By po szkole mieli fach w ręku

18 marca w ZSM zebrali się przedstawiciele szkół zawodowych i raciborskich firm. Dyskutowali jak uczyć, by absolwenci szkół zawodowych po ich skończeniu mieli fach w ręku. - Zastanówmy się, co zrobić, by mieli w ręku coś więcej niż tytuł technika - mówił koordynator projektu Sławomir Janowski (na zdj.).
- Przełożenie teorii na praktykę to coś, z czym współczesne szkolnictwo sobie nie radzi - podkreślił Janowski. - Szkolnictwo zawodowe przechodzi jakiś regres. Wielu pracodawców mówi, że nie mają osób przygotowanych do zawodu. Zaprosiliśmy rzemieślników, bo najlepiej wiedzą, kogo potrzebują, co uczeń powinien umieć. Nie może być tak, że jest nacisk tylko na przedmioty ogólne. Co z tego, że uczeń uczy się polskiego czy geografii, gdy nie ma umiejętności potrzebnych w zawodzie, który ma wykonywać? - dodał starosta Adam Hajduk.
Panel dyskusyjny pt. "Modyfikacja kształcenia teoretycznego pod kątem potrzeb zakładów pracy - praktyczne aspekty przełożenia teorii na praktykę" zorganizowany został w ramach projektu "Inwestycja w przyszłość", a jego moderatorami byli przedstawiciele Rafako Anna Zembaty-Łęska i Andrzej Czech. Było to pierwsze z czterech zaplanowanych dyskusyjnych spotkań. - Chyba dawno już nie było tak, żeby edukacja i praktyka tak się rozjechały. Ludzi, którzy umieją coś robić, zaczęło nam dramatycznie brakować. Okazuje sę, że osoby mające tytuł technika mają problemy z czytaniem rysunków technicznych, ze skalą, podziałką czy rzutem. Musimy zrobić coś, by z ucznia stworzyć pracownika, a nie potencjalnego bezrobotnego - mówiła Anna Zembaty-Łęska.
Do jakich wniosków doszli uczestnicy dyskusji? - Szkolenie zawodowe powinno odbywać się w ścisłej współpracy z zakładami pracy. Na kształcenie praktyczne powinno być przeznaczonych więcej godzin, a w technikach niezbędna jest zmiana ilości godzin przeznaczonych na praktyki zawodowe. Należy zmodyfikować programy nauczania (zwrócić uwagę na proporcje między godzinami przeznaczonymi na kształcenie ogólne i zawodowe) i konieczna jest zmiana podręczników do przedmiotów zawodowych. Powinny zostać podjęte działania na rzecz ujednolicenia wymagań egzaminacyjnych (egzamin czeladniczy a egzamin przeprowadzany przez OKE). Konieczne jest zwiększenie nakładów finansowych na kształcenie zawodowe i należy zastanowić się nad sposobem weryfikowania pracodawców prowadzących szkolenie praktyczne. Konieczne jest wypracowanie metod współdziałania, przepływu informacji pracodawców i szkół. Konieczne jest dookreślenie standardów wymagań egzaminacyjnych na egzaminach zewnętrznych w taki sposób, by współpraca z pracodawcami umożliwiała uzyskanie progu 75% punktów niezbędnych do zdania egzaminu - wylicza Sławomir Janowski.
Całkowita wartość projektu "Inwestycja w przyszłość" wynosi 954 417,30 zł, z czego 832 729,09 zł to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 121 688,21 zł to wkład własny. Okres realizacji projektu: 01.09.2009 r. - 30.06.2011 r.
JaGA
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany