Coraz bliżej nowej przeprawy nad Odrą. Trwa budowa ronda w Grzegorzowicach [FOTO]
![Coraz bliżej nowej przeprawy nad Odrą. Trwa budowa ronda w Grzegorzowicach [FOTO] Coraz bliżej nowej przeprawy nad Odrą. Trwa budowa ronda w Grzegorzowicach [FOTO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_1754466689img-6464-2-.jpg)
Już 7 sierpnia wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu w związku z budową ronda w Grzegorzowicach. To kolejny etap kluczowej inwestycji – budowy mostu nad Odrą w ciągu drogi wojewódzkiej nr 421, który połączy miejscowości Grzegorzowice i Ciechowice. Postęp prac przekroczył już 56,8 proc., a zakończenie całości robót planowane jest na styczeń 2027 roku. Inwestycja o wartości ponad 307 mln zł to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych na południu województwa śląskiego, realizowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Od 7 sierpnia wykonawca wprowadza tymczasową organizację ruchu na podstawie projektu z dnia 14 września 2022 r. w ramach etapu 28, obejmującego realizację zachodniej części ronda R1 w Grzegorzowicach. Ruch kołowy prowadzony będzie wahadłowo, po nowo wybudowanych jezdniach, z zastosowaniem tablic kierunkowych U-21 a/b.
Zakres inwestycji
Całość zadania obejmuje budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej klasy G o długości ok. 2,7 km wraz z przeprawą mostową na Odrze. Przewidziano m.in. skrzyżowania z istniejącą siecią drogową, drogi dojazdowe do terenów odciętych po realizacji inwestycji, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe, oznakowanie, oświetlenie, kanał technologiczny, przepusty, przejazdy gospodarcze oraz niezbędne urządzenia ochrony środowiska. Projekt zakłada również przebudowę kolidującej infrastruktury technicznej, budowę murów oporowych oraz modernizację ogrodzeń.
Nowy most nad Odrą
Kluczowym elementem projektu jest budowa mostu o długości 633,6 metra, który będzie składał się z 13 przęseł o rozpiętości od 40 do 50 m. Ze względu na warunki terenowe, zastosowana zostanie technologia nasuwania podłużnego. Most powstanie w ciągu jednojezdniowej drogi klasy G, z szerokością jezdni 8,2 m, chodnikiem o szerokości 2,0 m oraz ścieżką rowerową o szerokości 3,5 m. Konstrukcja będzie miała 16,36 m szerokości i 3,595 m wysokości, a pod mostem zaplanowano prześwit pionowy od 1,5 do 11 m.
Parametry techniczne drogi:
klasa techniczna: G (główna)
szerokość pasów ruchu: 3,50 m
prędkość projektowa: 60 km/h
prędkość miarodajna: 80 km/h
kategoria ruchu: KR5
nośność: 115 kN/oś
Budowa przeprawy nad Odrą to inwestycja wyczekiwana od lat. Ułatwi komunikację, skróci czas przejazdu, a także poprawi bezpieczeństwo i spójność sieci drogowej w regionie. Dzięki dynamicznemu postępowi prac, zakończenie robót – planowane na styczeń 2027 – wydaje się realnym terminem.
Komentarze (5)
Dodaj komentarz