Powiat raciborski musi być gotowy na kolejowe zmiany – modernizacja linii 151 przyniesie nowe możliwości

Modernizacja linii kolejowej nr 151 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki to strategiczna inwestycja dla regionu. Posłanka Gabriela Lenartowicz (KO) podkreśla, że kluczowe są nie tylko stacje i perony, ale także infrastruktura towarzysząca, m.in. zabytkowy wiadukt na skrzyżowaniu ulic Kolejowa–Piaskowa. Inwestycja ma poprawić bezpieczeństwo, komfort podróżnych oraz przygotować miasto na przyszłe wyzwania transportowe.
Linia kolejowa nr 151, będąca częścią europejskiej sieci TEN-T, od lat stanowi ważny element transportu pasażerskiego i towarowego w południowej części województwa opolskiego oraz zachodniej części województwa śląskiego. Modernizacja trasy, której koszt szacowany jest na około 2,7 mld zł, ma zwiększyć przepustowość, skrócić czas przejazdu i poprawić bezpieczeństwo podróżnych.
Dla Raciborza najważniejszym aspektem inwestycji nie jest dworzec, który został niedawno oddany do użytku w ramach odrębnego zadania, lecz stacja kolejowa – perony i przyległa infrastruktura wymagające modernizacji. Miasto musi również przygotować się na remonty wiaduktów, w tym zabytkowego obiektu na skrzyżowaniu ulic Kolejowa–Piaskowa, pamiętającego czasy przedwojenne. Będą to znaczące zmiany w infrastrukturze drogowej.
Posłanka Gabriela Lenartowicz zaznacza, że kwestie te są istotne dla mieszkańców i transportu w regionie. – Będziemy monitorować realizację inwestycji i współdziałać z władzami miasta, by prace przyniosły jak największe korzyści dla Raciborza i całego powiatu raciborskiego – podkreśla.
W ramach modernizacji linii planowana jest przebudowa m.in. stacji: Kędzierzyn-Koźle, Bierawa, Kuźnia Raciborska, Nędza, Racibórz, Krzyżanowice i Chałupki. Choć dworzec w Kuźni Raciborskiej nie został objęty obecnymi programami PKP S.A., posłanka apeluje o jego remont i włączenie do działań modernizacyjnych.
Jednocześnie PKP S.A. przygotowuje uruchomienie nowej inicjatywy „Dworce dla Samorządów”, która będzie realizowana w ramach programu DPP. Projekt ten ma umożliwić remonty obiektów dworcowych we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego. Nabór dla samorządów ma zostać ogłoszony do końca bieżącego roku. Szczegółowe informacje dotyczące zasad udziału i kryteriów wyboru dworców zostaną opublikowane po zakończeniu prac przygotowawczych.
- Dziś ponownie – po czasie rewolucji przemysłowej – nowoczesna, ekologiczna infrastruktura kolejowa jest miarą postępu i szansą rozwoju. Dla naszej części Polski taką jest linia 151 – szkoda, że przebudowa nie ruszy jeszcze w tym roku. Sądzę, że gdyby nie przepychanki z ustaleniami, którędy mają prowadzić przez Śląsk tory w kierunku Ostrawy, ten newralgiczny szlak w wyższym standardzie uruchomilibyśmy szybciej i skuteczniej.
Przed nami jeszcze prace projektowe, a te też nie są wolne od kontrowersji, no i na finanse na same prace inwestycyjne poczekamy do nowej perspektywy unijnego budżetu. A o pomstę do nieba wołają nie tylko tory i perony – choćby w Raciborzu przy wypacykowanym, ale pustym dworcu. Za to o cywilizowany obraz dworca w Kuźni Raciborskiej będziemy się prosić samorząd, jak zapowiada minister, odcinając się od odpowiedzialności PKP za jego stan… tak jak dzieje się to w Chałupkach.
Miejmy nadzieję, że gmina Krzyżanowice, która go skomunalizowała, szczęśliwie go zrewitalizuje z pomocą unijnych dotacji na ten cel. A ma dużą szansę, bo projekt znalazł się na liście aplikujących aż o 12 658 960,88 zł ze środków europejskich - komentuje posłanka Gabriela Lenartowicz.








Komentarze (19)