Częste wypadki Raciborzan w drodze do domu na Święta – jak zachować się by nie stracić odszkodowania

Miło nam poinformować, że ostatni artykuł, który ukazał się w naszym tygodniku pod tytułem „Joanna otrzymała 250 tys. zł. odszkodowania, mimo, że upłynęło 11 lat, okazał się pomocny naszym czytelnikom, ponieważ tuż po publikacji otrzymaliśmy wiele telefonów od poszkodowanych mieszkańców Raciborza i okolic.
Ze względu na duże zainteresowanie problemem związanym z otrzymywaniem zaniżonych odszkodowań oraz zadośćuczynień, specjalnie dla mieszkańców rozpoczynamy cykl artykułów, które krok po kroku wyjaśnią to zagadnienie oraz wskażą jak prawidłowo reagować w podobnych sytuacjach. Dzisiaj poruszymy problem Raciborzan, którzy pracują za granicą oraz są poszkodowanymi w wypadkach komunikacyjnych poza Polską, które szczególnie często zdarzają się w okresach przedświątecznych.
Prawidłowe zachowanie po wypadku za granicą
Artykuł ten może okazać się zbawienny dla Polaków mających wypadek za granicą, ponieważ stanowi kompletną informację jak należy zachować się w podobnej sytuacji. Zbawienny, ponieważ niestety z obserwacji Kancelarii Radców Prawnych Europejskiego Centrum Odszkodowań (EuCO) wynika, że Polacy nie wiedzą, co powinni zrobić, gdy ulegną wypadkowi komunikacyjnemu za granicą lub gdy do wypadku z udziałem cudzoziemca doszło w Polsce. Warto być świadomym prawidłowych zachowań, ponieważ ta sama historia może dotyczyć każdego z nas jadącego za granicę do pracy, lub wracającego na święta do domu. Statystyki pokazują, że każdego roku za granicą dochodzi do kilku tysięcy wypadków, w których poszkodowani są Polacy. Eksperci Europejskiego Centrum Odszkodowań podkreślają, że w takich sytuacjach kwestie związane z ubezpieczeniem, wysokością odszkodowania i warunkami jego wypłaty regulowane są przez prawo miejscowe, o czym wie niewielu podróżujących. Większość z nich nie pamięta również o wykupieniu odpowiedniego ubezpieczenia, które w razie wypadku pomoże w zaoszczędzeniu wielu problemów.
Co należy wiedzieć
Podstawą rozpoczęcia roszczeń o odszkodowanie jest przede wszystkim prawidłowa dokumentacja zdarzenia. Najczęstszy problem związany w zebraniem niezbędnej dokumentacji polega na tym, że formalności te w każdym państwie są inne. Dlatego też jeszcze przed wyjazdem należy zasięgnąć informacji dotyczących prawa obowiązującego w danym kraju. Jeśli zdarzenie będzie miało miejsce na terenie obcego państwa i podstawą odpowiedzialności będzie czyn niedozwolony sprawcy wypadku, za którego odpowiada ubezpieczyciel, to będzie on określał wysokość świadczeń oraz zasady ich przyznawania na podstawie prawa miejscowego. Właśnie dlatego szczególną uwagę należy zwrócić na okoliczności zdarzenia i zebrane dowody, na których opierać się będzie osoba występująca o zadośćuczynienie, a także kwestie proceduralne. Przykładem takiego kraju są Czechy, gdzie podstawą roszczenia rekompensującego uszczerbek na zdrowiu, wiąże się z koniecznością przedstawienia zaświadczenia policji z miejsca zdarzenia.
Mec. Paweł Lewandowski z Kancelarii Radców Prawnych EuCO
Przede wszystkim należy zebrać dokładne dane sprawcy wypadku, w tym numer rejestracyjny i markę jego pojazdu, numer polisy ubezpieczeniowej i nazwę towarzystwa ubezpieczeniowego oraz dokładne dane sprawcy. Należy też sporządzić wspólne oświadczenie, w którym znajdzie się opis zdarzenia oraz wskazanie szkód. Warto mieć w samochodzie gotowy druk takiego oświadczenia w języku polskim i angielskim oraz zrobić zdjęcie miejsca zdarzenia oraz polisy. W niektórych krajach, np. w Czechach, jeśli nie ma notatki policyjnej informującej o wypadku, ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia odszkodowania, dlatego najbezpieczniej jest zawsze wzywać policję lub spisywać wspólne oświadczenie. Wówczas, zwłaszcza w przypadku dochodzenia praw przed sądem, dysponuje się ważnymi dowodami.
Jak się zabezpieczyć przed problemami?
Klarowną sytuację mamy wówczas, gdy do wypadku dochodzi między obywatelami Polski. Proces egzekwowania roszczeń jest prosty, ponieważ szkodę należy zgłosić po powrocie do kraju w towarzystwie ubezpieczeniowym sprawcy. Gdy jednak sprawcą jest obywatel kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub Szwajcarii, wówczas poszkodowany musi zgłosić szkodę do reprezentanta zagranicznego towarzystwa w Polsce. Pełna lista reprezentantów znajduje się na stronie internetowej PBUK. Jeżeli jednak sprawcą wypadku za granicą jest obywatel kraju, który należy do tzw. systemu Zielonej Karty, poszkodowany powinien zgłosić szkodę do Biura Narodowego w kraju zdarzenia. Biuro Narodowe to zawodowa organizacja ubezpieczycieli prowadzących w danym kraju działalność ubezpieczeniową, które jest uznane przez rząd danego państwa i podpisuje odpowiednie umowy z innymi Biurami Narodowymi należącymi do Systemu Zielonej Karty. Jeśli natomiast do wypadku dojdzie na terenie EOG lub Szwajcarii, ale sprawca jest spoza tego obszaru i nie ma Zielonej Karty, to powinien mieć tzw. ubezpieczenie graniczne. Jego numer i okres ważności spisuje poszkodowany, a następnie kontaktuje się z towarzystwem, które polisę wystawiło. Najgorzej jest, gdy wypadek jest z udziałem samochodu spoza EOG i sytemu Zielonej Karty, na przykład w Egipcie. Polski turysta, nawet gdy wypożycza samochód powinien wykupić ubezpieczenie ochrony prawnej, które - gdy dojdzie do wypadku - zagwarantuje pomoc lokalnego prawnika. W takich sytuacjach bowiem poszkodowany ma tylko jedną możliwość - zgłoszenie roszczenia do miejscowego ubezpieczyciela i dochodzenie praw w miejscowym sądzie.
Co w tej sprawie wnosi EuCO
EuCO jako firma specjalizująca się w uzyskiwaniu odszkodowań z tytułu OC, w imieniu poszkodowanych w wypadku prowadzi sprawy cywilno-prawne oraz karne, zbierając niezbędną dokumentację oraz zachowując wszelkie zasady prawidłowości postępowania. Statystyki udowadniają, że korzystanie z usług profesjonalisty prowadzi do uzyskania większej kwoty odszkodowania, niż poszkodowany mógłby uzyskać działając na własną rękę. Warto zatem zaczerpnąć wiedzy u specjalisty ds. odszkodowań EuCO S.A. przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.
Zadzwoń lub napisz do:
Norberta Rekowskiego
tel. 501 571 604
www.legnica.euco.pl
n.rekowski@euco.pl.
Ze względu na popularność artykułu na temat zadośćuczynienia, w którym poznasz historię Joanny – poszkodowanej, która otrzymała zadośćuczynienie w wysokości 250 tys. zł po 11 latach możesz przeczytać go TUTAJ
Firma EuCO S.A. poszukuje osób zainteresowanych współpracą partnerską oraz obsługą klientów na terenie Raciborza oraz okolic. Do obowiązków osoby należeć będzie opieka nad klientami oraz pozyskiwanie partnerów strategicznych. Więcej informacji udzieli Dyrektor Generalny Norbert Rekowski, tel. 501 571 604, e-mail: n.rekowski@euco.pl.
Artykuł ten jest jednym z cyklu publikacji poświęconych tematyce odszkodowań. Koniecznie przeczytaj kolejny, ponieważ dzięki niemu dowiesz się jak ważna jest prawidłowa dokumentacja medyczna, a także otrzymasz informację jak zadbać o formalności, by odszkodowanie było jak najwyższe.
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.