Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności30 stycznia 201314:31

Urząd Marszałkowski nie dba o śląską kolej

Urząd Marszałkowski nie dba o śląską kolej - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Region:

Śląski Urząd Marszałkowski świadomie doprowadzi do marginalizacji transportu szynowego, nie pozostawiając żadnej alternatywy wobec transportu drogowego - pisze Łukasz Wała ze Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska.

16 stycznia 2013 r. Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego przedstawił do konsultacji społecznych Wstępny Projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (RPO) na lata 2014-2020. Analiza tego dokumentu nie pozostawia złudzeń – polityka Województwa została nastawiona wyłącznie na transport samochodowy, a co za tym idzie jest całkowicie sprzeczna z polityką zrównoważonego rozwoju realizowaną przez Unię Europejską. Śląski Urząd Marszałkowski świadomie doprowadzi do marginalizacji transportu szynowego, nie pozostawiając żadnej alternatywy wobec transportu drogowego.

Samorząd działa krótkowzrocznie, gdyż nie rozumie skutków decyzji wspierających tylko jeden środek transportu. Na nowe drogi samorząd będzie musiał łożyć własne i ogromne środki. Natomiast infrastruktura kolejowa utrzymuje się bez finansowego udziału samorządu. Skrócenie czasów przejazdu przyczyni się do spadku kosztów Kolei Śląskich, co przełoży się na stawkę dotacji Województwa. Przyjmując strategię prosamochodową ponosimy koszty utrzymania bardziej rozbudowanej infrastruktury drogowej, która wkrótce będzie jeszcze bardziej niewydolna niż obecnie. Już teraz pojawiają się problemy z utrzymaniem nowych dróg. Najświeższy jest przypadek Świętochłowic, które nie mają środków na remont nawierzchni Drogowej Trasy Średnicowej. Jednocześnie kolej regionalna stanie się bardziej deficytowa, więc strata będzie podwójna. Spadek prędkości na liniach kolejowych powoduje wzrost kosztów związanych z większym zapotrzebowaniem na tabor i pracę drużyn pociągowych, przy jednoczesnym spadku wpływów ze sprzedaży biletów. W zaistniałej sytuacji samorząd i Koleje Śląskie zapewne stwierdzą, iż należy pociągi zlikwidować, co pogorszy jakość życia mieszkańców.

Kwota przeznaczona w budżecie RPO na infrastrukturę kolejową wynosi 0 zł, podczas gdy 3 446 mln zł przeznaczono na infrastrukturę drogową. W ramach priorytetu VI – Transport zapisano, że wsparcie uzyskają inwestycje z zakresu rozbudowy i przebudowy kluczowej infrastruktury drogowej regionu. Jedyne pieniądze na transport kolejowy, zostały przeznaczone na zakup taboru, tj. 273 mln zł. Stanowią zaledwie 7% ogólnych środków przeznaczonych na transport. Zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej 40% środków na infrastrukturę transportową należy przeznaczać na kolej. Takie rekomendacje poparte są wieloletnim doświadczeniem krajów zachodnich, które popełniły błąd 50 lat temu i teraz ponoszą jego olbrzymie koszty. Nasze województwo zamierza popełnić ten sam błąd co Zachód pół wieku temu i przeznaczyć 93% środków na drogi. Należy podkreślić, że w przeciwieństwie do inwestycji drogowych, wkład własny do inwestycji w linie kolejowe w ramach RPO gwarantują PKP Polskie Linie Kolejowe. Zadanie samorządu polega wyłącznie na wpisaniu projektów na listę celem pozyskania funduszy UE na linie regionalne.

Przewrotne jest uzasadnienie prodrogowego doboru inwestycji. Odpowiadają one celom tematycznym: Promowanie zrównoważonego transportu oraz rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu. Co zabawniejsze – w projekcie programu autor podkreśla, że skupienie się na infrastrukturze drogowej jest komplementarne z rozwojem i rehabilitacją kompleksowego, nowoczesnego i interoperacyjnego systemu transportu kolejowego, czyli z działaniem wdrażanym w ramach interwencji funduszy strukturalnych. Projekt nowego RPO Województwa Śląskiego jest całkowicie sprzeczny także z Strategią Rozwoju Województwa „Śląskie 2020”oraz będącą w trakcie opracowywania Strategię Rozwoju Transportu Województwa Śląskiego.

Struktura wydatków we Wstępnym projekt RPO pokazuje też, że „prokolejowa” polityka Urzędu Marszałkowskiego jest niespójna i wybiórcza. Marszałek inwestuje bowiem miliony złotych rozwijając projekt Kolei Śląskich, chcąc podnieść jakość kolejowych przewozów regionalnych. Jednak osiągnięcie tak ambitnego celu tylko za pomocą nowego taboru i mniejszej kwoty dofinansowania do pociągokilometra jest niemożliwe. Warunkiem sukcesu jest skrócenie czasów przejazdu, które zahamuje tendencję spadkową w udziale kolei w ogólnej liczbie podróżnych. Jest to możliwe wyłącznie poprzez modernizację infrastruktury umożliwiającej osiągnięcie krótkich czasów przejazdu i dobrą dostępność przystanków. Wysiłek Marszałka w zakup nowego taboru i stworzenie Kolei Śląskich wymaga konsekwentnych działań w postaci finansowania remontów infrastruktury. Skoro wydaje się miliardy złotych na drogi wojewódzkie czy nawet powiatowe to czemu nie na linie kolejowe, które powinny być podstawą systemu transportowego województwa?

Inne województwa doceniły rolę Regionalnego Programu Operacyjnego jako narzędzia kształtującego zrównoważony transport. Nasi sąsiedzi, czyli Województwo Opolskie z RPO dofinansują remont linii: Nysa – Brzeg, Opole – Nysa i Opole – Kluczbork. Łączna wartość inwestycji to 18,5 mln euro. Poza tym trwają lub zakończyły się rewitalizacje i modernizacje finansowane z tego programu w obecnej perspektywie budżetowej (2007-2013). Prace były prowadzone na liniach: Rzeszów – Jasło (podkarpackie), Lubartów – Lublin, połączenie z Portem Lotniczym w Świdniku (lubelskie), Gołańcz – Poznań, Wolsztyn – Luboń – Poznań (wielkopolskie), Goleniów – Kołobrzeg, Wałcz – Kalisz Pomorski – Ulikowo – Stargard Szczeciński (zachodniopomorskie), Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (dolnośląskie), Kościerzyna – Gdynia Główna, Reda – Hel (pomorskie), Chełmża – Grudziądz (kujawsko-pomorskie), Olsztyn – Szczytno – Szymany (warmińsko-mazurskie), Łódź Widzew – Zgierz, Zgierz – Ozorków (łódzkie). Ponadto z RPO była finansowana budowa i przebudowa przystanków na trasie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na Podkarpaciu na modernizacje linii kolejowych z obecnego RPO przeznaczono 227 mln zł. W obliczu faktu, że zaległości w inwestycjach na Śląsku są kilkunastokrotnie większe, nieskorzystanie z szansy jaką daje RPO jest skandaliczne i stawia Województwo Śląskie jako bardzo negatywny przykład w skali całego kraju.

W województwie znajduje się wiele linii kolejowych, które potrzebują natychmiastowej naprawy. Według Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska należy w ramach nowego Regionalnego Programu Operacyjnego w pierwszej kolejności sfinansować rewitalizację linii o ważnym znaczeniu regionalnym, które jednocześnie nie są liniami kluczowymi z punktu widzenia ruchu towarowego (a więc nie mają szans na dotacje z budżetu centralnego). Lista inwestycji proponowanych do objęcia programem RPO znajduje się w załączniku.
W razie dalszych pytań zachęcamy do kontaktu:

Łukasz Wała
prezes Stowarzyszenia
stow.rozwoju.kolei@gmail.com

fot. archiwum

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Tagi:
Zobacz film z RTK

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama

Najczęściej czytane artykuły

Reklama
Aktualności1 maja 202507:00

Co? Gdzie? Kiedy? Nawigator majówkowy

Co? Gdzie? Kiedy? Nawigator majówkowy - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
1
Powiat:

Przed nami długi majowy weekend wypełniony ciekawymi wydarzeniami. Sprawdź, co będzie się działo w Raciborzu i okolicy i gdzie warto sie wybrać.

red.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktualności2 maja 202510:08

Tężnia, wieża i makowskie specjały. Weekendowa nowość w Pietrowicach Wielkich

Tężnia, wieża i makowskie specjały. Weekendowa nowość w Pietrowicach Wielkich - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Pietrowice Wielkie:

Turyści odwiedzający w weekendy wieżę i tężnię w Pietrowicach Wielkich, przy drodze do drewnianego kościółka, mogą skosztować makowskich specjałów.

red.
Reklama
Aktualności1 maja 202522:56

Konna majówka wróciła do Kornic po sześciu latach. Były emocje i rywalizacja [FOTO i WIDEO]

Konna majówka wróciła do Kornic po sześciu latach. Były emocje i rywalizacja [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Pietrowice Wielkie:

Po raz pierwszy od 2019 roku w Kornicach odbyła się konna majówka. Reaktywowane wydarzenie przyciągnęło zarówno uczestników, jak i widzów, a emocji – tych sportowych i tych nieco groźniejszych – nie brakowało.

Mirosław Kościelniak
Reklama
Reklama
Reklama
Aktualności1 maja 202512:48

Kornice: parada już za nami – czas na emocje w siodle i zaprzęgach

Kornice: parada już za nami – czas na emocje w siodle i zaprzęgach - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Pietrowice Wielkie:

Barwny przejazd jeźdźców i zaprzęgów przez Kornice otworzył dzisiejsze święto miłośników koni. Przed uczestnikami jeszcze pokazy, zawody i zabawa taneczna z zespołem Orion.

(waw)
Reklama
Reklama
Reklama
Sport1 maja 202507:00

Majówkowy Niezbędnik Kibica

Majówkowy Niezbędnik Kibica - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Region:

Przed nami majówka pełna piłkarskich pojedynków w regionie. Grać będą ekipy od II ligi do C klasy Podokręgów Racibórz i Rybnik. Sprawdź, z kim zmierzy się drużyna, której kibicujesz.

(greh)
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Sport3 maja 202517:07

Mateusz Mrówka najszybszy w XVII Biegu bez Granic

Mateusz Mrówka najszybszy w XVII Biegu bez Granic - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

Z półgodzinnym opóźnieniem, ale w doskonałej sportowej atmosferze wystartował XVII Bieg bez Granic. Zwycięzcą głównego biegu na dystansie 10 kilometrów został Mateusz Mrówka z Aktywna Pszczyna Runners Team – Rybnik.

red.
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 25.04.2025
24 kwietnia 202516:50

Nasz Racibórz 25.04.2025

Nasz Racibórz 18.04.2025
17 kwietnia 202522:23

Nasz Racibórz 18.04.2025

Nasz Racibórz 11.04.2025
14 kwietnia 202520:31

Nasz Racibórz 11.04.2025

Nasz Racibórz 04.04.2025
3 kwietnia 202518:29

Nasz Racibórz 04.04.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.