Reklama

Najnowsze wiadomości

Styl życia18 grudnia 201012:41

Kanał Ulga kończy dziś 68 lat

Kanał Ulga kończy dziś 68 lat - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama

18 grudnia 1942 roku dokonano ostatniego uderzenia łopatą, zakończono prace i woda popłynęła zarówno starym korytem, jaki i nowym kanałem - pisze Paweł Newerla. Dokładnie 68 lat temu uruchomiono Kanał Ulga w Raciborzu. Zobacz archiwalny film z czasów jego budowy.

W 1751 roku wrocławski inspektor Neuwertz opracował plan oddalenia Odry od miasta, w wyniku którego zaczęto w Płoni robić wykop długości 400 metrów. W 1872 roku powstał pierwszy projekt kanału mającego połączyć Odrę z Dunajem. W 1883 roku opracowano koncepcję zapory na Odrze pod Raciborzem. W systemie projektowanego kanału Odra-Dunaj miał powstać zbiornik o powierzchni 10.200 hektarów. Byłby on pięć razy większy od Jeziora Otmuchowskiego. Dodajmy, że na terenach raciborskich kanał Odra-Dunaj miał biec prawie równolegle do dzisiejszej ulicy Brzeskiej i torów kolejowych. Następnie miał przebiegać po terenie byłego stawu Kamieniok, przez dzisiejsze osiedla Obora, aby między ulicami Władysława Łokietka i Bolesława Chrobrego przeciąć ulicę Gliwicką w Markowicach. Dalej koryto kanału miało prowadzić równolegle do torów kolejowych, zahaczając jednak o staw Brzeziniak na Łężczoku.

Ponieważ kwestia budowy kanału Odra-Dunaj, szczególnie po powstaniu Czechosłowackiej Republiki, stała się coraz bardziej wątpliwa, władze niemieckie postanowiły zbudować koło Raciborza kanał przeciwpowodziowy mający zmniejszyć zagrożenie. Koryto planowanego kanału przebiegało znacznie bliżej miasta i nie stykało z łożyskiem kanału Odra-Dunaj. Decyzja rządu niemieckiego z 16 maja 1934 została podjęta w ramach akcji walki z bezrobociem. Przyznano pierwszą transzę w wysokości 2 milionów marek Rzeszy na koszty budowy. 21 sierpnia 1934 roku rozpoczęto prace przy Uldze. Pierwszą łopatę ziemi w miejscu mostu na drodze prowadzącej do Markowic wydobył wrocławski Gauleiter, Brückner.

Kanał miał przekrój podwójnego trapezu. Jego rozpiętość górna wynosiła od 93 do 116 metrów, dolna natomiast 38,6 m, głębokość łączna 6 metrów. Przewidywano wydobycie 4 milionów m sześc. ziemi. Na całej długości od strony miasta powstał wał przeciwpowodziowy. Zaplanowano zbudowanie czterech mostów. Jeden z nich miał powstać w przedłużeniu ulicy Sudeckiej, aby umożliwić rolnikom z Płoni dojazd do pól po drugiej stronie kanału. Nie przewidziano mostu dla kolei wąskotorowej do Płoni. Plan z 1934 roku przewidywał natomiast poprowadzenie linii wąskotorowej po moście drogowym w przedłużeniu Rybnickiej. Ostatecznie projektu nie zrealizowano. Kolejka wąskotorowa kończyła się w Lukasynie. Most w ciągu ulicy Rybnickiej był drugim mającym prowadzić nad kanałem. Warto mieć na uwadze, że przy okazji budowy Ulgi zmieniono bieg ulicy Rybnickiej. Pierwotnie skręcała na wysokości obecnej stacji benzynowej w kierunku przejazdu kolejowego na Dębiczu. Pozostałością tej drogi jest odcinek alei od kanału do ulicy Brzeskiej. Most przebiegałby ukosem nad kanałem. Dlatego zdecydowano się na wyprostowanie Rybnickiej i zbudowanie mostu drogowego prostopadle do nurtu. Dopiero za kanałem ulica Rybnicka skręca w kierunku przejazdu kolejowego. Ten stan drogi został zachowany do dzisiaj. Trzecim z kolei był most kolejowy na linii Racibórz-Kędzierzyn. Czwarty przewidziano w biegu dzisiejszej ulicy Rudzkiej prowadzącej do Markowic i Gliwic.

Według planów stare koryto Odry miano wysuszyć i urządzić w nim tereny zielone. Po aneksji Austrii i przyłączeniu do Rzeszy Kraju Sudetów (Sudetenland) uznano, że ruch kolejowy w kierunku południowym ulegnie znacznemu powiększeniu. W związku z tym zamierzano zasypać koryto starej Odry i od starego mostu kolejowego do terenów użytkowanych przez Bractwo Strzeleckie, czyli do obszarów zajmowanych dzisiaj przez Rafako, poprowadzić tory, aby odciążyć raciborski dworzec kolejowy. To zadanie miało być zrealizowane w ciągu czterech/pięciu lat. Koszty oszacowano na 10 milionów marek Rzeszy.

Roboty przy budowie Ulgi wykonywały firma Lenz & Spółka z Gliwic oraz Richard Schulz ze Strzelec Opolskich. W sierpniu 1934 roku rozpoczęto prace na odcinku od starej Odry koło Miedoni do drogi łączącej Racibórz z Markowicami. Należało tu przemieścić 400.000 m sześc. ziemi. Usypano z niej wały przeciwpowodziowe, a resztę wysypano do wyrobiska nieczynnej cegielni. Większość prac wykonywano ręcznie. Jedynie gdzieniegdzie używano koparki o napędzie parowym. Do odtransportowania ziemi zbudowano 7 km torowiska szerokości 75 cm. Wagoniki były ciągnione przez 4–5 parowozów. W sierpniu 1935 roku na placu budowy pracowało 1200 obywateli (Volksgenossen). Było to zapewne coś w rodzaju „czynu społecznego”, bo w październiku tego samego roku zatrudnionych było 700 robotników. W maju 1935 roku przystąpiono do robót ziemnych na odcinku między ulicą Rudzką a torami kolejowymi. Jesienią 1937 roku zaczęto prace na odcinku na południe od ulicy Rybnickiej. Jednak wtedy Odra pogmatwała sprawę.

W 1939 roku nawiedziły Racibórz dwie powodzie; w maju i w lipcu. Według danych, 26 maja woda o godzinie 1 w nocy doszła do wysokości 683 cm. Przypomnijmy, że stan alarmowy wynosi dzisiaj 600 cm. Ulice u wybrzeży i niżej położone domy zostały zalane. Szczególnie wysokie straty odnotowano na terenie budowy Ulgi. Po przedostaniu się wody do wykopów na odcinku południowym nastąpiło przerwanie wałów. Odra wdarła się do pozostałych odcinków planu budowy. Powstało jezioro o długości 5 km. Należało liczyć się z dużymi stratami spowodowanymi wypłukaniem ziemi w jednych miejscach i osadzaniem namułu w innych. Prace musiano całkowicie przerwać. Rwące masy wody zerwały most na przedłużeniu Rybnickiej, w wyniku czego zamarł ruch w kierunku granicy polskiej. Również grobla, na której mieściło się torowisko kolei wąskotorowej, została rozmyta, a tory wisiały w powietrzu. Zerwało tymczasowy most kolejowy. Na szczęście mosty z dźwigarów skrzynkowych były już umiejscowione, a stara grobla i torowisko ułożone. W czasie nocnej przerwy udało się dokonać przeniesienia ruchu na właściwe torowiska. Informacja prasowa z 19 lipca 1939 roku wskazuje, że na skutek ulewnych opadów na Odrze i jej dopływach występują powodzie. Niektóre tereny wyglądają jak bezbrzeżne jeziora. 28 lipca o godzinie 20 stan wody wynosił 735 cm. Choć tereny placu budowy Ulgi wymagały osuszenia, czego dokonywano przepompowaniem wody, straty powodziowe sprawnie usunięto. 18 grudnia 1942 roku dokonano ostatniego uderzenia łopatą, zakończono prace i woda popłynęła zarówno starym korytem, jaki i nowym kanałem. Wiadomo, że planów osuszenia i zasypania starego koryta nie zrealizowano. 

Paweł Newerla

Budowa kanału Ulgi film archiwalny - kliknij TUTAJ

Film okolice Odry i Ulgi w maju 2010 - kliknij TUTAJ

Film Ulga z lotu ptaka - kliknij TUTAJ

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Tagi:

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktualności28 kwietnia 202409:06

Raciborzanie lubią zwiedzać zamek nocą [FOTO]

Raciborzanie lubią zwiedzać zamek nocą [FOTO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
fot. Mirosław Kościelniak
Aktualności28 kwietnia 202413:52

Procesja konna w Łubowicach. Dopisała pogoda i jeźdźcy [FOTO i WIDEO]

Procesja konna w Łubowicach. Dopisała pogoda i jeźdźcy [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Rudnik:

Około 60 koni pod jeźdźcami i w zaprzęgach wyjechało dziś, 28.04. na szóstą już procesję błagalno-dziękczynną wokół Łubowic w gminie Rudnik. Przyjechali hodowcy i miłośnicy koni z całego regionu oraz Czech.

waw
Reklama
Aktualności28 kwietnia 202407:28

Mażoretki zawładnęły areną przy Łąkowej. Drugi dzień mistrzostw [FOTO]

Mażoretki zawładnęły areną przy Łąkowej. Drugi dzień mistrzostw [FOTO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

Do niedzieli, 28.04., wieczór w arenie przy Łąkowej można się jeszcze przyglądać rywalizacji zespołów mażoretkowych.

Jan Ptak
Sport27 kwietnia 202423:36

Unia Racibórz z kolejnym zwycięstwem [FOTO]

Unia Racibórz z kolejnym zwycięstwem [FOTO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

Po rozgromieniu zameczku Czernica zespół Unii Racibórz podejmował w sobotę, 27.04., ekipę Czarnych Gorzyce. Spotkanie przyniosło wiele emocji.

opr. (greh), fot. Jan Ptak
Reklama
Reklama
Sport28 kwietnia 202419:28

Sportowe podsumowanie weekendu

Sportowe podsumowanie weekendu - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Powiat:

W trakcie weekendu nie zabrakło sportowych emocji. Grali piłkarze, siatkarki z Krzanowic oraz piłkarki ręczne z Pietrowic Wielkich. Sprawdź, jak poradziła sobie drużyna, której kibicujesz.

(greh)
Reklama
Aktualności27 kwietnia 202412:44

Modelarze rywalizują dziś na Płoni [FOTO]

Modelarze rywalizują dziś na Płoni [FOTO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Mirosław Kościelniak
Aktualności27 kwietnia 202411:43

Gwiezdne Starcie z eRCKiem!

Gwiezdne Starcie z eRCKiem! - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
RCK,fot. arch. MiPBP
Reklama

Partnerzy portalu

Dentica 24
ostrog.net
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Nasz Racibórz - Nasza ekologia
Materiały RTK
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 26.04.2024
25 kwietnia 202419:33

Nasz Racibórz 26.04.2024

Nasz Racibórz 19.04.2024
19 kwietnia 202421:56

Nasz Racibórz 19.04.2024

Nasz Racibórz 12.04.2024
12 kwietnia 202415:22

Nasz Racibórz 12.04.2024

Nasz Racibórz 05.04.2024
7 kwietnia 202412:45

Nasz Racibórz 05.04.2024

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.