Powiat chce ograniczyć hałas przy drogach

Zarząd w starostwie ogłosił przystąpienie do opracowania projektu "Programu ochrony środowiska przed hałasem dla terenów położonych wzdłuż odcinków dróg Powiatu Raciborskiego". Nie są to tanie działania. Ekrany przy Starowiejskiej (DK 45) kosztowały GDDKiA prawie 1,9 mln zł.
Opracowanie programu - w dwóch etapach - poprzedzi ocena stanu akustycznego dróg na terenie powiatu raciborskiego. Przypomnijmy, że znane jest opracowanie wyników badań i ocena klimatu akustycznego w wybranych rejonach dróg na terenie miasta Racibórz w 2017 roku, które udostępnił w zeszłym roku Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Katowicach
Jak czytamy w dokumencie, przedstawione wyniki badań akustycznych w bezpośrednim sąsiedztwie badanych odcinków dróg, przy których zlokalizowane są budynki mieszkalne na terenie gminy Racibórz, wskazują na:
I w zakresie uzyskanych wartości wskaźników oceny hałasu środowiskowego w punktach pomiarowych zlokalizowanych w rejonach badań:
RB1 – Racibórz, ul. Gliwicka DW 919, od skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich do skrzyżowania z ul. Babicką, 510 m.:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LDWN 18d o 6,3 dB,
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LN 20n o 2,9 dB,
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 7,6 dB,
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 7,4 dB.
RB2 – Racibórz, ul. Kozielska DK 45, od ronda Solidarności do skrzyżowania z ul. Śląską, 320 m:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 6,9 dB
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 7,2 dB
RB3 – Racibórz, ul. Hulczyńska DK 45, od skrzyżowania z ul. Broniewskiego do skrzyżowania z ul. Myśliwską, 630 m.:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 7,5 dB
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 7,3 dB
RB4 – Racibórz, ul. Opawska, od skrzyżowania z ul. Katowicką do skrzyżowania z ul. Ocicką, 320 m:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 1,8 dB
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 4,2 dB
RB5 – Racibórz, ul. Bosacka DW 935, od skrzyżowania z ul. Jana do skrzyżowania z ul. Cygarową, 250 m:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 3,1 dB
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 5,3 dB
III w zakresie zasięgu oddziaływania hałasu w środowisku, wyznaczonego na podstawie modelowania akustycznego:
RB1 – Racibórz - Markowice, ul. Gliwicka droga wojewódzka nr 919 - znaczne oddziaływanie badanego odcinka drogi na zabudowę mieszkaniową w czasie całej doby – szerokość pasa terenu po obu stronach drogi, narażonego na poziom hałasu powyżej wartości dopuszczalnej, wyznaczonego dla wskaźnika LDWN = 64 dB, wynosił około 30 metrów i obejmował swym zakresem budynki znajdujące się w pierwszej linii zabudowy oraz w pojedynczych przypadkach elewacje budynków z drugiej linii zabudowy znajdujące się od strony drogi. W przypadku wartości dopuszczalnej wskaźnika LN = 59 dB, ponadnormatywne oddziaływanie hałasu obejmowało swym zakresem budynki zlokalizowane w pierwszej linii zabudowy, a jego szerokość liczona od skraju jezdni wynosiła około 22 metry.
- Reasumując, stwierdzić należy, iż powyższa ocena odzwierciedla sytuację akustyczną środowiska z badanego okresu 2017 roku, przy konkretnej topografii terenu, istniejącej zabudowie mieszkaniowej, rejestrowanych natężeniach ruchu pojazdów i z uwzględnieniem panujących wówczas warunków meteorologicznych w gminie Racibórz. Udokumentowane powyżej uciążliwości hałasowe, powodowane ruchem pojazdów na badanych drogach, stanowią podstawę do programowania zadań w zakresie ochrony środowiska przed hałasem, prowadzenia planowych i doraźnych działań technicznych, oraz organizacyjnych. Ponadto mogą wspomagać podejmowaną decyzję w sprawie wykorzystania terenów na cele inwestycyjne oraz właściwego zagospodarowania przestrzennego terenów bezpośrednio usytuowanych w sąsiedztwie uciążliwych dróg - stwierdził WiOŚ.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz