Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności21 grudnia 202213:02

Lodowisko a zawiłości prawne. Prezydent wyjaśnia [WIDEO]

Lodowisko a zawiłości prawne. Prezydent wyjaśnia [WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Racibórz:

Prezydent Miasta Racibórz zaprosił dziś (21.12) na zdalną konferencję prasową, której tematem były wyjaśnienia prawne dotyczące sprawy budowy lodowiska.

W trakcie konferencji prezydent przedstawił wyniki analizy przeprowadzonej przez Biuro Radców Prawnych Urzędu Miasta Racibórz. Wynika z niej, że uchwała w sprawie wstrzymania wykonania przedsięwzięcia budowy lodowiska podjęta na jednej z sesji przez radnych Miasta Racibórz ma jedynie charakter intencyjny, czyli taki, który nie wywołuje żadnych materialnych skutków prawnych. Uchwały intencyjne mieszczą się bowiem w działaniach jednostek samorządu terytorialnego, ale nie mają wprost charakteru władczego.

Racibórz, dnia 21 grudnia 2022 r.
Biuro Radców Prawnych
Urząd Miasta Racibórz

Analiza prawna skutków prawnych uchwały Nr XLVII/677/2022 Rady Miasta Racibórz z dnia 28 września 2022 r. w sprawie wstrzymania wykonania przedsięwzięcia pn. Raciborskie Centrum Aktywnej Integracji Społecznej – Budowa obiektu z wyposażeniem,

I. Cel i przedmiot analizy
Zasadniczym celem niniejszej analizy jest ocena skutków prawnych uchwały Nr XLVII/677/2022 Rady Miasta Racibórz z dnia 28 września 2022 r. w sprawie wstrzymania wykonania przedsięwzięcia pn. Raciborskie Centrum Aktywnej Integracji Społecznej – Budowa obiektu z wyposażeniem w świetle Uchwały Nr 269/XXVI/2022 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 17 listopada 2022 r. dotyczącej stwierdzenia nieważności w części uchwały Nr XLIX/697/2022 Rady Miasta Racibórz z dnia 26 października 2022 r. w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej oraz przepisów prawa finansowego i samorządowego.

II. Stan prawny
Podstawą prawną analizowanej uchwały był przede wszystkim przepis art. 231 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022, poz. 1634, zwaną dalej u.f.p.) oraz przepis art. 18 ust. 2 pkt. 15) ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022, poz. 559, zwana dalej u.s.g.). Zgodnie z treścią normy art. 231 ust. 1 u.f.p., zmiana kwot wydatków na realizację przedsięwzięć w ramach WPF (wieloletniej prognozy finansowej) może nastąpić w wyniku podjęcia uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego wstrzymującej wykonywanie przedsięwzięcia

III. Stan faktyczny
W dniu 28 września 2022r., na sesji, Rada Miasta Racibórz podjęła uchwałę Nr XLVII/677/2022 w sprawie wstrzymania wykonania przedsięwzięcia pn. Raciborskie Centrum Aktywnej Integracji Społecznej – Budowa obiektu z wyposażeniem. Celem tej uchwały było postanowienie o wstrzymaniu wykonywania przedsięwzięcia pod nazwą "Raciborskie Centrum Aktywnej Integracji Społecznej - Budowa obiektu z wyposażeniem" z okresem realizacji 2021-2023 o łącznej wartości 11.984.920,90 zł. Uchwała podjęta została w okresie trwającego postępowania nadzorczego dotyczącego stwierdzenia nieważności Uchwały Nr XLVI/660/2022 Rady Miasta Racibórz z dnia 31 sierpnia 2022r. w sprawie zmiany budżetu miasta na 2022 rok oraz Uchwały Nr XLVI/661/2022 Rady Miasta Racibórz z dnia 31.sierpnia 2022r. w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Postępowanie to zostało wszczęte na podstawie zawiadomienia Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach Nr WA – 0712/120/22 z dnia 26 września 2022r.

IV. Szczegółowe usalenia
W tym miejscu, aby zrozumieć ideę realizacji przedsięwzięć w ramach WPF i roli organów gminy w uchwalaniu zmian dotyczących WPF należy odnieść się do istoty WPF-u jako dokumentu, stanowiącego regulację prawną powołującą do życia wieloletnią prognozę finansową jako elementu wieloletniego planowania w gospodarce finansowej podmiotów publicznych dotyczących realizacji przedsięwzięć. Wieloletnia prognoza finansowa ma charakter obligatoryjny. Oznacza to, że organy j.s.t. nie mogą skutecznie zwolnić się z obowiązku jej opracowania, a w dalszej kolejności uchwalenia. Ma ona także sformalizowany charakter. Składa się z określonych części. Dodatkowo trzeba zaznaczyć, że ma również silny związek z uchwałą budżetową. Przepisy rozdziału 2 w dziale V u.f.p. mają charakter imperatywny i nie dają organom j.s.t. możliwości uznaniowego wprowadzenia w.p.f. oraz swobody w zakresie kolejności uchwalenia budżetu i wieloletniej prognozy finansowej.

Zgodnie z treścią art. 226 ust. 4 u.f.p. wykaz przedsięwzięć stanowi integralną część uchwały w sprawie WPF i powinien być opracowany w formie załącznika zawierającego odrębnie dla każdego przedsięwzięcia informacje dotyczące: nazwy i celu, jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za realizację wykonywania przedsięwzięcia lub koordynującej jego wykonywanie, okresu realizacji i łącznych nakładów finansowych, limitów wydatków w poszczególnych latach oraz limitu zobowiązań.

Ustawodawca poprzez treść art. 226 ust. u.f.p. określił, co należy rozumieć pod pojęciem „przedsięwzięcie”, wymieniając to w trzech punktach. Są to wieloletnie:

1) programy, projekty lub zadania, w tym związane z programami finansowanymi z udziałem środków pochodzących z budżetu UE oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), a także inne środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi oraz związane z umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym;
2) umowy, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy;
3) gwarancje i poręczenia udzielane przez jednostki samorządu terytorialnego.

Poprzez fakt enumeratywnego wyliczenia zdarzeń, które mogą być potraktowane jako przedsięwzięcia i w związku z tym objęte WPF, katalog możliwości został zamknięty i przy tworzeniu załącznika do WPF należy odnosić się tylko i wyłącznie do tych wskazań.

W literaturze podkreśla się, że „Część z postanowień w.p.f. ma charakter normatywny. W myśl art. 231 ust. 1 u.f.p. uchwały budżetowe muszą określać wydatki na realizowane przedsięwzięcia w wysokości umożliwiającej ich terminowe zakończenie. Przepis ten w sposób wiążący wpływa na parametry budżetu samorządowego po stronie wydatkowej. Dla poszczególnych lat budżetowych za wiążące należy także uznać limity wydatków, o których mowa w art. 226 ust. 3 pkt 4 u.f.p., tj. limity wydatków w zakresie wieloletnich projektów lub zadań, w tym związanych z programami finansowanymi z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA i innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, a także z umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym” P. Lenio [w:] Ustawa o finansach publicznych. Komentarz, wyd. II, red. Z. Ofiarski, Warszawa 2020, art. 226. Warto także nadmienić, że zgodnie z art. 226 ust. 1 u.f.p. wieloletnia prognoza finansowa powinna być realistyczna. Wieloletnia prognoza finansowa nie stanowi planu, a jedynie prognozę. Jest to plan działań finansowych na przyszłość, tym niemniej jest to dokument, który powinien zawierać realistyczne dane odnoszące się do gospodarki finansowej konkretnej jednostki w sposób maksymalnie realny, z uwzględnieniem wielu zmiennych czynników mających w przyszłości na nią wpływ. (zob. P. Lenio [w:] Ustawa o finansach publicznych. Komentarz, wyd. II, red. Z. Ofiarski, Warszawa 2020, art. 226.)

W orzecznictwie administracyjnym RIO także podnosi się powyższą tezę, że „Obok objaśnień przyjętych w w.p.f. załącznikiem do niej powinien być również wykaz przedsięwzięć wieloletnich, o których mowa w art. 226 ust. 4 u.f.p. Katalog ten ma charakter zamknięty” - Uchwała Kolegium RIO w Rzeszowie z 14.05.2013 r., XI/2367/2013, LEX nr 1330555. Nie jest zatem prawnie dopuszczalne rozszerzanie tego katalogu na mocy przepisów uchwały organu stanowiącego j.s.t.

Ponadto w literaturze przedmiotu zauważa się, że „Przepisy ustawy o finansach publicznych determinujące konstrukcję, a także procedurę uchwalania i zmiany wieloletniej prognozy finansowej, wpływają na pozycję organu wykonawczego j.s.t. Po pierwsze, posiada on wyłączną inicjatywę uchwałodawczą w zakresie w.p.f. (art. 230 ust. 1 u.f.p.). Po drugie, w myśl art. 232 ust. 1 u.f.p. zmian w wieloletniej prognozie finansowej, z wyłączeniem zmian limitów zobowiązań i kwot wydatków na przedsięwzięcia, dokonuje zarząd j.s.t. - tak E. Czołpińska, Wieloletnia prognoza finansowa w jednostkach samorządu terytorialnego, FK 2010/5, s. 43.
Zatem bezsporne jest, że uchwała w sprawie wstrzymania wykonania przedsięwzięcia jest uchwałą ingerującą w materię załącznika nr 2 uchwały Rady Miasta Racibórz dotyczącą wieloletniej prognozy finansowej i w związku z tym stanowi pozaprocesową zmianę jej treści. Jest aktem prawnym podejmowanym w warunkach prawnych objętych hipotezą normy art. 231 ust. 1 u.f.p. Ponadto, załącznik nr 2 wieloletniej prognozy finansowej określa realizację wieloletnich przedsięwzięć i zmiana, (wstrzymanie wykonania) w tym zakresie, powinna dokonywana być wyłącznie z inicjatywy zarządu j.s.t. Ta wyłączność inicjatywy uchwałodawczej wynika wprost z art. 230 ust. 1 u.f.p.

Stanowisko takie wynika również z Uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach Nr 269/XXVI/2022 z dnia 17 listopada 2022 r. dotyczącej uchwały Nr XLIX/697/2022 Rady Miasta Racibórz z dnia 26 października 2022 r. w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Kolegium RIO podnosi w uzasadnianiu, że „Nawet przy założeniu, iż Rada Miasta posiadała podstawy prawne do podjęcia uchwały Nr XLVII/677/2022 w sprawie wstrzymania wykonywania ww. przedsięwzięcia, to należy wskazać, iż jej podjęcie nie „wyłączyło” wyłącznej inicjatywy Prezydenta Miasta do przedkładania projektu uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, o której stanowi art. 230 ust. 1 ustawy o finansach publicznych”. Dalej Kolegium RIO wskazuje, że „podejmowanie przez organ stanowiący uchwały w sprawie wstrzymania realizacji przedsięwzięcia, jakkolwiek prawnie dopuszczalne, to jednak jest uznawane za „obejście zasady wyrażonej w art. 230 ust. 1 ustawy o finansach publicznych”. Jak wskazuje R. Trykozko „nie da się funkcjonalnie uzasadniać, aby organ stanowiący sam mógł inicjować zmiany załącznika do uchwały w sprawie w.p.f. dotyczące przedsięwzięć. Trudno zatem wskazać podstawę, na jakiej organ stanowiący (rada, sejmik) miałby podejmować uchwałę np. o „wstrzymaniu realizacji” przedsięwzięcia, skoro taka uchwała oznacza w praktyce zmianę załącznika do uchwały w sprawie w.p.f., która powinna być zainicjowana przez zarząd.” (R. Trykozko, Ustawa o finansach publicznych. Komentarz dla jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa 2010, s. 389)” [cyt. Z uzasadnienia uchwały NR Nr 269/XXVI/2022 Kolegium RIO w Katowicach].

V. Konkluzje.
W świetle powyższego należy przyjąć, że uchwała Nr XLVII/677/2022 Rady Miasta Racibórz z dnia 28 września 2022 r. w sprawie wstrzymania wykonania przedsięwzięcia ma charakter intencyjny i wywołanie przez nią skutków prawnych uzależnione jest od podjęcia określonych działań w kierunku wprowadzenia jej treści do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. Wyłączna inicjatywa organu wykonawczego w tym zakresie skutecznie blokuje możliwość wywołania skutków prawnych przez przedmiotową uchwałę podjętą z inicjatywy organu stanowiącego. Dodatkowo okoliczność tą potwierdza fakt, że na sesji w dniu 23 listopada b.r. Rada Miasta Racibórz podjęła uchwałę, w której na realizację przedsięwzięcia będącego przedmiotem analizowanej uchwały, zostało przeznaczone dodatkowo 7 mln. 200 zł. Rada Miasta podejmując uchwałę w dniu 28 września b.r. w sprawie wstrzymania wykonania przedsięwzięcia de facto dokonała ingerencji w wieloletnią prognozę finansową, do czego nie miała uprawnienie pomijając inicjatywę organu wykonawczego. Natomiast w świetle braku wykonania tej uchwały przez organ wykonawczy, Rada zdecydowała o dalszym jego istnieniu uzupełniając środki finansowe na 2023 r. o kwotę 7 mln 200 zł.

W literaturze przedmiotu istnieje zgoda, że każda zmiana w zakresie realizacji wieloletniego przedsięwzięcia powinna nastąpić poprzez naniesienie tej zmiany do wieloletniej prognozy finansowej, jako podstawowego dokumentu wieloletniego planowania w gospodarce finansowej podmiotów publicznych. Podejmowanie odrębnych uchwał w tym zakresie prowadzi do obejścia prawa i jest prawnie obojętne dla skuteczności realizacji tych przedsięwzięć. Oznacza to, że wszystkie uchwały, których przedmiotem są przedsięwzięcia objęte wieloletnią prognozą finansową powinny być podejmowane w trybie przewidzianym dla aktów prawnych tego typu (por. R. Trykozko, Ustawa o finansach publicznych. Komentarz dla jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa 2010, s. 389)” [cyt. Z uzasadnienia uchwały NR Nr 269/XXVI/2022 Kolegium RIO w Katowicach).
Należy także zauważyć, że mimo, iż w obrocie prawnym pozostaje nadal uchwała o treści wstrzymującej wykonanie przedsięwzięcia pod nazwą "Raciborskie Centrum Aktywnej Integracji Społecznej - Budowa obiektu z wyposażeniem", to materialno-prawny skutek, który ta uchwała wywołałaby jest uzależniony od realizacji tej uchwały przez organ wykonawczy poprzez zainicjowanie stosownych zmian w WPF. Stąd też wydaje się słuszne przypisanie analizowanej uchwale charakteru intencyjnego, czyli takiego, który nie wywołuje żadnych materialnych skutków prawnych. Uchwały intencyjne mieszczą się w działaniach organów j.s.t., ale nie mają wprost charakteru władczego (tak - Postanowienie WSA w Łodzi z 19.08.2020 r., II SA/Łd 607/19, LEX nr 3048295).

Niniejsza analiza sporządzona została na zlecenie Urzędu Miasta Racibórz.
Racibórz, dnia 21 grudnia 2022r.
Adwokat dr hab. Ewa Pierzchała

Autor: red., redakcja@naszraciborz.pl

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Autor: Gość (Aby podpisać komentarz swoim nickiem musisz się zalogować)
Portal naszraciborz.pl przeciwstawia się niestosownym, nasyconym nienawiścią komentarzom,
niezależnie od wyrażanych poglądów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem – wyślij nam zgłoszenie.
Pozostało (1000) znaków do wykorzystania
Aby potwierdzić, że jesteś człowiekiem kliknij: jabłko
Pliki do pobrania
pdf
1671628947analiza-skutkow-prawnych-uchwaly-um-mh-pj-ep-21-12-.pdf
(plik PDF, 180,88 KB)
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 25.04.2025
24 kwietnia 202516:50

Nasz Racibórz 25.04.2025

Nasz Racibórz 18.04.2025
17 kwietnia 202522:23

Nasz Racibórz 18.04.2025

Nasz Racibórz 11.04.2025
14 kwietnia 202520:31

Nasz Racibórz 11.04.2025

Nasz Racibórz 04.04.2025
3 kwietnia 202518:29

Nasz Racibórz 04.04.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.