Gotowy jest pierwszy kilometr drogi Racibórz-Pszczyna

Budowa Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna idzie zgodnie z planem - informują władze Rybnika. W ubiegłym tygodniu na odcinku od Żor w kierunku Rybnika został położony pierwszy kilometr nawierzchni bitumicznej na jednym z pasów ruchu. Kiedy trasa zostanie połączona z Raciborzem?
Na to pytanie nie ma dziś odpowiedzi. Samorządy od Raciborza do Rybnika mają dokumentację na ten odcinek trasy, ale jego wartość i to wedle szacunków sprzed 2 lat to około miliarda złotych. W budżecie województwa śląskiego nie ma takich środków. O wsparciu z budżetu państwa też nie słychać.
Słychać natomiast, że we wrześniu ma być ogłoszony przetarg na budowę obwodnicy Raciborza jako części projektowanej arterii do Pszczyny. Chodzi o odcinek od gminy Rudnik na wysokości Miedoni wzdłuż kanału Ulgi do ul. Rybnickiej. Stąd, nową przeprawą przez Ulgę w rejonie Dębicza, miał biec nowy ślad drogi do Rybnika (część trasy Racibórz-Pszczyna). Nie wiadomo kiedy i czy w ogóle to nastąpi. Środków unijnych starczyło bowiem na wspomnianą obwodnicę. Zarząd Dróg Wojewódzkich ma jednak dokumentację na modernizację DW 935, czyli obecną drogę Racibórz-Kornowac-Rydułtyw-Rybnik. Niewykluczone, że ta inwestycja zostanie zrealizowana i będzie de facto sposobem na włączenie trasy z Raciborza do budowanego obecnie rybnickiego odcinka.
Pierwszy kilometr drogi Racibórz-Pszczyna gotowy - informacja UM Rybnik
Pierwszy symboliczny kilometr jednego pasa ruchu drogi regionalnej został przygotowany od strony Żor. Najpierw powstały warstwy podbudowy drogi i wreszcie wykonawca położył pierwsze warstwy nawierzchni bitumicznej – mówi Jacek Hawel naczelnik wydziału dróg w rybnickim magistracie. – Przypomnijmy, że droga Racibórz-Pszczyna będzie miała po dwa pasy ruchu w dwóch kierunkach, wykonawca położył pierwszy odcinek jednego z dwóch pasów biegnących w kierunku Rybnika.
Inwestycja jest zaawansowana na wszystkich odcinkach, jednocześnie trwają intensywne prace związane z betonowaniem 13 obiektów mostowych.
Trwa betonowanie elementów wiaduktu drogowego nad linią kolejową w okolicach ul. Szybowcowej, podobne prace toczą się na węźle gotartowickim. Prace związane z betonowaniem są prowadzone również na wiadukcie w ciągu ulicy Boguszowickiej i Ziemskiej. W ubiegłym miesiącu wykonawca lał beton przez około 30 godzin ciągle, bez przerwy, na wiadukcie przy Wodzisławskiej, gdzie dostarczył 140 betoniarek betonu – dodaje Jacek Hawel naczelnik wydziału dróg w rybnickim magistracie. – Przypominam, że wykonawca na terenie budowy ustawił betoniarnię, specjalnie na potrzeby budowy drogi i to ona na bieżąco obsługuje plac budowy.
Na całym odcinku zakończyły się prace związane z wymianą gruntów. Dobiegają końca prace związane z palowaniem i wzmacnianiem ziemi pod budowę drogi. Niedługo wykonawca rozpocznie budowanie kolejnych warstw podbudowy drogi.
Estakada między dzielnicami Chwałowice i Zamysłów będzie przebiegała nad liniami kolejowymi. Do jej budowy została wykorzystana metoda tzw. nasuwania podłużnego, co oznacza, że wykonawca najpierw musi wybudować skomplikowane urządzenie wraz z formą, do której wleje beton. Następnie, zastygłe elementy konstrukcji wiaduktu zaczną być wysuwane i po kawałku nakładane nad linią kolejową – wyjaśnia Jacek Hawel.
Na odcinku przebiegającym przez dzielnicę Chwałowice do końca lipca potrwają prace związane z przebudową ciepłociągu. Po przebudowie i przeprowadzeniu niezbędnych testów szczelności i wytrzymałości instalacji zostanie ona przekazana właścicielowi sieci.
Najbardziej zaawansowane prace trwają na węźle świerklańskim, gdzie konstrukcja wiaduktu jest już gotowa. Toczą się tam prace wykończeniowe związane z tzw. galanterią betonową. W tym tygodniu planowane jest zakończenie prac związanych z budową ronda pod wiaduktem na tym węźle. Od przyszłego tygodnia ruch samochodowy zostanie poprowadzony przez nowe rondo, które będzie już docelowym układem drogowym w tym miejscu.
Budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna rozpoczęła się w kwietniu 2017 roku.
Budowę rybnickiego odcinka drogi „Racibórz – Pszczyna” realizuje wyłonione w przetargu Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia. Firma realizuje dwa zadania – „Budowę Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna (etap I do IV) w Rybniku i Żorach” oraz „Budowę Drogi Śródmiejskiej na odcinku od Węzła Śródmiejskiego do skrzyżowania z ulicą Obwiednia Południowa w Rybniku”. Planowany termin zakończenia inwestycji to lato 2019 roku. Wartość, najwyższego w historii miasta dofinansowania z funduszy europejskich, to 289.989.933 zł, łączna wartość projektu to 433.700.000 zł.
Długość budowanego odcinka południowej obwodnicy miasta to 10.22 kilometra, dzięki czemu Rybnik uzyska szybkie połączenie z autostradą A1. Długość Drogi Śródmiejskiej to 860 metrów. Na trasie drogi budowanych jest 13 obiektów mostowych i 5 bezkolizyjnych węzłów.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany