Nowy most Grzegorzowice–Ciechowice coraz bliżej. Ponad 56 procent zaawansowania prac

Zaawansowanie czasowe inwestycji przekroczyło 56 procent – budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej z mostem nad Odrą między Grzegorzowicami a Ciechowicami postępuje zgodnie z harmonogramem. Zadanie realizowane na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach ma zostać ukończone w styczniu 2027 roku. Wykonawcą jest STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
W czerwcu 2025 r. na budowie nowego połączenia drogowego obejmującego przeprawę mostową nad Odrą oraz odcinki drogi wojewódzkiej DW421, DW915 i DP3500S wykonano szereg robót drogowych, mostowych i branżowych. Wartość zadania sięga 307 023 183,11 zł. Z tego 270 545 556,00 zł stanowi dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (ZRFRD). Wynagrodzenie Konsultanta nadzorującego projekt wynosi 2 693 700,00 zł.
Kluczowy element – most na Odrze
Najważniejszym obiektem inżynieryjnym jest most nad rzeką Odrą, który będzie miał długość 633,6 metra, składający się z 13 przęseł o rozpiętości od 40 do 50 m. Obiekt powstaje w technologii nasuwania podłużnego, co pozwala na jego realizację z jednego brzegu bez konieczności budowania rusztowań w nurcie rzeki. Konstrukcja mostu opiera się na belce ciągłej.
Pomost mostu będzie miał szerokość 16,36 m, z czego 8,20 m zajmie jezdnia, 2,00 m chodnik, a 3,50 m ścieżka rowerowa. Zaplanowano spadki poprzeczne jezdni i chodników (odpowiednio 2% i 3%). Obiekt będzie posiadał światło pionowe od 1,50 do 11,00 m.
Czerwiec na placu budowy
W minionym miesiącu wykonano m.in. wykopy i nasypy, kolumny betonowe oraz warstwy wzmacniające podłoże w obrębie DW421. Rozebrano fragmenty istniejących dróg na odcinkach DP3500S i DW915, w tym dwa ronda. Kontynuowano prace przy budowie wiaduktów drogowych, przepustów i mostu MD1, gdzie realizowano zbrojenie, deskowanie i betonowanie filarów oraz fundamentów, a także prowadzono próbne obciążenia i iniekcje pali.
Prowadzono także roboty branżowe – m.in. budowę kanalizacji deszczowej, drenaży i warstw konstrukcyjnych zbiornika retencyjno-odparowującego ZB-3, a także prace elektroenergetyczne i teletechniczne, w tym przebudowę kolizji sieci SN.
Co zaplanowano na lipiec?
W lipcu kontynuowane będą roboty ziemne i rozbiórkowe oraz rozpoczną się prace przy wzmacnianiu skarp i montażu koszy gabionowych. Na moście MD1 zaplanowano kolejne etapy betonowania segmentów ustroju nośnego (UN) oraz ich nasuwanie. Prowadzone będą także zasypki, zbrojenia i deskowania filarów oraz przyczółków.
Kontynuowana będzie budowa przepustów, kanalizacji deszczowej, drenaży i instalacji teletechnicznych. Planowane jest również rozpoczęcie montażu oświetlenia ulicznego oraz budowa kanałów technologicznych w rejonie obu rond.
Inwestycja o znaczeniu regionalnym
Nowy odcinek drogi wojewódzkiej o długości około 2,7 km będzie drogą klasy technicznej G. W jego ramach powstają także skrzyżowania z istniejącą siecią drogową, drogi serwisowe, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, odwodnienie, oświetlenie, przejazdy gospodarcze, urządzenia ochrony środowiska, mury oporowe oraz inne elementy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania drogi.
Realizacja inwestycji rozpoczęła się w styczniu 2024 roku i potrwa do stycznia 2027 roku – zgodnie z zapisami umowy obejmującymi okres 36 miesięcy.
Komentarze (7)
Dodaj komentarz