Drugie życie rudzkiej kolejki. Niech znów jedzie aż do Raciborza...
Kolejka wąskotorowa w Rudach przeżywa drugą młodość. Na ten zabytek techniki płyną miliony. Nic więc dziwnego, że w 2019 r. sprzedano tu blisko 50 tys. biletów.
Bez wątpienia to jedna perełek Zabytkowego Szlaku Techniki. Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej, z której dojedziemy do stacji Rybnik-Stodoły i Stanicy przeszła metamorfozę. Zabytkowe budynki zostały zrewitalizowane, a w niedalekiej przyszłości będą pełniły funkcję edukacyjną. – Jednak bez wsparcia ze strony marszałka na pewno nie udźwignęlibyśmy skali tej inwestycji – przekonuje Paweł Macha, burmistrz Kuźni Raciborskiej.
Modernizacja infrastruktury kosztowała 1,8 mln zł, z czego ponad milion to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach projektu „Szerokie tory do kultury – Inwestycja w Zabytkową Stację Kolejki Wąskotorowej w Rudach”.
Wkrótce rozpocznie się realizacja kolejnego projektu, który przeniesie kolejkę do wirtualnej rzeczywistości. - Kolejka od kilku lat przeżywa swój renesans. Kolejnym etapem będą elektroniczne mappingi i przewodniki dla turystów. Pojawi się między innymi symulator jazdy lokomotywą, co będzie niewątpliwie dużą gratką dla turystów – podkreśla Paweł Macha, burmistrz Kuźni Raciborskiej. Jego zdaniem, sukces nie byłby możliwy bez pasjonatów, a tych w Rudach, w kolejarskiej rodzinie, nie brakuje.
Czytaj także Kolejka wąskotorowa w Rudach przeniesie nas w inny wymiar
- Kolej wąskotorowa w Rudach to jedno z najatrakcyjniejszych miejsc na Szlaku Zabytków Techniki. Cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród turystów, dla których przejażdżka trasą wąskotorówki to nie lada gratka. Przywracanie blasku takim miejscom to jeden z naszych priorytetów. I jednocześnie świetny przykład na skuteczną współpracę samorządu lokalnego z samorządem województwa – mówi marszałek Jakub Chełstowski.
- To projekt, który cały czas jest rozwijany. Stanowi świetny przykład wykorzystania funduszy unijnych z myślą o turystyce poprzemysłowej, coraz popularniejszej, przyciągającej do naszego regionu turystów z całej Polski - dodaje wicemarszałek Wojciech Kałuża.
W ramach prac wyremontowano budynki wagonowni i lokomotywowni - naprawiono dachy i elewacje. Wewnątrz odnowiono posadzki, ściany i sufity, wymieniono instalację elektryczną. Gruntowny remont przeprowadzono także w budynku magazynowo-garażowym. Zmodernizowano także budynek stacji Rudy.
Kiedyś kolejką można było dojechać od Raciborza przez Rudy aż do Gliwic. – Chcielibyśmy docelowo rewitalizować dawne odcinki. Taka trasa byłaby kręgosłupem turystycznym regionu, podróżą szlakiem lokalnych atrakcji. Racibórz ma Zamek Piastowski, Arboretum Bramy Morawskiej, na pograniczu z gminą Nędza rezerwat leśno-stawowy Łężczok, gmina słynie też z miejsc wypoczynkowych, m.in. Szymocic, dużą popularnością cieszy się Zalew Rybnicki, a w Rudach mamy Stare Opactwo Cystersów z bazyliką mniejszą WNMP – wylicza Paweł Macha dodając, że dotychczasowych inwestycji nie dałoby się zrealizować bez wsparcia ze środków unijnych i dobrej współpracy z Urzędem Marszałkowskim.
Przejazdy kolejką cieszą dużym zainteresowaniem turystów. W tym sezonie skorzystało z niej 30 tysięcy osób. W zeszłym, kiedy nie było epidemii, aż 50 tys.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz