Racibórz w strategii Polski do 2035 r. – Woś apeluje o mocniejsze wsparcie dla miasta

Poseł i raciborzanin Michał Woś (PiS) zwraca uwagę na projekt średniookresowej strategii rozwoju kraju – „Strategię Rozwoju Polski do 2035 r.” – przekazany niedawno do konsultacji publicznych. Jego zdaniem zapisy dotyczące Raciborza są zbyt lakoniczne, a miasto potrzebuje silniejszego wsparcia w zakresie funkcji gospodarczych i rozwojowych.
W liście do redakcji poseł Woś podkreśla, że samorządy raciborskie powinny aktywnie uczestniczyć w konsultacjach, przesyłając swoje uwagi do dokumentu. – To czas, by przeprowadzić poważną dyskusję i zadbać, by Racibórz nie był tylko miastem na marginesie Rybnika – pisze. Szczególnie ważne jest wzmocnienie funkcji gospodarczych, które ucierpiały po upadłości Rafako i zapowiadanym zamknięciu zakładów Henkla.
Projekt strategii określa cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym. Dokument powstał w ścisłej współpracy z resortami, administracją regionalną oraz instytucjami publicznymi, a w ramach konsultacji publicznych obywatele i samorządy mogą zgłaszać swoje uwagi elektronicznie lub tradycyjną pocztą do końca października. Równolegle przedstawiono prognozę oddziaływania strategii na środowisko, co umożliwia kompleksową ocenę zapisów dokumentu.
Rdzeń Aglomeracji Rybnickiej obejmuje trzy miasta na prawach powiatu – Jastrzębie-Zdrój, Rybnik i Żory – oraz Wodzisław Śląski, Radlin i Rydułtowy. Strategia przewiduje wspieranie funkcji regionalnych wyższego rzędu w zakresie kultury, edukacji, instytucji badawczo-naukowych oraz wykorzystania potencjału ekonomicznego tego obszaru, a także rekultywacji i rewitalizacji terenów zdegradowanych. Kluczowe są również inwestycje transportowe, w tym Droga Główna Południowa, Droga Regionalna Racibórz–Pszczyna oraz integracja transportu subregionalnego, w tym kolejowego i autobusowego.
Racibórz, jako ośrodek subregionalny, może w istotny sposób wspierać rozwój rynku pracy, jakość usług publicznych oraz atrakcyjność miasta jako miejsca zamieszkania i spędzania czasu wolnego. Zdaniem posła Woś szczególnie ważne jest, aby rozwój miasta był powiązany z ofertą edukacyjną i gospodarczą, tak aby Racibórz zyskał na znaczeniu w regionie i nie pozostał w cieniu Aglomeracji Rybnickiej.
Ostateczny projekt strategii ma zostać przedłożony Radzie Ministrów w czwartym kwartale 2025 roku, a włączanie głosu samorządów i mieszkańców może zadecydować o kierunku przyszłego rozwoju Raciborza i całego regionu.
Konsultacje projektu Strategii wraz z prognozą oddziaływania na środowisko potrwają do 31 października br.
Zapisy strategii dotyczące Rybnika i Raciborza
Rdzeń Aglomeracji Rybnickiej tworzą trzy miasta na prawach powiatu: Jastrzębie-Zdrój, Rybnik i Żory, miasto powiatowe Wodzisław Śląski oraz Radlin i Rydułtowy. Wsparcie dla tej aglomeracji będzie związane z rozwojem funkcji regionalnych wyższego rzędu w zakresie kultury, edukacji, rozwoju instytucji badawczo-naukowych oraz wykorzystaniem potencjału ekonomicznego i korzystnego położenia między Katowicami a Ostrawą. Wspierane powinny być również działania związane z rekultywacją i rewitalizacją terenów zdegradowanych oraz nadaniem im nowych funkcji społecznych, gospodarczych i środowiskowych. Dodatkowo na tym terenie wyzwaniem będzie dłuższy niż w innych częściach kraju czas eksploatacji złóż węgla (węgiel koksujący). Poprawie ulegnie skomunikowanie kolejowe tego obszaru, a dodatkowe wsparcie będzie towarzyszyć zintegrowaniu transportu subregionalnego, wiążącego połączenia kolejowe z autobusowymi, w szczególności za sprawą ponownego włączenia do sieci połączeń kolejowych miasta Jastrzębie-Zdrój. Konieczne jest także doprowadzenie do zakończenia kluczowych regionalnych inwestycji drogowych takich jak Droga Główna Południowa oraz Droga Regionalna Racibórz – Pszczyna. W ten sposób obszar funkcjonalny Aglomeracji Rybnickiej zostanie połączony bezpośrednio z Lokalnym Ośrodkiem Rozwoju, jakim jest Racibórz, oraz zostanie połączony z istniejącym węzłem na autostradzie A1 w kierunku Katowic i Ostrawy.
Racibórz to ośrodek subregionalny, którego funkcje związane z rozwojem rynku pracy i jakością oraz zakresem usług publicznych mogą w istotny sposób wzmacniać obszar graniczny dwóch województw. Wsparcie powinno dotyczyć także poprawy atrakcyjności miasta jako miejsca zamieszkania i spędzania czasu wolnego oraz poprawy jego dostępności komunikacyjnej i oferty edukacyjnej, powiązanej z rozwojem gospodarczym miasta i regionu.
Komentarze (1)
Dodaj komentarz