Czy nowy raciborski dworzec prawidłowo usytuowano?
To pytanie zadało nam kilku czytelników, wskazując, że od strony ul. Mickiewicza widać tylko część głównego segmentu nowego dworcowego budynku.
Jak się dowiadujemy, inwestycja przebiega zgodnie z planem, usytuowanie jest prawidłowe, a na elewacji frontowej montowany jest element, który "wydłuży" główny segment w stronę wiaduktu i ul. Kościuszki.
Finał budowy, realizowanej przez PKP, spodziewany jest wiosną przyszłego roku. Dodajmy jednak, że dworzec będzie znacznie mniejszy niż jego poprzednik z czasów PRL-u, ale większy od systemowego, który pierwotnie planowała w Raciborzu kolej. Dworzec z czasów PRL miał 2233 m kw., proponowany pierwotnie systemowy miał mieć 492 m kw., obecnie budowany ma 1547 m kw. powierzchni użytkowej. Decyzje w tej kwestii zapadły w 2019 r. We władzach PKP interweniowali wówczas wiceminister Michał Woś oraz wiceprezydent Michał Fita. Udało się wówczas odwieść PKP od planów budowy małego parterowego innowacyjnego, ale za cenę wynajęcia i zagospodarowania części powierzchni (700 m kw.) przez magistrat. Powstanie m.in. Urban Lab.
Bryła budynku składa się z 3 segmentów, w tym części istniejącej, objętej przebudową. Segment B - środkowy jest o kondygnację niższy od pozostałych - wykorzystano to pod taras widokowy ukierunkowany na oś widokową ulicy Adama Mickiewicza, której zamknięciem jest kościół WNMP. Budynek dopełnia kompozycję Placu Dworcowego tworząc jego wschodnią pierzeję. Bryłę spięto wspólnym masywnym dachem. W zadaszeniu będzie otwór doświetlający taras oraz projektowaną roślinność (widać go na zdjęciach z 15.06.). W budynku zaprojektowano 2 dźwigi osobowe przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych (...). Na terenie dworca oraz dojść na perony będą systemy ułatwiające poruszenie się osobom niewidomym (ścieżki, mapy multisensoryczne oraz oznakowanie dla niewidomych na pochwytach i klamkach). Materiałami wykończeniowymi są: czerwona cegła oraz matowa blacha aluminiowa w odcieniach szarości. W parterze został zaprojektowany podcień, w którym znajdzie się miejsce postojowe dla osoby niepełnosprawnej. Otwory parteru w elewacji frontowej zostaną powiększone i oprawione w przeszklone witryny. Część powierzchni zagospodaruje miasto.
Parametry:
Długość całkowita 103,25 m, segmentu A 39,33 m, segment B 35,05 m, segmentu C 28,67 m.
Szerokość całkowita 13,89 m
Wysokość 11,22 m - budynek niski
Liczba kondygnacji 2
Powierzchnia zabudowy 1120,73 m2
Powierzchnia przejścia na perony 72,42 m2
Liczba projektowanych miejsc postojowych: 16, w tym 3 dla osób niepełnosprawnych oraz 4 miejsca dla aut osobowych ze stacjami do ładowania aut elektrycznych. Dodatkowo zapewnione 4 miejsca postojowe na terenie miasta.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz