Czym różni się samochód hybrydowy od elektrycznego?

Jak mówi historia, pierwszy w historii samochód został zbudowany w 1769 roku i był napędzany parą. Jednak nowoczesny pojazd, który poznaliśmy, został opracowany przez Karla Benza ponad sto lat później, w 1885 roku. Jego trójkołowy pojazd połączył silnik spalinowy (ICE) ze zintegrowanym podwoziem i jako pierwszy wszedł do produkcji dla konsumentów do zakupu.
ICE pozostaje rdzeniem napędowym ogromnej większości pojazdów jeżdżących obecnie po drogach — zarówno nowych, jak i używanych. Jednakże katalizatorem zmian była pierwsza Toyota Prius, hybryda benzynowo-elektryczna wprowadzona w Japonii w 1997 roku. Obecnie zelektryfikowane i alternatywne układy napędowe są przedmiotem dyskusji w głównym nurcie motoryzacyjnym. Dlatego postanowiliśmy przedstawić różnice między samochodem hybrydowym a elektrycznym.
Jak działa samochód hybrydowy?
Mówiąc najprościej, hybryda łączy silnik ICE z silnikiem elektrycznym, aby napędzać pojazd. Jednak ta kategoria jest dalej definiowana przez łagodne i standardowe podzbiory hybrydowe. Wspomniany wcześniej Prius to standardowa hybryda, co oznacza, że pojazd może jeździć wyłącznie na silniku ICE, silniku elektrycznym lub ich kombinacji.
Zestaw akumulatorów wysokonapięciowych w hybrydach jest oddzielony od standardowego akumulatora 12 V pojazdu i ładuje się, przechwytując energię podczas hamowania. W przypadku hybrydy silnik elektryczny radzi sobie z lekkimi zadaniami, takimi jak przyśpieszanie przy niskich prędkościach i jazda w ruchu ulicznym.
Źródło: https://ofertytoyota.pl/samochody-hybrydowe/
Ponieważ silnik gazowy nie pracuje podczas tego typu jazdy, paliwo nie jest zużywane. Właśnie dlatego hybrydy przewyższają swoje odpowiedniki napędzane silnikami ICE pod względem przebiegu w mieście z oceną EPA. Jednakże kiedy pojazd porusza się z większą prędkością, jak na autostradzie, ICE przejmuje główną odpowiedzialność jako źródło zasilania. Dlatego ocena przebiegu autostrady dla hybrydy pozostaje podobna do pojazdów niehybrydowych.
Jak działa samochód elektryczny?
Akumulatorowy pojazd elektryczny (BEV), lub po prostu EV w szerszym zastosowaniu, jest napędzany silnikiem elektrycznym i dużym pakietem akumulatorów. Otóż to. Nie posiada tradycyjnego silnika. Zamiast tego cały pojazd jest zasilany energią generowaną z zestawu akumulatorów o dużej pojemności. Faktycznie używane akumulatory to zazwyczaj ogniwa litowo-jonowe, które są układane w stos, a następnie grupowane w moduły. W połączeniu z innymi komponentami ten zintegrowany system tworzy zestaw akumulatorów.
W przeciwieństwie do konwencjonalnego ICE akumulator można zaprojektować tak, aby można go było umieścić w dowolnym miejscu w pojeździe. Z powodów takich jak zwiększona stabilność, lepsza dynamika jazdy, dostępność serwisowa i dodatkowa ładowność, pakiety te są zwykle umieszczane w dolnej części platformy pojazdu, znajdując się pod podłogą wnętrza. Tak więc bez silnika możesz mieć zarówno tylny bagażnik, jak i przedni bagażnik (znany również jako frunk).
Podsumowanie
Znajomość różnic między poszczególnymi wariantami współczesnych pojazdów czterokołowych pozwala na selekcje odpowiedniego dla siebie modelu. Niemniej obecna popularność hybryd sprawia, że jest to bolid bardziej kompatybilny z drogami, również tymi polskimi.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany