Tarcza Biedronki Antyinflacyjna. UOKiK stawia zarzuty

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stawia zarzuty właścicielowi sieci Biedronka. Przekazy reklamowe dotyczące akcji promocyjnej „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna” mogły wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie zasad skorzystania z promocji. Sieci dyskontów grozi kara do 10 proc. obrotu. - Jesteśmy zaskoczeni informacjami krążącymi w mediach, gdyż do tej chwili nie otrzymaliśmy żadnej formalnej korespondencji od UOKiK - poinformowało nas biuro prasowe sieci.
- Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci sklepów Biedronka, przyzwyczaił swoich klientów do rozmaitych akcji promocyjnych. Przedsiębiorca zobowiązał się w okresie od 12 kwietnia do końca czerwca do utrzymania stałej ceny regularnej 150 najczęściej kupowanych produktów. Sieć reklamując tę obniżkę zapewniała, że jeśli klienci znajdą te produkty w korzystniejszych cenach w innych sklepach - Biedronka zwróci im różnicę - czytamy w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
- Zasady akcji promocyjnej „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna” klienci mogli doczytać w regulaminie. Był on dostępny w internecie. Na próżno jednak, mimo deklaracji sieci, było szukać go wywieszonego w sklepach Biedronka. Na życzenie zdeterminowanych klientów pracownicy sklepu mogli go ewentualnie wydrukować (do sklepów trafił wyłącznie w wersji elektronicznej). Tego też dotyczy jeden z zarzutów – braku realnej dostępności regulaminu promocji w sklepach Biedronki - informuje UOKiK.
- Jeśli już klienci do niego dotarli, dowiedzieli się, że nie wystarczyło - zgodnie z hasłem reklamowym - znaleźć tańszy produkt w innym sklepie. Regulamin wprost wskazywał, że produkt ten należało kupić i to nie tylko w sklepie Biedronki, ale również u konkurencji, która została w regulaminie ograniczona do najpopularniejszych sieci. By uzyskać zwrot różnicy w cenach, warunków regulaminowych było dużo więcej i były wymagające, a wręcz uciążliwe, co mogło uczynić skorzystanie z akcji promocyjnej nieopłacalnym - dodaje urząd.
- Zakupów należało dokonać w tym samym tygodniu (liczonym od poniedziałku do niedzieli). Ponadto klienci musieli również zrobić zdjęcia porównywanego produktu (wraz z etykietą ze składem) i zachować nienaruszone paragony bądź faktury. Następnie konsumenci mieli w ciągu 7 dni od zakupów przesłać elektronicznie zgłoszenie. Gdy zostało ono przyjęte dostawali numer zgłoszenia i zobowiązani byli do wysyłki pocztą tradycyjną (opłacając koszty listu), również w terminie 7 dni, oryginałów dowodów zakupu i zdjęć. Prezes UOKIK uznał, że hasła reklamowe w tym aspekcie mogły wprowadzać konsumentów w błąd. Ponadto, bazując na przekazach reklamowych, klienci sieci mogli spodziewać się otrzymania zwrotu różnicy cen w formie pieniężnej do dowolnego wykorzystania. Tymczasem regulamin precyzował, że dostaną oni wyłącznie e-kod o wartości zgłaszanej różnicy w cenie, do wykorzystania tylko w sklepach sieci i tylko w terminie 7 dni od jego otrzymania - informuje UOKiK.
- Tarcza Biedronki Antyinflacyjna - zasady wydawały się proste, obietnica kusząca, ale rzeczywistość okazała się inna. Zweryfikowaliśmy jak klientom przedstawiane były benefity wynikające z promocji oraz zasady uczestnictwa i doszliśmy do wniosku, że przekazy reklamowe mogły wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie warunków promocji, co związane jest ze skomplikowanym jej charakterem i w rezultacie z uciążliwością skorzystania z niej przez klientów sieci. Dlatego postawiłem trzy zarzuty spółce Jeronimo Martins Polska. Nie ulega bowiem wątpliwości, że informacje dotyczące zasad skorzystania z promocji powinny być łatwo dostępne, a hasła reklamowe, ich treść i sposób prezentowania, nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Przedsiębiorcy muszą pamiętać o tym, że konsumenci mają prawo do rzetelnej, jasnej i pełnej informacji, zaś próba wyróżnienia się na rynku spośród innych przedsiębiorców nie może być prowadzona w oparciu o chwytliwe, lecz fałszywe hasła reklamowe – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ogólnopolska akcja promocyjna „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna” trwała od 12 kwietnia do 30 czerwca. 26 kwietnia Prezes UOKiK wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające, którego wynikiem są postawione trzy zarzuty praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Jeronimo Martins Polska grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.
- Sieć Biedronka od wielu lat robi wszystko, żeby oferować najniższe ceny na rynku. Ta i wszystkie inne akcje promocyjne mają na celu stworzenie realnych oszczędności dla polskich klientów. Jesteśmy zaskoczeni informacjami krążącymi w mediach, gdyż do tej chwili nie otrzymaliśmy żadnej formalnej korespondencji od UOKiK - komentuje doniesienia UOKiK biuro prasowe Biedronki.

![Griswoldowo niedaleko Raciborza. Nowa Wioska w świątecznej szacie [FOTO i WIDEO] Griswoldowo niedaleko Raciborza. Nowa Wioska w świątecznej szacie [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_1766685665img-2917-.jpg)
![Pożar hali w Pawłowie. W akcji przy ul. Gamowskiej jedenaście zastępów [FOTO i WIDEO] Pożar hali w Pawłowie. W akcji przy ul. Gamowskiej jedenaście zastępów [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_176656572882ad1b7a-75e1-4847-a05c-fc803d3aa018-2-.jpg)
![Pożar na obwodnicy Raciborza [RAPORT 998] Pożar na obwodnicy Raciborza [RAPORT 998] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_17665706173eeca7a5-b018-48f2-be99-860b7c1d1a95-.jpg)


![Cicha noc rozbrzmiała w raciborskich świątyniach. Boże Narodzenie jako święto wiary i bliskości [FOTO i WIDEO] Cicha noc rozbrzmiała w raciborskich świątyniach. Boże Narodzenie jako święto wiary i bliskości [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_1766650097dsc-6342-.jpg)

![Świąteczna atrakcja przy kościele na Ostrogu. Żywa szopka i kolędowanie w parafii św. Jana Chrzciciela [FOTO] Świąteczna atrakcja przy kościele na Ostrogu. Żywa szopka i kolędowanie w parafii św. Jana Chrzciciela [FOTO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_1766686993img-2947-.jpg)
![14 ofert na budowę Blue Velo w gminie Krzyżanowice. Najtańsza o blisko 6,7 mln zł niższa od budżetu [PRZEBIEG TRASY] 14 ofert na budowę Blue Velo w gminie Krzyżanowice. Najtańsza o blisko 6,7 mln zł niższa od budżetu [PRZEBIEG TRASY] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_17667381871724514204dsc-1069-2-.jpg)
![Czego mieszkańcy i włodarze życzą na Boże Narodzenie i Nowy Rok [ SONDA] Czego mieszkańcy i włodarze życzą na Boże Narodzenie i Nowy Rok [ SONDA] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_1766567714zrzut-ekranu-2025-12-24-o-10-14-44-.png)






![Gmina Rudnik ogłosiła przetarg na swój odcinek trasy rowerowej Blue Velo [MAPA] Gmina Rudnik ogłosiła przetarg na swój odcinek trasy rowerowej Blue Velo [MAPA] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_17666564631707559924dsc-5535-2-.jpg)






![Poświąteczny weekend z HLPN [ZAPOWIEDZI] Poświąteczny weekend z HLPN [ZAPOWIEDZI] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_17667151721766358079gre03201-.jpg)

















Komentarze (0)
Dodaj komentarz