Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności6 września 202108:54

Czy czeka nas paraliż w komunikacji powiatowej? Brakuje kierowców

Czy czeka nas paraliż w komunikacji powiatowej? Brakuje kierowców - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Powiat:

- Przewoźnikom organizującym transport publiczny w naszym regionie coraz trudniej znaleźć kierowców chętnych do pracy. Potencjalnych kandydatów zniechęcają niskie zarobki i wysoki koszt uzyskania niezbędnych kwalifikacji. Jeśli sytuacja się nie poprawi, przedsiębiorstwa komunikacyjne mogą stanąć przed koniecznością zawieszenia niektórych linii i ograniczenia liczby połączeń - alarmuje Śląsko-Dąbrowska Solidarność. Na alarm bije też raciborski PKS.

- Na dziś spółka zapewnia zatrudnienie na właściwym poziomie, ale w przyszłości mogą pojawić się trudności z pozyskaniem kandydatów do pracy, w szczególności jeśli nie zostanie zwiększone wynagrodzenie tej grupy pracowników. Dodał, że w sytuacji gdy spółka pracuje na „pełnych obrotach” kierowcy pracują na ok. 1 ½ etatu (po 220/230 godzin miesięcznie), a ich wynagrodzenie wynosi średnio ok. 4 500,00 zł. Tylko zwiększenie wysokości wynagrodzenia kierowców mogłoby skłonić ich do pracy w spółce - poinformował zarząd powiatu raciborskiego prezes PKS-u Damian Knura.

Spółka kontrolowana przez powiat raciborski łapie oddech po pandemicznych ograniczeniach, które mocno ograniczyły przychody. Stoi jednak przed koniecznością zakupu nowych pojazdów. Dwa autobusy zostaną wycofane z użytku. Wozy pozyskane w ramach projektu pn. „Wymiana części taboru poprzez zakup niskoemisyjnych autobusów komunikacji publicznej w powiecie raciborskim” mogą z kolei obsługiwać tylko linie na terenie naszego powiatu, co jest sporym utrudnieniem w bieżącej pracy spółki. Po uzgodnieniach instytucja zarządzająca wyraziła zgodę, aby od 1 września br. tymi autobusami była obsługiwana linia do Rydułtów.

Problem braku kierowców dotknął już PKM Tychy, które 13 sierpnia poinformowało o zawieszeniu dwóch linii oraz ograniczeniu kursów kolejnych dwóch połączeń. Z informacji przekazywanych przez przedstawicieli spółki wynika, że w ciągu 3 miesięcy z pracy zwolniło się 7 kierowców. Obecnie PKM Tychy zatrudnia ponad 240 kierowców i stara się pozyskać 20 kolejnych.

Jak informuje Andrzeja Badura, przewodniczący Regionalnej Sekcji Komunikacji Miejskiej NSZZ „Solidarność” i szef związku w PKM Sosnowiec, niedobory kadrowe to szerszy problem. Na brak kierowców narzeka większość przedsiębiorstw komunikacyjnych w naszym regionie. Jego zdaniem kierowców zniechęcają przede wszystkim mało atrakcyjne zarobki. – Ludzie dzwonią do kadr i pytają, czy bez dodatków np. za nadgodziny czy pracę w nocy, czyli na „gołym” etacie zarobią ponad 3 tys. na rękę. Gdy się dowiadują, że nie, to odkładają słuchawkę – mówi Andrzej Badura. Podkreśla że, w czasie największych obostrzeń związanych z pandemią COVID-19 część kierowców autobusów z branży turystycznej zatrudniła się w komunikacji miejskiej. Gdy sytuacja w turystyce się poprawiła, wrócili oni do dawnej pracy. Kierowców autobusów kusi też praca na TIR-ach, gdzie mogą zarobić znacznie więcej.

Słowa Badury potwierdza Sławomir Henne, przewodniczący „Solidarności” w PKM Katowice. – W zależności od długości miesiąca i liczby dni wolnych w PKM Katowice brakuje od 30 do 40 kierowców. Planiści robią, co mogą, żeby utrzymać wszystkie linie autobusowe, ale jest to coraz trudniejsze – mówi.

Jak informuje Tadeusz Olejnik, przewodniczący „S” w PKM Gliwice, w tej firmie „od ręki” należałoby zatrudnić 15 kierowców. – Dziury łatane są nadgodzinami, ale jak długo tak można funkcjonować? – pyta przewodniczący „S” w gliwickim przedsiębiorstwie komunikacyjnym.

W ocenie przedstawicieli „Solidarności” barierą zniechęcającą do podjęcia pracy w komunikacji miejskiej są także wysokie koszty uzyskania uprawnień do przewozu pasażerów autobusami. To wydatek od 8 tys. zł do 10 tys. zł. – W PKM Katowice na starcie kierowca dostaje stawkę zbliżoną do płacy minimalnej. Jeśli wcześniej zaciągnął kredyt na zrobienie prawa jazdy i odpowiednich uprawnień, to nie jest w stanie go spłacać – zaznacza Sławomir Henne.

Aby zarobki kierowców mogły wzrosnąć, konieczny byłby wzrost stawek za tzw. „wozokilometry”. W ten sposób rozliczane są usługi świadczone przez poszczególnych przewoźników dla Zarządu Transportu Metropolitalnego, który odpowiada za organizację transportu zbiorowego na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Jak informują związkowcy, z końcem tego roku większości przewoźników wygasają ośmioletnie umowy zawarte jeszcze z KZK GOP, czyli poprzednikiem ZTM. Jednak przygotowane przez ZTM propozycje nowych umów są bardzo wymagające i nie dają nadziei na poprawę sytuacji pracowników. – Żeby spełnić wymagania Zarządu Transportu Metropolitalnego PKM Gliwice musiałoby kupić przeszło 170 nowoczesnych autobusów. Alternatywa więc jest taka, albo będziemy mieć kierowców, albo autobusy, którymi nie będzie miał kto jeździć – podkreśla Tadeusz Olejnik.

Autor: opr. (waw), źródło: Śląsko-Dąbrowska Solidarność, [email protected]

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Autor: Gość (Aby podpisać komentarz swoim nickiem musisz się zalogować)
Portal naszraciborz.pl przeciwstawia się niestosownym, nasyconym nienawiścią komentarzom,
niezależnie od wyrażanych poglądów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem – wyślij nam zgłoszenie.
Pozostało (1000) znaków do wykorzystania
Aby potwierdzić, że jesteś człowiekiem kliknij: pizzę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strony Partnerskie17 lipca 202522:30

Zielony szpital przyszłości już działa w Raciborzu. To energetyczna rewolucja w służbie zdrowia

Zielony szpital przyszłości już działa w Raciborzu. To energetyczna rewolucja w służbie zdrowia - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Powiat:

- Szpital Rejonowy im. dr. Józefa Rostka w Raciborzu przeszedł spektakularną metamorfozę. Dzięki zakończonej właśnie kompleksowej modernizacji energetycznej stał się jednym z najbardziej zaawansowanych i samowystarczalnych obiektów medycznych w Polsce. Inwestycja warta ponad 37 milionów złotych to nie tylko nowoczesność i ekologia, ale również realne oszczędności sięgające nawet 200 tysięcy złotych miesięcznie.

red.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 13.07.2025
18 lipca 202510:12

Nasz Racibórz 13.07.2025

Nasz Racibórz 11.07.2025
10 lipca 202521:57

Nasz Racibórz 11.07.2025

Nasz Racibórz 04.07.2025
4 lipca 202508:58

Nasz Racibórz 04.07.2025

Nasz Racibórz 27.06.2025
27 czerwca 202519:05

Nasz Racibórz 27.06.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.