Afrykański świt edukacji – pomoc, która ma twarz dziecka

W północnej Ghanie, w miejscowości Gushegu, odbyła się niezwykła misja edukacyjna, której inicjatorem był ojciec Isaac Kwame Anim-Addo. Na jego zaproszenie do miejscowej Szkoły Chrystusa Króla przybyła grupa nauczycieli z Polski, niosąc konkretną pomoc edukacyjną i humanitarną. Skład delegacji stanowili pedagodzy ze Słonecznej Krainy w Raciborzu, RODN i IP WOM w Rybniku oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rudniku.
Dzięki zaangażowaniu licznych sponsorów – których wszystkich trudno wymienić z imienia i nazwiska – przez wiele miesięcy trwały przygotowania do wyjazdu. Zakupiono i dostarczono sprzęt komputerowy, wyposażając szkolną pracownię w 20 komputerów. Przewieziono także pomoce dydaktyczne, artykuły biurowe, odzież sportową i buty dla dzieci, piłki oraz leki.
Szkoła Chrystusa Króla w Gushegu – największa placówka edukacyjna w regionie, do której uczęszcza blisko 650 uczniów – powitała gości z Polski z ogromną radością. Uczniowie w żółto-szarych mundurkach zaprezentowali wzruszający występ muzyczny, pełen energii i entuzjazmu.
Podczas uroczystości wręczono nagrody zwycięzcom konkursów: plastycznego pt. „Szkoła moich marzeń” oraz filmowego „Kim chcę zostać w przyszłości?”. Wyróżnieni uczniowie otrzymali stypendia semestralne oraz nagrody rzeczowe.
Po części oficjalnej polscy nauczyciele przeprowadzili serię warsztatów dla lokalnych pedagogów. Marzenna Mruk-Otulak, dyrektor Słonecznej Krainy, poprowadziła zajęcia pt. „Zrozumieć autyzm – komunikacja alternatywna i wspomagająca”, dzieląc się doświadczeniem pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu. Dr Maria Koloch z RODN i IP WOM w Rybniku przeprowadziła warsztaty z zakresu arteterapii, mobilnej rekreacji muzycznej oraz gry na bum bum rurkach, które spotkały się z ogromnym zainteresowaniem i przyniosły uczestnikom wiele radości.
Wieczorem polska grupa współorganizowała międzynarodowe seminarium edukacyjne pt. „Inspiring Education – Innovative Approaches in Teaching”, którego celem było zainicjowanie stałej współpracy między instytucjami edukacyjnymi Polski i Ghany oraz wymiana nowoczesnych metod nauczania.
Polscy nauczyciele pracowali również z uczniami Szkoły Chrystusa Króla, prowadząc zajęcia edukacyjno-integracyjne na wszystkich poziomach nauczania – od przedszkola po gimnazjum. Najmłodsi uczestniczyli w zabawach z chustą animacyjną i grach integracyjnych. W klasach starszych odbyły się warsztaty taneczne, prowadzone przez dr Marię Koloch, podczas których dzieci uczyły się krakowiaka i tańca belgijskiego. Gimnazjaliści pracowali z komputerami, ucząc się obsługi programu Microsoft Word oraz poznając aplikację Pivot do tworzenia animacji poklatkowych. Dr Maria Koloch wraz z Danielą Stiebler poprowadziły również zajęcia kreatywne z ozdabiania materiałowych toreb według własnych projektów i wyobraźni uczniów, które pozostawiły trwałą pamiątkę wspólnego czasu.
Polscy pedagodzy odwiedzili wszystkie klasy, poznali warunki nauki i obdarowali uczniów słodkimi upominkami.
Ważnym elementem misji było także spotkanie z mieszkankami Wioski Kobiet Wyklętych w Gushegu – miejsca, w którym schronienie znajdują kobiety odrzucone przez lokalne społeczności. Zostały one oskarżone o czary, często na podstawie nieporozumień, snów, uprzedzeń czy konfliktów rodzinnych.
Jedna z kobiet trafiła do wioski po tym, jak sąsiad oskarżył ją o rzekomy atak we śnie. Inna została odrzucona przez rodzinę męża po konflikcie i śmierci krewnego, którą jej przypisano. Kolejna, która miała wiedzę o ziołach leczniczych, została niesłusznie posądzona o próbę otrucia chorego. Była również kobieta, którą publicznie oskarżył pastor, a brutalny atak grupy młodych mężczyzn niemal odebrał jej życie. Wszystkie te historie są świadectwem, jak bardzo krzywdzące może być niezrozumienie, lęk i brak edukacji.
W Wiosce Kobiet Wyklętych mieszka obecnie około 40 dzieci. Pomimo trudnych warunków – glinianych domków, braku bieżącej wody – dzieci są radosne, wdzięczne za spokój i bezpieczeństwo. Ich obecność daje nadzieję, że przyszłość może wyglądać inaczej – z szacunkiem dla godności każdego człowieka.
Wyjazd polskich nauczycieli do Gushegu pokazał, że edukacja może być realną siłą budującą mosty między ludźmi i narodami. Wspólna praca, otwartość, dzielenie się doświadczeniem i solidarność to wartości, które mogą zmieniać świat – zaczynając od jednej szkoły, jednej klasy, jednej rozmowy.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany