Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kornowacu z wizytą Comeniusa na Łotwie

W dniach 18-22 maja 2015 w Balvi na Łotwie miało miejsce ostatnie już, siódme spotkanie partnerów projektu współpracy szkół „Health is Wealth”.
Projekt realizowany jest w latach 2013-2015 przez siedem szkół, w tym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kornowacu, z dofinansowaniem UE w ramach programu Comenius – Uczenie się przez całe życie. Ośmioosobowa grupa nauczycieli i uczniów gimnazjum udała się 18 maja w podróż do Warszawy, a następnie samolotem LOT-u do Rygi. Z Rygi trzy godziny jechaliśmy przez leśne tereny Łotwy do Balvi, miasteczka niedaleko granicy z Rosją. Ogromna ilość lasów po obu stronach drogi zaskoczyła wszystkich, Polaków i Holendrów, z którymi dzieliliśmy mały autobus. W ciągu trzech godzin podróży jechaliśmy tylko przez kilka małych wiosek i osiedli. Wieczorem dotarliśmy na miejsce – uczniowie udali się do swoich rodzin goszczących, a nauczyciele do hotelu.
W szkole w Balvi następnego dnia serdecznie przywitali nas nauczyciele i uczniowie. Przemówienia w auli wygłosili koordynator projektu, dyrektor szkoły oraz burmistrz miasteczka. Następnie obejrzeliśmy program artystyczny – pokaz mody. Uczennice prezentowały suknie z naturalnych tkanin uszyte przez siebie według własnych projektów. Wśród nich były też suknie z symbolami Łotwy i regionu, w którym leży Balvi. Młodsze dzieci zaprezentowały na wybiegu swoje prace plastyczne – projekty sukienek dla lalek na kartonach. Następnie w towarzystwie wyznaczonych uczniów obejrzeliśmy szkołę: sale lekcyjne, salę gimnastyczną, warsztaty obróbki drewna, pracownię kroju i szycia, korytarze szkolne z pięknymi gazetkami na ścianach, przestronną stołówkę z kuchnią, salę konferencyjną nauczycieli, bibliotekę, sekretariat i gabinet dyrektora. W pracowni techniki nauczyciel pokazał nam tradycyjne drewniane zabawki wykonane przez uczniów. W pracowni fizyki mierzyliśmy ilość decybeli podczas krzyku.
Szkoła w Balvi powstała w 1991 roku. Do dużego budynku szkoły uczęszcza obecnie około 200 uczniów. Przy każdej pracowni lekcyjnej znajduje się pokoik z oddzielnym stanowiskiem pracy dla nauczyciela - biurkiem i komputerem i szafkami na pomoce naukowe. Tematem tej wizyty było podsumowanie cyklu zajęć o odzieży sprzyjającej zdrowiu. Uczniowie przywieźli ze sobą prezentacje Power Point, a w Balvi odwiedziliśmy w pierwszym dniu mały kilkuosobowy zakład produkcji odzieży z wełny, jedwabiu i innych włókien naturalnych. Pracownicy zakładu produkują na maszynach do dzianiny miękkie ubrania o naturalnej kolorystyce, także mundurki szkolne i odzież dziecięcą. Ubrania tworzone z naturalnych włókien metodą w dużym stopniu ręczną są bardzo drogie i cała produkcja eksportowana jest do krajów zachodnich. Po zakładzie Eco Fabrika udaliśmy się do miejskiego muzeum, jednego z najnowocześniejszych muzeów w Europie – z multimedialnymi i interaktywnymi wystawami przedstawiającymi zwyczaje i tradycje Łotwy. Muzeum powstało w ubiegłym roku w ramach projektu łotewsko-estońsko-rosyjskiego. Wieczorem uczniowie bawili się do 23.00 wspólnie na dyskotece szkolnej.
W następnym dniu uczniowie prezentowali kolegom swoje prace na temat zdrowych tkanin i zdrowej odzieży. Każda prezentacja ujęła temat z innej strony i mogliśmy wymienić się informacjami. Następnie odbyły się zajęcia, na których uczniowie w grupach międzynarodowych – woreczkowej, styropianowej, gazetowej itd. - tworzyli kreacje z materiałów wtórnych, udostępnionych przez szkołę w Balvi. Po obiedzie gospodarze zawieźli nas do muzeum instrumentów muzycznych. Właściciel muzeum opowiadał ciekawie o zebranych instrumentach, grał na nich, a w końcu pozwolił zagrać uczestnikom i zorganizował całą orkiestrę. Efektem jest nagranie ze wspólnym wykonaniem ludowej pieśni łotewskiej – uczniowie zagraniczni i właściciel grali, a nauczyciele i uczniowie łotewscy śpiewali. Z muzeum zawieziono nas na biologiczną farmę jeleni – w lesie obserwowaliśmy karmienie stad tych pięknych zwierząt. Po powrocie do rodzin nasi uczniowie w większości spędzili czas na basenie – rodziny umówiły się że spędzą tam drugi wieczór. Jedna z uczennic była z gospodarzami w środowiskowej świetlicy, gdzie młodzież wspólnie grała na gitarze i śpiewała łotewskie i polskie piosenki. Nauczyciele ugoszczeni zostali w domku nad jeziorem przez jedną z nauczycielek, a dotarli do domku na tratwie innego nauczyciela, gdzie dodatkową atrakcją był wystrzał z niewielkiej armaty.
Trzeci dzień spotkania tradycyjnie rozpoczął się od gier i zabaw na sali gimnastycznej – podczas każdej z wizyt gospodarze pokazują swoje popularne gry ruchowe i angażują partnerów. Wśród nauczycieli z Polski była i nauczycielka wychowania fizycznego, więc pomysły z tego dnia z pewnością zostaną wdrożone w naszej szkole. Uczniowie wspinali się też po ścianie wspinaczkowej – jedni pod sam sufit, inni do połowy, ale każdy spróbował swoich sił.
W ostatnim dniu zwiedziliśmy też zakład rolny produkcji paszy i oleju rzepakowego – liczące trzy tysiące hektarów gospodarstwo. Niestety, nie jest to sezon wytłaczania oleju, więc samej produkcji ne widzieliśmy, ale wysłuchaliśmy opowiadania kierownika zakładu i otrzymaliśmy wszyscy po pół litra oleju z zielonym znakiem z łyżeczką – symbol jakości i ekologicznej uprawy składników, bez dużej ilości nawozów i pestycydów. Ostatni wieczór uczniowie spędzili pod opieką części nauczycieli łotewskich w domu jednego z nauczycieli i na sali gimnastycznej, a dla nauczycieli zorganizowano pożegnalną kolację. Zmrok w Balvi zapada nieco później niż u nas, więc rodzice naszych dzieci dzwonili i ze zdziwieniem dowiadywali się, że o 22.00 dzieci jeszcze grają na sali.
Łotwa jest krajem bardzo czystym, ekologicznym. Przy każdym domu jest ogródek warzywny, przy wielu widać ule z pszczołami. Przez cały pobyt nie widzieliśmy na ulicach żadnych śmieci – ani wzdłuż dróg, ani w miasteczku, ani nad jeziorem. Do jeziora szliśmy przez czysty park, często widać było ludzi w kamizelkach służb miejskich – zamiatających i tak czyste chodniki, wycinających na bieżąco nieliczne trawki pomiędzy kostką brukową. Uczniowie łotewscy świetnie mówią po angielsku, są utalentowani i otwarci. Gospodarzom udało się wprowadzić wspaniałą atmosferę podczas wizyty, czuliśmy się tam od początku do końca jak oczekiwani i mile widziani goście.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.
Iwona Knura
Koordynator projektu „Health is Wealth”
w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kornowacu
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany