Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności10 maja 201619:11

881 podpisów pod wnioskiem o referendum z wadami. Podajemy szczegóły

881 podpisów pod wnioskiem o referendum z wadami. Podajemy szczegóły - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Racibórz:

Brak podpisu, podpis innej osoby lub wielokrotne podpisy tej samej osoby, brak nazwiska, imienia, niepełny lub nieczytelny adres, brak nr PESEL czy praw wyborczych do Rady Miasta - podajemy pełną treść postanowienia komisarza wyborczego w Katowicach oraz wykaz błędów.

01wady

 

DKT-880-1/22/16
POSTANOWIENIE
Komisarza Wyborczego w Katowicach z dnia 10 maja 2016 r. w sprawie wniosku o przeprowadzenie referendum w przedmiocie odwołania Prezydenta Miasta Racibórz Mirosława Lenka przed upływem kadencji, złożonego w dniu 15 kwietnia 2016 r., przez Pełnomocnika Inicjatora Referendum.

Komisarz Wyborczy w Katowicach po rozpoznaniu wniosku, o którym mowa w art. 22 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 400) na podstawie art. 22 ust. 4 i art. 24 ustawy o referendum lokalnym w związku z niespełnieniem przez inicjatora referendum warunku o którym mowa w art. 4 pkt 1 postanawia:

1. odrzucić wniosek o przeprowadzenie referendum lokalnego w sprawie odwołania Prezydenta Miasta Racibórz Mirosława Lenka przed upływem kadencji z powodu
zebrania, przez Inicjatora Referendum, niewystarczającej ilości prawidłowo złożonych podpisów mieszkańców popierających inicjatywę referendalną, w terminie wskazanym
w art. 14 ust. 1 ustawy o referendum lokalnym.
2. Postanowienie niezwłocznie doręczyć Inicjatorowi Referendum.
3. Postanowienie wchodzi w życie z dniem podpisania.

U z a s a d n i e n i e
W dniu 17 lutego 2016 r., Pan Dariusz Marcin Ronin - Pełnomocnik Inicjatora Referendum w sprawie odwołania Prezydenta Miasta Racibórz, złożył Komisarzowi Wyborczemu w Katowicach powiadomienie o zamiarze wystąpienia z inicjatywą przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Prezydenta Miasta Racibórz, przed upływem kadencji. Komisarz wyborczy badając przedłożone powiadomienie stwierdził, że:

- powiadomienie zostało prawidłowo podpisane przez pełnomocnika wskazanego przez inicjatora referendum,
- adresy członków grupy inicjatywnej podane w powiadomieniu wskazują, że spełniają oni warunek określony w art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy o referendum lokalnym,
- adres pełnomocnika podany w powiadomieniu wskazuje, że spełnia on warunek określony w art. 12 ust. 4 ustawy.

Inicjator Referendum ustanowił Pełnomocnika w osobie Pana Dariusza Marcina Ronina (Ronin). Komisarz Wyborczy w Katowicach, w dniu 17 lutego 2016 r., wydał Pełnomocnikowi potwierdzenie otrzymania powiadomienia. Prezydent Miasta Racibórz, pismem OR.503.1.2016 z dnia 19.02.2016 powiadomił Komisarza Wyborczego w Katowicach, że powiadomienie o zamiarze wystąpienia z inicjatywą referendum w sprawie odwołania Prezydenta Miasta Racibórz przed upływem kadencji wpłynęło w dniu 17 lutego 2016 r. W dniu 15 kwietnia 2016 r., pełnomocnik inicjatora referendum Pan Dariusz Marcin Ronin, złożył Komisarzowi Wyborczemu w Katowicach, wniosek mieszkańców miasta Racibórz w sprawie przeprowadzenia referendum o odwołanie Prezydenta Miasta Racibórz Mirosława Lenka przed upływem kadencji. Do wniosku zostało dołączone 624 karty jednostronnie wypełnione z podpisami mieszkańców miasta Racibórz popierającymi wniosek o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Prezydenta Miasta Racibórz - Mirosława Lenka przed upływem kadencji.

Pełnomocnik Inicjatora Referendum oświadczył, że przedłożone karty zawierają 4867 podpisów uznanych przez inicjatora referendum za spełniające wymogi art. 14 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - o referendum lokalnym. Karty zawierające podpisy mieszkańców, zostały w obecności osoby składającej wniosek, opatrzone pieczęcią Komisarza Wyborczego w Katowicach oraz mechanicznie oznaczone kolejnymi numerami od 000001 do 000624. W dniu 18 kwietnia 2016 r., Pełnomocnik Inicjatora Referendum - przedłożył Komisarzowi Wyborczemu w Katowicach informację o spełnieniu obowiązków wskazanych w art. 13 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym. Dodatkowo złożono także 12 kart jednostronnie wypełnionych z podpisami mieszkańców miasta Racibórz popierającymi wniosek o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Prezydenta Miasta Racibórz - Mirosława Lenka przed upływem kadencji. Pełnomocnik Inicjatora Referendum oświadczył, że przedłożone dodatkowe karty zawierają 33 podpisy uznane przez inicjatora referendum za spełniające wymogi art. 14 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - o referendum lokalnym. Dodatkowe karty zawierające podpisy mieszkańców zostały, w obecności osoby składającej wniosek, opatrzone pieczęcią Komisarza Wyborczego w Katowicach oraz mechanicznie oznaczone kolejnymi numerami od 000625 do 000636. Pełnomocnikowi Inicjatora Referendum zostało wydane potwierdzenie o wpłynięciu wniosku o przeprowadzenie referendum lokalnego wraz z informacją o spełnieniu obowiązku z art. 13 ust. 1 i 3 ustawy o referendum lokalnym. W potwierdzeniu określono, że w dniu 21 kwietnia 2016 r. o godz. 10.00 w siedzibie Krajowego Biura Wyborczego Delegatury w Katowicach rozpocznie się postępowanie sprawdzające liczbę i prawidłowość złożonych podpisów. Pełnomocnik Inicjatora Referendum, został poinformowany, iż może być obecny przy wykonywaniu czynności sprawdzających podpisy. Pełnomocnik Inicjatora Referendum potwierdził w dniu 15 kwietnia 2016 r. odbiór potwierdzenia.

Komisarz Wyborczy w Katowicach, rozpatrując złożony przez mieszkańców Miasta Racibórz wniosek o przeprowadzenie referendum, dokonywał czynności w oparciu o przepisy:
- ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 400);
- ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112 ze. zm.);
- uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 7 maja 2012 r. (M. P. poz. 353) w sprawie wytycznych i wyjaśnień w sprawie referendów lokalnych dotyczących odwołania organów jednostek samorządu terytorialnego;
- uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 29 lutego 2016 r. (M. P. poz. 230) zmieniającej uchwałę w sprawie wytycznych i wyjaśnień w sprawie referendów lokalnych dotyczących odwołania organów jednostek samorządu terytorialnego.
Komisarz Wyborczy w Katowicach, badając przedłożone dokumenty ustalił, że:
- wniosek o przeprowadzenie referendum został złożony z zachowaniem terminu określonego w art. 14 ust. l ustawy o referendum lokalnym;
- z powiadomieniem, a następnie z wnioskiem o przeprowadzenie referendum wystąpiła 11 osobowa grupa obywateli. W skład grupy inicjatywnej wchodziła osoba która nie posiada prawa wybierania do organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego tj. do Rady Miasta Racibórz.
- osoby wchodzące w skład grupy inicjatywnej inicjatora referendum ustanowiły pełnomocnika.
- w treści wniosku Inicjator referendum oświadczył, że wypełnił obowiązek wynikający z art. 13 ust. l i 3 ustawy o referendum lokalnym podając do wiadomości mieszkańców Miasta Racibórz informację o przedmiocie referendum wraz z uzasadnieniem.
- wniosek został prawidłowo podpisany przez pełnomocnika inicjatora referendum.

Komisarz Wyborczy w Katowicach, w trakcie przeprowadzenia czynności sprawdzających, czy osoby wchodzące w skład grupy inicjatorów referendum, pełnomocnik inicjatora referendum oraz osoby popierające inicjatywę przeprowadzenia referendum są uprawnione do wybierania organu stanowiącego danej jednostki organizacyjnej, stwierdził, że jeden z członków grupy inicjatorów referendum jest pozbawiony praw wyborczych z przyczyny o której stanowi art. 10 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy. Zaistniała sytuacja pozostaje w sprzeczności z normą art.11 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym. W związku z powyższym, na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy o referendum lokalnym, Komisarz Wyborczy, w dniu 6 maja 2016 r., zwrócił się do pełnomocnika inicjatora o złożenie w terminie 3 dni od daty otrzymania pisma, pisemnego wyjaśnienia w sprawie. Pełnomocnik Inicjatora Pan Dariusz Ronin w piśmie z dnia 9 maja 2016 r. oświadczył, "jako pełnomocnik inicjatora referendum nie miałem wiedzy o braku uprawnień do wybierania Rady Miasta Raciborza przez jednego z członków inicjatora referendum". Do Komisarza Wyborczego wpłynęła także, datowana na dzień 9 maja 2016 r., rezygnacja członka grupy inicjatora referendum "z powodu braku praw wyborczych". Warunek posiadania przez wszystkie osoby wchodzące w skład grupy inicjatorów referendum prawa wybierania do organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy o referendum lokalnym, musi być spełniony z chwilą złożenia komisarzowi wyborczemu wniosku w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego. Wycofanie się z grupy inicjatorów referendum po złożeniu wniosku o przeprowadzenie referendum jest bezskuteczne.

Zgodnie z przywołanym art. 11 ust. 1 pkt 1 z inicjatywą przeprowadzenia referendum na wniosek mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego wystąpić może grupa co najmniej 15 obywateli, którym przysługuje prawo wybierania do organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego, a w odniesieniu do referendum gminnego - także pięciu obywateli, którym przysługuje prawo wybierania do rady gminy. Grupa inicjatywna referendum w sprawie odwołania Prezydenta Miasta Racibórz przed upływem kadencji liczyła 11 osób. Po wycofaniu jednej osoby, grupa liczy 10 osób czyli więcej niż minimalny skład określony powołanym przepisem.

Zgodnie z art. 24 ustawy o referendum lokalnym w związku z art. 9 2 Kodeksu wyborczego, Komisarz Wyborczy w Katowicach zobowiązany jest wydać postanowienie w sprawie przeprowadzenia referendum lub o odrzuceniu wniosku mieszkańców o jego przeprowadzenie nie później niż w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o przeprowadzenie referendum złożony został w dniu 15 kwietnia 2016 r., termin ustawowy 30 dni na wydanie przez Komisarza Wyborczego postanowienia w tej sprawie upływa zatem w dniu 16 maja 2016 r.

Komisarz Wyborczy w Katowicach, zarządzeniem z dnia 20 kwietnia 2016 r. powołał zespół do przeprowadzenia czynności sprawdzających, czy osoby popierające inicjatywę przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Prezydenta Miasta Racibórz Mirosława Lenka, przed upływem kadencji są uprawnione do wybierania organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego. Członkowie zespołu - pracownicy Krajowego Biura Wyborczego Delegatury w Katowicach, upoważnieni zostali do przeprowadzenia czynności
weryfikacji w oparciu o dane ze stałego rejestru wyborców gminy Racibórz tj. prowadzony przez Krajowe Biuro Wyborcze - Centralny Rejestr Informacji Dodatkowych dla rejestru wyborców oraz zgodnie z wydanymi przez Ministra Spraw Wewnętrznych, imiennymi uprawnieniami, przy wykorzystaniu danych z Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (Rejestr PESEL).

Czynności sprawdzające rozpoczęto w dniu 21 kwietnia 2016 r. o godz. 10.00. Podczas wykonywania czynności sprawdzających w dniach: 21, 22, 26, 27, 29 kwietnia oraz 4, 5 maja obecny był pełnomocnik inicjatora referendum lub osoba upoważniona do tej czynności przez pełnomocnika.

W dniach 23 kwietnia oraz 2 maja czynności weryfikacji nie były wykonywane. Pełnomocnik inicjatora, na każdym etapie weryfikacji, miał możliwość, w wybranym przez siebie czasie oraz zakresie, obserwowania czynności weryfikacji oraz zapoznania się z wszystkimi stwierdzonymi przez zespół wadami udzielonego poparcia. Pełnomocnik inicjatora nie wnosił uwag do ustalonego trybu weryfikacji oraz do okazanych, stwierdzonych przez zespół wad poparcia. Badaniu poddano każdy wpis, nawet taki, który ograniczał się do tylko jednej "merytorycznej" rubryki tj. nazwisko, imię, adres zamieszkania, numer pesel, podpis. Weryfikacji nie poddawano wpisów ograniczonych do wypełnienia jedynie rubryki (rubryk) "liczba porządkowa" oraz "data udzielonego poparcia". W przypadku trudności z odczytaniem niestarannie wpisanego numeru PESEL, osoba dokonująca sprawdzenia wpisywała do aplikacji "Źródło" numer PESEL kilkakrotnie.

Osobnemu badaniu poddano także treść wpisów, które zostały wykreślone przed złożeniem kart wykazu poparcia komisarzowi wyborczemu. Pełnomocnik inicjatora stwierdził, że nie jest w stanie dokładnie określić autora oraz przyczyn wykreślenia poszczególnych pozycji w listach poparcia inicjatywy referendalnej. W trakcie badania podpisów skreślonych" ustalono, że:
- skreślonych zostało 136 pozycji zawierających co najmniej jedną wypełnioną rubrykę inną niż "liczba porządkowa", "data udzielenia poparcia" w tym:
- 54 skreślone pozycje zostały powtórzone, jako nieskreślone, przeważnie na tej samej
karcie,
- 61 skreślonych pozycji nie posiada podpisu osób, których dane ewidencyjne zostały wpisane w danej pozycji wykazu,
- 17 skreślonych pozycji posiada wady polegające na zamazaniu danych, co uniemożliwiało ich odczytanie lub braku wypełnienia jednej ewentualnie kilku rubryk.
Stwierdzono, że 4 skreślone pozycje wykazu podpisów nie zawierają błędów, zostały złożone przez osoby posiadające prawo wybierania do Rady Miasta Racibórz oraz nie zostały powtórzone jako podpisy poparcia złożone prawidłowo na innych arkuszach. Decyzją Komisarza Wyborczego powyższe 4 pozycje zostały uznane jako spełniające warunek złożenia prawidłowego poparcia. 132 pozycje "skreślone" nie zostały ujęte w zestawieniu (tabeli) zawierającej szczegółowe dane z czynności sprawdzających. Wykaz skreślonych pozycji na listach poparcia stanowi załącznik nr 3 do postanowienia.

Ustalono, że Pełnomocnik Inicjatora referendum wraz z wnioskiem o przeprowadzenie referendum lokalnego w sprawie odwołania Prezydenta Miasta Racibórz złożył 4776 podpisów osób popierających inicjatywę referendalną, z czego 881 nie spełniało wymogów ustawy.

Po zakończeniu czynności w ramach postępowania sprawdzającego Komisarz Wyborczy w Katowicach ustalił, iż liczba prawidło złożonych podpisów to 3895. Art. 4 pkt 1 ustawy o referendum lokalnym stanowi, iż referendum lokalne przeprowadza się na wniosek, co najmniej 10 % uprawnionych do głosowania mieszkańców gminy. W gminie Racibórz, zgodnie z meldunkiem o stanie rejestru wyborców na koniec IV kwartału 2015 r., liczba wyborców wynosiła 43275, zatem wniosek o przeprowadzenie referendum lokalnego
musiałby być poparty przez co najmniej 4328 mieszkańców gminy Racibórz. W tym stanie rzeczy, Komisarz Wyborczy w Katowicach zważył, co następuje: 

Wniosek o przeprowadzenie referendum lokalnego w sprawie odwołania prezydenta Miasta Racibórz przed upływem kadencji złożony w dniu 15 kwietnia 2016 r. zasługuje na odrzucenie.

Zgodnie z art. 22 ustawy o referendum lokalnym inicjator referendum w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego przekazuje na piśmie, w terminie określonym w art. 14 ust. 1, komisarzowi wyborczemu wniosek mieszkańców wraz z informacją o spełnieniu obowiązków wskazanych w art. 13 ust. 1 i 3. Do wniosku dołącza się karty, o których mowa w art. 14 ust. 2 ustawy o referendum lokalnym. Podpisy zbiera się na kartach, z których każda zawiera informacje o przedmiocie zamierzonego referendum oraz o tym, że poparcia nie można wycofać. Karta zawiera również nazwiska i imiona członków grupy oraz imię, nazwisko i miejsce zamieszkania pełnomocnika, jeżeli inicjatorem referendum jest grupa obywateli. Mieszkaniec jednostki samorządu terytorialnego popierający wniosek o przeprowadzenie referendum podaje na karcie nazwisko, imię, adres zamieszkania, numer ewidencyjny PESEL i datę udzielenia poparcia. Dane te potwierdza własnoręcznym podpisem.

Wycofanie udzielonego poparcia jest bezskuteczne. Zgodnie z punktem 13 Uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 7 maja 2012 r. w sprawie wytycznych i wyjaśnień w sprawie referendów lokalnych dotyczących odwołania organów jednostek samorządu terytorialnego oraz uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 29 lutego 2016 r. zmieniającej uchwałę w sprawie wytycznych i wyjaśnień w sprawie referendów lokalnych dotyczących odwołania organów jednostek samorządu terytorialnego, komisarz wyborczy lub osoba przez niego upoważniona, sprawdza, czy: imię i nazwisko podano w pełnym brzmieniu (a nie np. pierwszą literę imienia), adres zamieszkania obejmuje: nazwę miejscowości (miasta, wsi, osady), nazwę ulicy i numer domu oraz numer mieszkania.

Podawanie kodu pocztowego nie jest konieczne. W miejscowościach, w których nie ma ulic, konieczne jest wskazanie numeru domu (posesji). Podanie numeru lokalu dotyczy tylko budynków wielomieszkaniowych. Brak danych lub niepełne określenie adresu zamieszkania powoduje uznanie poparcia za złożone wadliwie. Za prawidłowo udzielone poparcie należy uznać, gdy zamiast wskazania pełnego brzmienia nazwy miejscowości w rubryce "Adres zamieszkania" popierający posłuży się powszechnie używanym i jednoznacznie rozumianym skrótem tej nazwy, jeżeli inne dane dotyczące adresu zamieszkania (nazwa ulicy, nr domu, nr lokalu) zostały podane zgodnie z wymaganiami. Za prawidłowo udzielone poparcie uznaje się podpis obywatela, który zamiast dokładnego podania adresu zamieszkania w rubryce na to przeznaczonej postawił znak odnośnika do adresu wskazanego w pozycji bezpośrednio wyżej umieszczonej w wykazie podpisów, jeżeli osoby wymienione w tych pozycjach zamieszkują pod tym samym adresem, podana została data udzielenia poparcia. Brak wskazania daty udzielenia poparcia lub podanie daty wcześniejszej niż data powiadomienia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy, powoduje uznanie poparcia za złożone wadliwie.

Zgodnie z art. 161 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy, Państwowa Komisja Wyborcza wydaje wytyczne wiążące komisarzy wyborczych i komisje wyborcze niższego stopnia Podstawą odrzucenia wniosku jest kryterium prawidłowości złożenia podpisów. Podpis mieszkańca jednostki samorządu terytorialnego, który nie zawiera któregokolwiek z elementów wskazanych w art. 14 ustawy o referendum lokalnym należy uznać za złożony wadliwie. W wyniku podjętych przez Komisarza Wyborczego w Katowicach czynności, ustalono, że wadliwie złożono 881 podpisów, natomiast prawidłowo zostało złożonych 3895 podpisów. W sytuacji gdyby Komisarz Wyborczy uznał za prawidłowe podpisy wyborców zamieszkałych na obszarze gminy Racibórz, w których stwierdzone nieprawidłowości udzielonego poparcia polegały na podaniu innego adresu niż widniejący w rejestrze PESEL lub rejestrze wyborców gminy Racibórz, niepełnego lub nieczytelnego adresu - łącznie 228 przypadków, liczba podpisów byłaby również mniejsza niż wskazana w art. 4 pkt 1 ustawy o referendum lokalnym tj. mniejsza niż 4328.

Zaznaczyć należy, że część podpisów które zostały zakwestionowane ze względu na podanie innego adresu, niepełnego lub nieczytelnego adresu była dotknięta także innymi wadami takimi jak: brak podpisu, wielokrotnie udzielone poparcie, brak nazwiska lub imienia, błędny lub nieczytelny PESEL.

Za prawidłowo udzielone poparcie uznawano wpisy w których stwierdzone błędy polegały na zapisie imion w odmianie fleksyjnej a także, mając na względzie, iż część wpisów dokonywana była przez inne osoby niż osoba której dane zostały potwierdzone podpisem, na fonetycznym zapisie imion i nazwisk, nazw ulic a także skrótowych (potocznie używanych) nazw ulic.

Należy przy tym szczególnie podkreślić, że prawidłowe wskazanie m. in. adresu zamieszkania ma na celu nie tylko umożliwienie sprawdzenia posiadania prawa wybierania przez daną osobę, lecz także, co jest równie istotne, uwiarygodnienie, że podpis złożyła faktycznie osoba wskazana w wykazie, gdyż osoby składający podpisy znają swój adres zamieszkania.

W trakcie weryfikacji zaistniała wątpliwość czy wszystkie podpisy zostały własnoręcznie złożone przez osoby, których dane zostały ujęte w danej pozycji wykazu. Dotyczyło to zwłaszcza grup osób zamieszkujących pod tym samym adresem. Podpisy te (68 pozycji), pomimo, iż sprawiały wrażenie złożenia przez te same osoby zostały uznane za prawidłowe. Kwestia ustalenia, czy podpisy te zostały złożone własnoręcznie będzie przedmiotem osobnego postępowania.

Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o referendum lokalnym komisarz wyborczy odrzuca wniosek o przeprowadzenie referendum, w którym stwierdził nie dające się usunąć uchybienia, a także, jeśli inicjator referendum nie wywiązał się z obowiązków wskazanych w art. 13 ust. 1 i 3. Art. 22 ust. 3 ustawy o referendum stanowi, iż komisarz wyborczy zwraca inicjatorowi referendum lub jego pełnomocnikowi wniosek zawierający uchybienia i wyznacza czternastodniowy termin do ich usunięcia. Jednakże, zgodnie z dyspozycją art. 22 ust. 5 ustawy o referendum lokalnym, przepisu art. 22 ust. 3 ustawy o referendum lokalnym nie stosuje się w przypadku, gdy uchybienia wniosku polegają na zebraniu niewystarczającej ilości prawidłowo złożonych podpisów osób popierających wniosek, chyba, że nie upłynął jeszcze termin, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o referendum lokalnym. Brak wystarczającej liczby prawidłowo złożonych podpisów mieszkańców popierających wniosek jest uchybieniem, którego nie można usunąć. 

Upłynął już 60 dniowy termin do ich zbierania, liczony od dnia złożenia powiadomienia o zamiarze podjęcia inicjatywy referendalnej. W niniejszej sprawie powiadomienie zostało złożone w dniu 17 lutego 2016 r., natomiast wniosek, o którym stanowi art. 22 ustawy o referendum lokalnym w dniu 15 kwietnia 2016 r. Z uwagi na powyższe, należało orzec jak w sentencji postanowienia. 

Komisarz Wyborczy
w Katowicach
Barbara Suchowska

Pouczenie: Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o referendum lokalnym, na niniejsze postanowienie inicjatorowi referendum służy skarga do sądu administracyjnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Tagi:

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktualności5 lipca 202522:58

Międzynarodowy Turniej Oldbojów o Puchar Wójta Gminy Krzyżanowice [FOTO i WIDEO]

Międzynarodowy Turniej Oldbojów o Puchar Wójta Gminy Krzyżanowice [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Krzyżanowice:

W sobotę, 5 lipca na boisku KS Kolejarz Chałupki odbył się wyjątkowy sportowy festiwal – Międzynarodowy Turniej Piłki Nożnej Oldbojów o Puchar Wójta Gminy Krzyżanowice. Organizatorem wydarzenia był KS Kolejarz Chałupki, który już od lat z powodzeniem integruje lokalną społeczność wokół piłki nożnej i tradycji sportowej, we współpracy z Gminą Krzyżanowice.

Th
Reklama
Reklama
Reklama
Aktualności5 lipca 202522:35

70 lat OSP w Nowej Wiosce [FOTO i WIDEO]

70 lat OSP w Nowej Wiosce [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Krzyżanowice:

5 lipca Ochotnicza Straż Pożarna w Nowej Wiosce (gmina Krzyżanowice) obchodziła jubileusz siedemdziesięciolecia istnienia. Obchody jubileuszowe rozpoczęły się od Mszy św. w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Owsiszczach, którą odprawił ks. proboszcz Piotr Kuc. Następnie strażacy i ich goście przejechali do remizy w Nowej Wiosce, gdzie odbyła się uroczystość.

Th
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 04.07.2025
4 lipca 202508:58

Nasz Racibórz 04.07.2025

Nasz Racibórz 27.06.2025
27 czerwca 202519:05

Nasz Racibórz 27.06.2025

Nasz Racibórz 20.06.2025
19 czerwca 202522:36

Nasz Racibórz 20.06.2025

Nasz Racibórz 13.06.2025
13 czerwca 202509:38

Nasz Racibórz 13.06.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.