Prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej w Raciborzu. Zapoznał się z infrastrukturą Rafako

Doszło do niej w związku z podpisaniem kontraktu na budowę czołgów w gliwickim Bumarze.
Wizyta prezesa PGZ w Raciborzu
- W Rafako z zarządem RFK spotkał się prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej Adam Leszkiewicz, gdzie zapoznał się z m.in. i infrastrukturą zakładu. Ta wizyta nie była przypadkowa – związana jest z gigantyczną i historyczną inwestycją w zbrojeniówkę na Śląsku - informuje posłanka Gabriela Lenartowicz.
- Wobec wypowiedzi Premiera Donalda Tuska i Prezesa ARP a obecnie Ministra Aktywów Państwowych Wojciecha Balczuna w sprawie przyszłości raciborskiej firmy i jej uczestnictwa w polskim programie zbrojeniowym, to kolejny krok potwierdzający ten kierunek. Wartość kontraktu na produkcję nowoczesnych czołgów K2 Black Panther dla Wojska Polskiego to ponad 10 miliardów złotych. Cieszy mnie, że Polska będzie produkować nowoczesne czołgi, a Racibórz – miasto z przemysłową historią – może wrócić na mapę strategicznych inwestycji państwa - dodaje posłanka Lenartowicz.
Nowy etap współpracy polsko-koreańskiej w Gliwicach
W piątek, 1 sierpnia w Gliwicach, Władysław Kosiniak-Kamysz wicepremier, minister obrony narodowej oraz Paweł Bejda sekretarz stanu w MON uczestniczyli w uroczystości podpisania umowy wykonawczej na pozyskanie kolejnych czołgów K2, w tym pierwszych czołgów w konfiguracji K2PL. Podpisanie umowy poprzedziło spotkanie ministrów obrony Polski i Korei Południowej w Jednostce Wojskowej AGAT.
Zakres i harmonogram umowy
Umowa została podpisana pomiędzy reprezentującą Skarb Państwa Agencją Uzbrojenia a koreańską spółką Hyundai Rotem Company. Jej przedmiotem jest dostawa 180 czołgów K2 w latach 2026-2030, spośród których 116, w dotychczasowej konfiguracji K2GF, zostanie dostarczonych w latach 2026-2027, a 64, w konfiguracji K2PL, w latach 2028-2030. Zgodnie z umową produkcja 61 czołgów K2PL realizowana będzie w Zakładach Mechanicznych „Bumar-Łabędy” S.A., natomiast pierwsze trzy egzemplarze czołgów w konfiguracji K2PL zostaną wyprodukowane w Republice Korei i poddane testom w związku ze zmianami w konfiguracji w odniesieniu do K2GF.
Produkcja, transfer technologii i komponenty polskie
– To właśnie tutaj, w BUMARZE Łabędy, dojdzie do transferu technologii. Polska zyska zdolność do produkcji czołgów. Spośród 180 czołgów objętych umową wykonawczą, 64 będą w spolonizowanej wersji – z czego 61 powstanie w Gliwicach z użyciem polskich komponentów. To efekt współpracy nie tylko BUMARU, ale całej Grupy PGZ. Nowe wersje będą bogatsze niż dotychczasowe, a produkcja ruszy już w przyszłym roku. W latach 2028–2030 planowana jest pełnoskalowa produkcja krajowa. BUMAR Łabędy jest gotowy na przyjęcie linii produkcyjnych i realizację wszystkich zdolności serwisowych i remontowych – we współpracy z Wojskiem Polskim – mówił po podpisaniu umowy szef MON.
Nowe pojazdy i pakiety wsparcia
Poza czołgami Siły Zbrojne RP otrzymają również szereg pojazdów towarzyszących na podwoziu K2. Do prac projektowych nad nimi zostaną włączone spółki Polskiej Grupy Zbrojeniowej, w tym OBRUM Sp. z o.o. i Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” S.A. Umowa zakłada pozyskanie 31 wozów zabezpieczenia technicznego, 25 wozów inżynieryjnych i 25 mostów towarzyszących. Ich dostawa przewidziana została na lata 2029-2031. Umowa obejmuje swym zakresem również pakiety szkoleniowy i logistyczny oraz dostawę znacznego zapasu amunicji. W skład pakietu logistycznego wchodzi zapas części zamiennych, zestawy narzędzi specjalnych, wyposażenie testowe, narzędzia obsługowe i dokumentacja techniczna. Pakiet szkoleniowy obejmuje amunicję treningową, symulatory pokładowe ETS (Embedded Training System) oraz szkolenia instruktorów, załóg i personelu technicznego.
Transfer technologii i potencjał przemysłowy
Umowa wykonawcza nr 2 zakłada także transfer technologii obejmujący ustanowienie w spółkach polskiego przemysłu obronnego potencjału produkcyjnego (montaż końcowy) oraz pozyskanie zdolności w zakresie pełnej obsługi i eksploatacji czołgów. Hyundai Rotem Company (HRC) wyposaży Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” w narzędzia i wyposażenie produkcyjne, w celu ustanowienia linii montażowej czołgu K2PL i pojazdów towarzyszących.
Powrót produkcji pancernej do Gliwic
– Przywracamy produkcję pancerną do Gliwic, do BUMAR-Łabędy. Tu zawsze była stolica pancerniaków – i stawiamy na nogi to, co wcześniej było postawione na głowie. To jest nasz wspólny sukces – a tak naprawdę sukces związany z bezpieczeństwem całej Polski. Różni malkontenci mówili: „Za długo trwają te negocjacje”. A to jest najlepiej wynegocjowany kontrakt, jak tylko można było. I chcę za to bardzo serdecznie podziękować – zarówno stronie polskiej, jak i stronie koreańskiej. To nasze wspólne działanie i nasza wspólna odpowiedzialność za bezpieczeństwo Polski, ale też za bezpieczeństwo Korei. Nie tylko militarne, ale również ekonomiczne. Przepływ technologii jest faktem. Przypominam – koszt zakupu czołgu to zaledwie 1/3 jego cyklu życia. Pozostałe 2/3 to eksploatacja, modernizacja, serwis. I właśnie to zyskujemy: nie tylko możliwości produkcyjne, ale także serwisowe – zaznaczył z kolei wiceminister P. Bejda.
Zmiany w konfiguracji K2PL
Czołgi w konfiguracji K2PL, w stosunku do pierwotnej konfiguracji, zostaną wyposażone w dodatkową ochronę w postaci: Aktywnego Systemu Ochrony Pojazdu, systemu antydronowego oraz dodatkowego opancerzenia. Ponadto czołgi K2PL zostaną zmodyfikowane w oparciu o wnioski z dotychczasowej eksploatacji czołgów K2GF.
Rola Polskiej Grupy Zbrojeniowej
Polska Grupa Zbrojeniowa to grupa kapitałowa skupiająca blisko 70 zakładów przemysłowych, obiektów serwisowych i ośrodków badawczych kluczowych dla polskiego przemysłu obronnego. PGZ jest producentem innowacyjnych systemów i rozwiązań używanych przez Siły Zbrojne RP oraz formacje sojusznicze. Oferta grupy obejmuje nowoczesne systemy radarowe i radiolokacyjne, karabiny, optoelektronikę, kołowe transportery opancerzone, artylerię lufową, bezzałogowe systemy powietrzne i systemy zarządzania polem walki. Polska Grupa Zbrojeniowa objęła ponad 90 procent akcji H. Cegielskiego na skutek podwyższenia kapitału zakładowego PGZ przez Skarb Państwa.
RFK na terenie dawnego Rafako
27 czerwca 2025 r. nowo utworzona spółka RFK (Raciborskie Fabryki Komponentów) podpisała ze syndykiem Rafako umowę dzierżawy znacznej części majątku dawnego zakładu. Na mocy porozumienia RFK przejęła nieruchomości, maszyny i urządzenia, które mają posłużyć do prowadzenia działalności gospodarczej. Umowa ma charakter bezterminowy, a nowy podmiot ma płacić comiesięczny czynsz.
RFK jako część przemysłowej odbudowy Śląska
RFK została powołana przez Agencję Rozwoju Przemysłu, Polimex Mostostal i TF Silesia jako odpowiedź na upadek Rafako. Jej kapitał zakładowy wynosi 27,5 mln zł. Choć siedziba formalnie znajduje się w Warszawie, główne operacje prowadzone są w Raciborzu. Na czele zarządu stanął Andrzej Kopeć, wspierany przez Jacka Kowolika i Grzegorza Brożka.
Spółka ma działać w sektorze zbrojeniowym i kolejowym. W planach jest m.in. współpraca z zakładami Bumar Łabędy przy produkcji czołgów w kooperacji z Koreańczykami oraz udział w realizacji zamówień na elektryczne zespoły trakcyjne dla PKP Intercity. Część produkcji Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski ma zostać ulokowana właśnie w Raciborzu.
Rządowe wsparcie dla przemysłu w regionie
Premier Donald Tusk wcześniej zapowiadał przekazanie 700 mln zł na rozwój przemysłu w regionie. Inwestycja w RFK to element tej strategii. Jej celem jest nie tylko stworzenie miejsc pracy, ale też odbudowa potencjału przemysłowego Śląska poprzez zaangażowanie lokalnych firm i dostawców.
Na razie nie wiadomo, czy RFK powróci do produkcji związanej z energetyką.
źródła: Katowice.UW.gov.pl, FB/Gabriela Lenartowicz
Komentarze (38)