Gruntowny remont kuchni - na co musisz się przygotować?

Gruntowny remont kuchni jest zawsze dużym wyzwaniem dla domowników. Nie tylko są oni pozbawieni przez dłuższy czas możliwości normalnego przygotowywania posiłków, ale także muszą poradzić sobie z brakiem komfortu i nieporządkiem w mieszkaniu. Jak przygotować się do remontu kuchni od podstaw, aby był on możliwie najmniej uciążliwy?
Wstępny kosztorys, projekt i formalności
Na generalny remont kuchni najczęściej decydujemy się po kilkunastu latach jej użytkowania, kiedy instalacje zaczynają szwankować, meble są mocno zużyte a sprzęt AGD nie nadaje się do naprawy. Również gruntownego remontu wymaga kuchnia po większej awarii, np. zalaniu, pożarze, itp.
Planując remont kuchni musimy w pierwszej kolejności obliczyć, jaką kwotą dysponujemy. Umożliwi to ustalenie zakresu prac, rodzaju materiałów, jakie trzeba będzie zakupić oraz wyposażenia, które należy wymienić na nowe.
Celem gruntownego remontu jest nie tylko odświeżenie kuchni, ale polepszenie jej funkcjonalności. Dlatego od początku warto nawiązać kontakt z projektantem wnętrz, który doradzi rozwiązanie najlepsze pod względem ergonomicznym i estetycznym według naszego gustu.
Gruntowny remont wiąże się z ingerencją w instalacje. Konieczne jest zatem zadbanie o zgłoszenie we właściwych instytucjach zamiaru założenia instalacji gazowej, doprowadzającej gaz do kuchenki z miejskiej sieci gazowniczej oraz instalacji kuchenki indukcyjnej, wymagającej zmiany mocy przyłączeniowej na 400 V. W żadnym wypadku nie wolno ingerować w instalacje samowolnie; może to zrobić jedynie wykwalifikowany pracownik, posiadający odpowiednie uprawnienia.
Przygotowanie kuchni do remontu
Najpierw musimy opróżnić wszystkie szafki i szuflady i zapakować ich zawartość w kartony, które należy opisać. Następnie wynosimy wszystkie meble, lodówkę i pozostały sprzęt AGD, zdejmujemy żyrandol. W kuchni mogą pozostać jedynie puste ściany i podłoga. Jeżeli na ścianach są tapety, należy je zerwać.
Teraz można przystąpić do skuwania glazury ze ścian i podłogi. Jest to mało przyjemne zajęcie, generujące pył i gruz, ale możemy je wykonać we własnym zakresie, co istotnie zmniejszy koszt remontu. Warto jednak zabezpieczyć twarz okularami ochronnymi i maseczką, aby nie wdychać powstającego pyłu. Jeżeli planujemy powiększenie kuchni i w tym celu niezbędne jest wyburzenie ściany działowej pomiędzy kuchnią a pokojem, potrzebne będzie użycie specjalistycznych narzędzi, w zależności od rodzaju ściany.
Ścianę murowaną wyburza się za pomocą młota lub młotowiertarki, potrzebny będzie również przecinak, szlifierka kątowa, piła – najlepiej elektryczna, z ostrzem i uzębieniem widiowym. Ścianę szkieletową i drewnianą rozbiera się przy użyciu piły ręcznej, wyrzynarki, dłuta i łapki ciesielskiej. Likwidacji ściany działowej można, mając odpowiednie umiejętności, dokonać samodzielnie, wypożyczając odpowiednie narzędzia.
Wywóz gruzu i odpadów
Zanim do kuchni wejdzie ekipa remontowa, trzeba pozbyć się gruzu. Ustalamy, gdzie znajduje się firma, świadcząca usługi wywozu gruzu i odpadów budowlanych najbliżej naszego miejsca zamieszkania i zlecamy usługę. Można to zrobić telefonicznie lub mailowo. Podajemy szacunkową ilość gruzu w celu doboru kontenera o odpowiedniej pojemności. Być może zostanie on podstawiony jeszcze tego samego dnia. Należy jednak pamiętać, że gruz może zawierać jedynie elementy ceglane, betonowe, kamienne i ceramiczne. Nie może zawierać domieszek szkła i metali ani jakichkolwiek innych materiałów, w tym drewna, plastiku czy PCV. Jeżeli zamówimy kontener na odpady zmieszane (gruz razem z innymi odpadami), wówczas koszt usługi będzie znacznie wyższy.
Jeżeli mieszkamy na wyższej kondygnacji, oprócz kontenera możemy zamówić zsyp (tzw. rękaw), przeznaczony do transportu gruzu przez okno wprost do kontenera. Unikniemy wówczas uciążliwego noszenia gruzu po schodach lub wożenia windą.
Najczęściej wynajmowane są kontenery na gruz o pojemności 1,7 – 3,7 m3 na okres trzech dni. Cena usługi, obejmującej podstawienie i odbiór kontenera po trzech dniach, wynosi 250 – 400 zł w przypadku gruzu czystego, a 350 – 600 zł w przypadku odpadów zmieszanych. Droższa jest usługa odbioru gruzu na poczekaniu – od 150 zł za m3, a wywóz gruzu z załadunkiem kosztuje od 200 zł za m3. Wszystkie ceny pochodzą ze stycznia 2021 roku (połowa miesiąca).
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany