Prawa pasażerów

W dniu dzisiejszym w Parlamencie Europejskim odbyło się głosowanie dotyczące: Praw pasażerów w przewozach autokarowych i autobusowych.
Poseł Bogdan Marcinkiewicz koordynator polskiej delegacji Posłów PO w Grupie EPP już na etapie prac w Komisji parlamentarnej brał czynny udział w przygotowaniu ostatecznego kształtu dokumentu, który został dzisiaj przyjęty przez Parlament Europejski.
Do tej pory transport pasażerów w przewozach autobusowych i autokarowych nie zapewniał odpowiedniej ochrony podróżnych, będąc jedyną formą transportu, która nie podlega żadnym unijnym regulacją w tym zakresie. Istotnym natomiast jest fakt, iż pół miliarda pasażerów w Unii Europejskiej to użytkownicy autobusów i autokarów.
Praca nad rozporządzeniem była wyjątkowym wyzwaniem, ponieważ usługi w zakresie autobusów i autokarów świadczą w większości małe i średnie przedsiębiorstwa stąd dosyć trudne sprecyzowanie obowiązków względem firm tak, aby nie zagrozić dalszemu funkcjonowaniu branży. Nie ukrywam, że dla mnie osobiście wyjątkowym wyzwaniem była możliwość po raz pierwszy w historii zgodnie z Traktatem z Lizbony wziąć czynny udział w procedurze pojednawczej, kiedy w ramach negocjacji w późnych godzinach nocnych udało się przegłosować kompromis Parlamentu Europejskiego z Radą w zakresie obowiązywania przepisów powyżej dystansu 250 km - wspomina Poseł Marcinkiewicz.
Zaznaczyć należy, co jest dosyć istotne, że rozporządzenie gwarantuje 12 podstawowych praw zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych.
Nowe prawa pasażerów to m. in.:
1. W sytuacji opóźnienia odjazdu autokaru co najmniej o 120 minut, odmowy przewozu z powodu braku miejsc przeszacowana rezerwacja albo odwołania połączenia będzie obowiązywał pełny zwrot ceny biletu albo propozycja alternatywnej trasy. Jeśli przewoźnik nie zagwarantuje żadnego rozwiązania, będzie musiał wypłacić pasażerowi dodatkowo odszkodowanie w wysokości połowy ceny biletu.
2. Warto zaznaczyć, że w przypadku odwołania połączenia przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom napoje oraz posiłki. Również w sytuacji, kiedy początek podróży jest opóźniony co najmniej o półtorej godziny w przypadku, gdy według przewoźnika wynosi ponad trzy godziny. Kolejnym obowiązkiem po stronie przewoźnika jest zapewnienie noclegu w hotelu z obostrzeniem do najwyżej dwóch dób hotelowych w cenie nie większej niż 80 euro za noc. Z takiego obowiązku zwolniony zostaje na wypadek klęski żywiołowej.
3. W sytuacji, kiedy autobus bądź autokar uczestniczył w wypadku przewoźnik musi zapewnić dostarczenie pasażerom napojów i posiłków, ubrań, środków transportu. W wyjątkowych sytuacjach również na powyżej wskazanych warunkach hotelu.
4. Istotnym jest również kwestia ujęcia zagubienia bądź zniszczenia bagażu, za który odszkodowanie wyniesie 1200 euro.
5. W rozporządzeniu przewidziana została również gwarancje w sytuacja śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pasażera w wyniku wykonywanej przez przewoźnika usługi, wówczas odszkodowanie ze strony firmy transportowej ma wynosić, co najmniej 220 tys. euro.
6. Niezwykle istotnym jest również kwestia zagwarantowania 12 podstawowych praw ważnych na każdym dystansie. Dotyczą one w większości praw osób niepełnosprawnych, gdzie między innymi w sytuacji braku możliwości ze strony przewoźnika zapewnienia pomocy osobom niepełnosprawnym musi na koszt własny opłacić przewóz osoba towarzyszącej niepełnosprawnemu.
Kwestią, na jaką powinniśmy obecnie nałożyć ogromny nacisk, to odpowiednia kampania informacyjna, tak aby mieszkańcy Unii Europejskiej, byli świadomi posiadanych od teraz uprawnień. Nowe przepisy zaczną obowiązywać w państwach członkowskich za 24 miesiące - powiedział Bogdan Marcinkiewicz.
www.bogdanmarcinkiewicz.pl
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany