List do redakcji. Dwa nowe przystanki kolejowe w Raciborzu

Droga Redakcjo, chciałbym podzielić się z Państwem oraz z czytelnikami pewną ciekawostką - chodzi mi o świeże plany, jakie ma wobec Raciborza kolej - napisał do nas Kamil Thiel. Na zdj. torowisko na wysokości Ostroga.
W środę 26 maja ogłoszona została lista projektów wybranych do realizacji w ramach tzw. Programu Przystankowego. Jest to rządowy program na lata 2021-2025, którego celem ma być budowa nowych lub modernizacja istniejących przystanków na sieci kolejowej. Inwestycje podzielono na dwie grupy – podstawową oraz rezerwową, łącznie 355 przystanków. W naszym regionie na liście podstawowej znalazła się m.in. budowa przystanku Wodzisław Śląski Centrum oraz modernizacja przystanku Kuźnia Raciborska – prawdopodobnie chodzi o wydłużenie peronów w celu wygodniejszej obsługi pasażerów wsiadających i wysiadających z pociągów dalekobieżnych.
Interesujące są jednak dwie pozycje z listy rezerwowej – budowa nowych przystanków „Racibórz Ostróg ” oraz „Racibórz Południowy”. Jest to o tyle zadziwiające, że pomysły budowy takich przystanków niespecjalnie pojawiały się dotąd w publicznej dyskusji. Zastanawiam się, czy owe plany są znane miejskim radnym i czy miasto Racibórz zamierza lobbować za ich realizacją.
Osobiście jestem zwolennikiem obu tych propozycji. Przystanek na Ostrogu zbliżyłby kolej do jednego z największych osiedli w mieście, nieco dalej po obu stronach torów powstaje strefa gospodarcza. Niewykluczone, że jej znaczenie będzie rosło po wybudowaniu obwodnicy miasta. Nowy przystanek nie wpłynąłby również istotnie na czas przejazdu pociągu – na wysokości Ostroga pociągi wyjeżdżające z głównej stacji nie osiągają jeszcze wysokiej prędkości, przyjeżdżające często zatrzymują się tu pod semaforem w oczekiwaniu na wolny tor. Odległość od stacji Racibórz nie byłaby natomiast większa niż ta, jaka dzieli przystanki Górki Śląskie i Sumina na linii w kierunku Rybnika. Przy nowym przystanku można by urządzić małą pętlę dla autobusów miejskich kończących trasę na Ostrogu (obecnie linie 10 i 14).
Przystanek o nazwie „Racibórz Południowy” zlokalizowany byłby zapewne na wysokości ulicy Łąkowej. W pobliżu znajduje się Rafako oraz mniejsze zakłady, znacznie bliżej jest stąd do Pl. Konstytucji 3-go Maja (de facto obecnie centrum miasta) aniżeli z głównej stacji. Choć proponowany przystanek znajduje się wyłącznie na trasie pociągów do Chałupek (łącznie 23 pociągi dziennie w dwie strony), w przyszłości mógłby być obsługiwany również przez planowane pociągi w kierunku Głubczyc/Prudnika. A przy odpowiednim układzie torów mogłyby tam kończyć bieg wydłużone relacje z kierunku Katowic i Wrocławia.
Należy mieć na uwadze, że po zakończeniu trwającej modernizacji ciągu Kędzierzyn-Koźle – Opole znacząco skróci się czas przejazdu pociągów z Raciborza do Opola i Wrocławia. Niewykluczone, że w ślad za tym pojawi się więcej bezpośrednich połączeń (już teraz do Wrocławia jest 6 bezpośrednich połączeń, wg wstępnych planów od grudnia ich liczba wzrośnie do 8). Byłoby szkoda, gdyby mieszkańcy Raciborza mieli do modernizującej się kolei taki dostęp jak dotychczas.
Z poważaniem, Kamil Thiel
Komentarze (0)
Dodaj komentarz