną część pleców, szyję, ramiona, biodra i uda. Zdolność do prawidłowego siedzenia i poruszania się umożliwia dostęp tlenu do mięśni i zwiększenie przepływu krwi do mózgu. To nie tylko pomaga osobie lepiej się skoncentrować, ale także dodaje jej energii.
Pracodawcy muszą ocenić, czy rodzaj i konstrukcja miejsc siedzących, które zapewniają swoim pracownikom, jest odpowiedni i bezpieczny dla rodzaju wykonywanej pracy, oraz wprowadzić wszelkie niezbędne zmiany. Sami pracownicy mają obowiązek powiadamiać swoich pracodawców o wszelkich sprawach dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa, w tym o nieodpowiednich, wadliwych lub uszkodzonych krzesłach. Ergonomiczne biurko ma na celu skrócenie czasu spędzanego w pozycji siedzącej podczas dnia pracy. Zamiast siedzieć przez kilka godzin, możesz podnieść poziom biurka, aby móc pracować na wysokości. Dlatego te rodzaje regulowanych biurek są często nazywane biurkami stojącymi.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany