Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności24 września 201418:43

Poradzisz? Gŏdej! – rusza kampania promująca śląski język

Poradzisz? Gŏdej! – rusza kampania promująca śląski język - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Region:

„Poradzisz? Gŏdej!” to promocyjne hasło projektu „Przeciwdziałanie miękkiej dyskryminacji osób mówiących po śląsku” – najnowszej inicjatywy stowarzyszenia Pro Loquela Silesiana, które już od 7 lat dba o należny językowi śląskiemu status. Na towarzyszących akcji plakatach, billboardach, citylightach i w spotach reklamowych zobaczymy pasjonatów, ludzi młodych i wykształconych, przeczących krzywdzącym stereotypom związanym z użyciem języka śląskiego w przestrzeni publicznej. 

- Projekt składa się z części naukowej i promocyjnej. Obecnie jesteśmy po pierwszym etapie badań socjologicznych, w których 500 respondentów odpowiadało na pytania dotyczące znajomości śląskiej mowy i osobistego stosunku do osób, które używają jej w przestrzeni publicznej – mówi Rafał Adamus, prezes Stowarzyszenia Pro Loquela Silesiana. – Przed nami druga część badań, które pozwolą na zdiagnozowanie efektywności promocyjnej części projektu i oczekiwanych zmian w postrzeganiu śląskiej mowy. Promocyjna część projektu „Przeciwdziałanie miękkiej dyskryminacji osób mówiących po śląsku”, oparta jest na haśle „Poradzisz? Gŏdej!”, którego przesłaniem jest myśl, że jeśli tylko potrafisz, mów po śląsku!

- Naszym celem jest uświadomienie, że język śląski jest na Śląsku czymś zupełnie naturalnym. Choć brzmi to jak truizm, warto zwrócić uwagę na fakt, iż często obawy i stereotypy, stają się silną blokadą przez użytkowaniem śląskiej mowy w oficjalnych sytuacjach, czy po prostu – w przestrzeni publicznej. Towarzyszące kampanii spoty, osadzają użycie języka śląskiego w trochę zaskakujących sytuacjach, by przywołać chociażby samochodowy rajd – tłumaczy Adamus.

Projekt „Przeciwdziałanie miękkiej dyskryminacji osób mówiących po śląsku” jest współfinansowany z funduszy EOG  w ramach programu Obywatele dla demokracji. Wszystkie informacje na temat inicjatywy dostępne są na stronie www.godej.pl

PRO LOQUELA SILESIANA – INFORMACJE O STOWARZYSZENIU

Pro Loquela Silesiana Towarzystwo Kultywowania i Promowania Śląskiej Mowy to stowarzyszenie, które od 7 lat działa na rzecz przywrócenia śląskiej mowie należnego jej miejsca w przestrzeni publicznej. Przez ten okres Pro Loquela Silesiana wielokrotnie inicjowała bądź brała udział w działaniach podejmowanych po raz pierwszy w historii.
• Na prośbę Pro Loquela Silesiana przygotowane zostały przez naukowców różnych dziedzin ekspertyzy, z których wynika, że z naukowego punktu widzenia nic nie stoi na przeszkodzie by śląskiej mowie nadać status języka regionalnego,
• Członkowie stowarzyszenia brali aktywny udział w komisji kodyfikacyjnej, która pod kierownictwem prof. Jolanty Tambor ustaliła w latach 2008-09 r. teoretyczne zasady śląskiej pisowni,
• Towarzystwo wydało Gōrnoślōnski ślabikŏrz, który stał się pierwszym śląskojęzycznym elementarzem dla uczniów szkół podstawowych,
• Członkowie stowarzyszenia organizowali i prowadzili szkolenia z zakresu śląskiej mowy we współpracy m.in. z Muzeum Śląskim (Lekcyje ślōnskij gŏdki), Górnośląskim Parkiem Etnograficznym w Chorzowie (Akadymijŏ Ślōnskij Gŏdki), Chorzowskim Centrum Kultury, placówkami oświaty (szkoły i przedszkola), kultury (domy kultury i biblioteki), 
• Po raz pierwszy tłumaczone zostały na mowę śląską przez członków Towarzystwa: artykuł na pierwszej stronie katowickiego dodatku do Gazety Wyborczej, gazetki reklamowe marketów Auchan i Leroy Merlin, strony internetowe instytucji publicznych (Teatr Śląski) i komercyjnych, menu restauracji i punktów gastronomicznych, instrukcja płatności za parkowanie za pomocą telefonii komórkowej i inne,
• Towarzystwo jest współorganizatorem pierwszej w historii akcji promocyjnej używania śląskiej mowy w przestrzeni publicznej „Gŏdōmy po ślōnsku”, której rozwinięciem jest kampania „Poradzisz? Gŏdej!”.

Projekt „Poradzisz? Gŏdej!” organizowany przez stowarzyszenie Pro Loquela Silesiana to inicjatywa, której skala nie znajduje odpowiednika w podejmowanych do tej pory działaniach mających na celu promocję języka śląskiego i jego używanie w przestrzeni publicznej. 

Nie znajduje go również charakter komunikacji projektu. Nowoczesne ujęcie tematu, zaangażowanie ludzi młodych oraz prezentacja śląskiej mowy w zaskakujących kontekstach to najważniejsze wyróżniki promocyjnej części akcji. 

W ramach kampanii promocyjnej przygotowanych zostało 5 spotów reklamowych  i 5 sesji zdjęciowych, których efekty będą silnie dostrzegalne w przestrzeni publicznej Górnego Śląska. Już z początkiem października w śląskich miastach pojawią się billboardy (63), citylighty (55) i plakaty (5000) – oparte na wizerunku ludzi młodych, wykształconych, wyrazistych, którzy nie obawiają się używać języka śląskiego nawet w oficjalnych sytuacjach. W kampanii wzięli udział między innymi dr hab. prof. UŚ Zbigniew Kadłubek, znana  z programu „Must be the Music” Ilona „Potania” Chylińska, czy pasjonatka rajdów samochodowych Katarzyna Gaik.

Istotnym wątkiem było ukazanie śląskiego języka w kontekście różnic postrzegania śląskiej mowy ze względu na płeć. Jak potwierdzają przeprowadzone badania, kobiety częściej niż mężczyźni ulegają miękkiej dyskryminacji, negatywnie oceniając używanie śląskiej mowy w przestrzeni publicznej. O 1/4 mniej kobiet niż mężczyzn używa śląskiej mowy w miejscu pracy, o 1/3 więcej kobiet niż mężczyzn deklaruje, że nie naucza bądź nie ma zamiaru nauczania śląskiej mowy swoich dzieci, prawie 2 razy więcej kobiet niż mężczyzn uważa, że nie ma potrzeby nauczania śląskiej mowy w szkole, o 1/5 więcej kobiet niż mężczyzn nigdy nie rozmawia z obcymi po śląsku, o 2/3 więcej kobiet niż mężczyzn nie zgadza się z tezą, że mowa śląska jest językiem odpowiednim do załatwiania spraw urzędowych, ponad 1/4 więcej kobiet niż mężczyzn, że nie jest językiem odpowiednim do załatwiania spraw biznesowych, a o połowę więcej kobiet niż mężczyzn uważa, że mowa śląska nie jest odpowiednim językiem do rozmowy z kilkuletnim dzieckiem. 

Nad częścią socjologiczną badań czuwa dr Elżbieta Anna Sekuła z Instytutu Badań Przestrzeni Publicznej w Warszawie, a nad ich częścią językową dr Artur Czesak z Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

W ramach projektu przeprowadzone zostaną badania socjologiczne i lingwistyczne ex ante i ex post. Wyniki badań ex ante wykorzystane zostały w projektowaniu działań promocyjnych, natomiast wyniki badań ex post pozwolą na ocenę podjętych działań w kontekście promowania śląskiej mowy po zakończeniu realizacji projektu.

Autor: Pro Loquela Silesiana,

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Tagi:
Zobacz film

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama

Najczęściej czytane artykuły

Reklama
Sport26 kwietnia 202521:22

Piłkarskie zmagania oldbojów z charytatywnym akcentem [FOTO]

Piłkarskie zmagania oldbojów z charytatywnym akcentem [FOTO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

W sobotę, 26 kwietnia w hali sportowej przy ulicy Łąkowej rozegrano turniej charytatywny na rzecz Patryka Lesia. Wydarzenie było dedykowane zawodnikom kategorii oldbojów. Na parkiecie było wiele sportowych emocji i dynamicznych zmagań.

red., fot. Jan Ptak
Reklama
Reklama
Sport27 kwietnia 202500:01

Osiem do zera! Unia Racibórz żegna z Czernicy outsidera [FOTO]

Osiem do zera! Unia Racibórz żegna z Czernicy outsidera [FOTO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

26 kwietnia na boisku przy ulicy Srebrnej w Raciborzu rozegrano jednostronne spotkanie pomiędzy miejscową Unią Racibórz a Zameczkiem Czernica, drużyną zamykającą tabelę III grupy klasy okręgowej. Mecz obserwowali licznie zgromadzeni kibice obu zespołów.

(greh)
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Sport28 kwietnia 202500:15

Sportowe podsumowanie weekendu

Sportowe podsumowanie weekendu - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Region:

Miniony weekend w regionie nie poskąpił piłkarskich emocji. Grali piłkarze od II ligi do C klasy Podokręgów Racibórz i Rybnik. Sprawdź, jak poradziła sobie ekipa, której kibicujesz.

(greh)
Reklama
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 25.04.2025
24 kwietnia 202516:50

Nasz Racibórz 25.04.2025

Nasz Racibórz 18.04.2025
17 kwietnia 202522:23

Nasz Racibórz 18.04.2025

Nasz Racibórz 11.04.2025
14 kwietnia 202520:31

Nasz Racibórz 11.04.2025

Nasz Racibórz 04.04.2025
3 kwietnia 202518:29

Nasz Racibórz 04.04.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.