Oczyszczacz czyścił powietrze w pustej sali!

- Zgłoszony został mi problem niewłaściwego wykorzystania oczyszczacza powietrza, który miał pozostać w pustej sali, natomiast grupa dzieci przebywała w sali obok - zaalarmował prezydenta radny miejski Jarosław Łęski.
- Około miesiąca temu, podczas posiedzenia Komisji Gospodarki, poruszyłem temat potrzeby przeprowadzenia szkolenia lub dystrybucji materiałów edukacyjnych na temat postępowania
w sytuacji smogu w jednostkach sprawujących opiekę nad dziećmi. Od tamtej pory kilkukrotnie zgłaszali się do mnie rodzice zaniepokojeni tym, że podczas złego stanu powietrza ich pociechy mimo wszystko mają zajęcia poza budynkami przedszkolnymi. W związku z tym proszę o zintensyfikowanie działań w tej sprawie. Jednocześnie zgłoszony został mi również problem niewłaściwego wykorzystania oczyszczacza powietrza, który miał pozostać w pustej sali, natomiast grupa dzieci przebywała w sali obok. Jeśli już te oczyszczacze zostały zakupione, to może powinny być jednak maksymalnie eksploatowane. W tym zakresie chciałbym również o to, by do osób obsługujących te urządzenia trafiły zalecenia odnośnie ich użytkowania - napisał radny.
Jest odpowiedź prezydenta Dariusza Polowego. - W odpowiedzi na interpelację Radnego Rady Miasta Racibórz Jarosława Łęskiego dotyczącą potrzeby przeprowadzenia szkolenia lub dystrybucji materiałów edukacyjnych na temat postępowania w sytuacji smogu w jednostkach sprawujących opiekę nad dziećmi informuję, że zgodnie z obowiązującym Programem ochrony powietrza dla terenu województwa śląskiego dyrektorzy placówek oświatowych i opiekuńczych mieli obowiązek opracować procedury i instrukcje stosowania się do ogłaszanych ostrzeżeń. W trakcie trwania ogłoszonego poziomu ostrzeżenia mają obowiązek:
1. przekazać informację podopiecznym,
2. przekazać informację pisemną na tablicach ogłoszeniowych placówki,
3. zastosować środki zapobiegające narażeniu podopiecznych na negatywne skutki złej jakości powietrza, a w przypadku ogłoszenia alarmu smogowego:
4. ograniczyć przebywanie podopiecznych na otwartej przestrzeni dla uniknięcia długotrwałego narażenia na podwyższone stężenia zanieczyszczeń oraz unikać przewietrzania pomieszczeń na czas trwania alarmu.
Na dyrektorze placówki spoczywa obowiązek przeszkolenia pracowników i poinformowania o obowiązujących w placówce procedurach. Ze swojej strony możemy jedynie dyrektorom przypomnieć zasady postępowania w przypadku pogorszenia jakości powietrza określone
w Planie działań krótkoterminowych, stanowiącym integralną część Programu ochrony powietrza.
Informacje o ogłoszeniu II lub III poziomu ostrzegania ze względu na stan jakości powietrza (tzw. „alarmów smogowych”) przekazuje Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego do Powiatowych Centrów Zarządzania Kryzysowego, które przekazują informacje samorządom gminnym na danym obszarze i dopiero stamtąd elektronicznie wysyłane są do placówek oświatowych. Często docierają już w godzinach popołudniowych. Dlatego może się zdarzyć sytuacja, że dzieci przebywały w tym dniu poza budynkiem. Jedynym rozwiązaniem byłoby monitorowanie przez dyrektorów placówek prognoz jakości powietrza dostępnych na stronach internetowych i dostosowanie planu zajęć/wyjść poza budynek do panujących warunków.
W kwestii oczyszczaczy powietrza i zaleceń odnośnie ich użytkowania, to właściwym w tej sprawie wydaje się producent urządzenia. Pracownicy Urzędu nie są kompetentni do udzielania wskazówek dotyczących użytkowania oczyszczaczy, ponieważ ich nie znają. Do każdego urządzenia producent powinien dołączyć instrukcję obsługi, która wraz z urządzeniem pozostaje w dyspozycji dyrektora placówki. Pracownicy Urzędu mogą przypomnieć jedynie dyrektorom, aby racjonalnie wykorzystali pracę urządzeń, przy zachowaniu komfortu pracy i zasad obowiązujących w ich placówce. Ponadto informuję, że jeszcze w tym roku zostaną zakupione oczyszczacze dla wszystkich przedszkoli.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz