Pomagać trzeba nie tylko słabym

Od września szkoły czekają zmiany. Dotychczas szczególną troską obejmowano głównie tzw. trudnych uczniów. Nowe rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej nakłada na placówki oświatowe także obowiązek opieki nad szczególnie uzdolnionymi wychowankami. Dziś mówiono o tym w ratuszu.
W Urzędzie Miasta odbyło się spotkanie z przedstawicielami raciborskich placówek oświatowych dotyczące wprowadzonych przez MEN nowych zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Celem spotkania było przygotowanie i wprowadzenie dyrektorów szkół i innych placówek oświatowych w meandry nowego rozporządzenia. Zadania tego podjęła się Danuta Hryniewicz, dyrektor raciborskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Jak informuje MEN, celem zmian inicjowanych przez rozporządzenie jest przybliżenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do ucznia oraz organizacja wsparcia wychowanków w najbardziej efektywny sposób. Zmiany będą obowiązywać od 1 września 2011 roku dla przedszkoli, gimnazjów i placówek specjalnych. W szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych zmiany wejdą rok później.
Wśród nowych obowiązków narzuconych przez MEN znajduje się między innymi konieczność tworzenia zespołów ds. indywidualnych potrzeb ucznia: edukacyjnych, psychologicznych, terapeutycznych czy rewalidacyjnych. Każdy zespół powinien mieć swojego koordynatora, odpowiedzialnego za kontakty, m.in. z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Nowe rozporządzenie nakłada także na zespoły konieczność monitorowania efektów pracy z uczniem.
Opieką w ramach pracy zespołu mają być objęte nie tylko dzieci mające problemy edukacyjno-psychologiczne, ale również te szczególnie uzdolnione. Rozporządzenie zwraca uwagę na to, aby w większym stopniu angażować rodziców oraz samych nauczycieli w prowadzone w ramach programu działania. Danuta Hryniewicz zauważyła również, że odpowiedzialność za pomoc psychologiczno-pedagogiczną zostaje przeniesiona w dużej mierze na szkołę, natomiast poradnie mają być ostatnim elementem pomocy, gdy wyczerpane są w tej kwestii możliwości szkoły.
– Dotychczas bowiem często było tak, że szkoły kierowały do poradni wszystkie dzieci z problemami, nie próbując ich rozwiązać we własnym zakresie, np. przy pomocy pedagoga szkolnego – powiedziała Hryniewicz. Niemniej, jak zauważyła prowadząca spotkanie, poradnie biorą na siebie takie obowiązki jak: diagnozowanie zaburzeń rozwoju psychicznego, społecznego i intelektualnego; diagnozowanie uzdolnień i predyspozycji oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe. – Wsparcie ucznia ma mieć, w myśl rozporządzenia, charakter kompleksowy – dodała prowadząca.
Hryniewicz podkreśliła, że istotnym elementem tworzonego systemu jest wsparcie niesione nauczycielom ze strony Ośrodków Szkolenia Nauczycieli, takiego jednak w naszym mieście nie ma.
LP
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany