Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności26 lipca 202510:35

Czy myto w Raciborzu doczeka się przebudowy? Ministerstwo odpowiada na interpelację posła Michała Wosia

Czy myto w Raciborzu doczeka się przebudowy? Ministerstwo odpowiada na interpelację posła Michała Wosia - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
36
Reklama
Racibórz:

Narastające problemy komunikacyjne w rejonie skrzyżowania ulic Opawskiej, Jana Pawła II i Bogumińskiej – znanego potocznie jako „myto” – stały się przedmiotem interwencji poselskiej. Michał Woś zwrócił się do ministra infrastruktury z apelem o pilne działania. W odpowiedzi resort nie wyklucza modernizacji, ale jednoznacznie wskazuje: bez współpracy miasta, województwa i inwestorów prywatnych, przebudowa nie nastąpi.

Poseł Michał Woś w interpelacji nr 10142 z 9 czerwca 2025 roku zwrócił uwagę na dynamicznie pogarszającą się sytuację drogową na jednym z kluczowych skrzyżowań w Raciborzu. Chodzi o połączenie dróg krajowych i wojewódzkich w rejonie tzw. „myta” – skrzyżowania ulic Opawskiej, Bogumińskiej i Jana Pawła II. W opinii posła, miejsce to staje się „drogowym wąskim gardłem” i – w związku z otwarciem nowych obiektów handlowych – może wkrótce osiągnąć poziom całkowitego zakorkowania.

„Już dziś – bez pełnego uruchomienia tych obiektów – w godzinach szczytu w rejonie skrzyżowania tworzą się długie korki, które skutecznie paraliżują ruch lokalny i tranzytowy” – argumentował Woś, przypominając, że z uwagi na złożoną strukturę zarządczą (GDDKiA, Zarząd Dróg Wojewódzkich, Miasto Racibórz), inwestycja wymaga współpracy trzech podmiotów, przy czym zasadniczy ciężar finansowy powinien spocząć na Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W odpowiedzi na interpelację, podpisanej przez sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisława Bukowca, czytamy, że obecnie GDDKiA nie planuje przebudowy skrzyżowania, ponieważ sygnalizacja świetlna została dostosowana do trybu akomodacyjnego już w 2021 roku, a „na skrzyżowaniu obserwuje się kolejki pojazdów tworzące się jedynie w okresach szczytów komunikacyjnych”.

Ministerstwo podkreśla jednak, że obecna geometria skrzyżowania jest ograniczeniem i w razie dalszego wzrostu natężenia ruchu, przebudowa może okazać się zasadna. „Na ten moment [...] GDDKiA nie widzi zasadności wprowadzania przebudowy omawianego skrzyżowania do planów związanych z poprawą BRD” – wskazuje resort, odnosząc się do statystyk bezpieczeństwa ruchu drogowego, które nie wykazują koncentracji wypadków w tym miejscu.

Mimo to w piśmie przyznano, że otwarcie salonu meblowego „Europa Meble” (pow. 10 tys. m²) oraz budowa nowego parku handlowego po drugiej stronie skrzyżowania (pow. 9 tys. m²) istotnie zmieniają układ sił w lokalnym ruchu drogowym. „Mając na uwadze stale rosnące natężenie ruchu, generowane m.in. przez już istniejące oraz powstające obiekty handlowo-usługowe [...] przebudowa przedmiotowego skrzyżowania może stać się zasadna” – zaznaczono.

Ministerstwo wyraźnie stawia sprawę jasno: GDDKiA nie odpowiada za rozwój dróg bocznych ani za planowanie przestrzenne, a zatem nie ponosi odpowiedzialności za wzrost ruchu wynikający z inwestycji komercyjnych i decyzji podejmowanych przez lokalny samorząd. „Zmiana warunków ruchowych [...] jest spowodowana inwestycjami prywatnymi koordynowanymi nie przez GDDKiA, a przez stronę samorządową” – podkreśla resort.

W opinii Ministerstwa, ewentualna modernizacja powinna zostać poprzedzona analizą natężenia ruchu i przepustowości, a realizacja takiego zadania wymagałaby trójstronnej współpracy między GDDKiA, Zarządem Dróg Wojewódzkich i Miastem Racibórz, a także „udziału finansowego inwestorów prywatnych, którym miasto Racibórz wydało warunki zagospodarowania terenu pod inwestycje”.

Warto przypomnieć, że miasto Racibórz zaproponowało budowę ronda z odseparowanymi pasami do skrętu w prawo, co miało zostać wpisane do programu wyborczego obecnego prezydenta miasta. Propozycja uzyskała lokalne poparcie, jednak – jak wskazał poseł Woś – do tej pory nie spotkała się z reakcją ze strony GDDKiA.

Ministerstwo, choć nie zamyka drzwi do przebudowy „myta”, przerzuca inicjatywę na samorząd i oczekuje partnerskiej odpowiedzialności za problem, który – jak podkreślono – nie powstał na skutek działań państwowej instytucji. To sam Racibórz, planując rozwój terenów handlowych i usługowych w obrębie skrzyżowania, powinien był jednocześnie uwzględnić konieczność modernizacji układu drogowego.

Na koniec warto odnotować jeszcze jeden aspekt poruszony w odpowiedzi ministerstwa: „turystyka zakupowa” z Czech. Jak przypomniano, Racibórz leży zaledwie 9 km od granicy z Czechami w ciągu DW916 i 23 km w ciągu DK45, co przekłada się na dodatkowy ruch związany z czeskimi konsumentami, chętnie odwiedzającymi polskie sklepy. To zjawisko również wpływa na obciążenie skrzyżowania „myto”, które pełni rolę newralgicznego punktu komunikacyjnego na styku ruchu lokalnego i międzynarodowego.

Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury nie zamyka więc sprawy, ale jasno sygnalizuje, że bez formalnego porozumienia i współfinansowania z trzech stron – państwowej, wojewódzkiej i samorządowej – do przebudowy nie dojdzie. W świetle dynamicznie rosnącego obciążenia komunikacyjnego, los „myta” pozostaje otwarty. Inicjatywa leży po stronie miasta.

Autor: Grzegorz Wawoczny, [email protected]

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (36)

Gość (IP: *.*.*.60) 26 lipca 202511:16
no to jeszcze sobie poczekamy kilka lat a centrum handlowe na ocicach prawie gotowe, wtedy sie dopiero zacznie
Gość (IP: *.*.*.15) 26 lipca 202514:40
Nie zacznie się tylko skończy się, bo Czesi tam zostaną.
Gość (IP: *.*.*.14) 26 lipca 202516:32
Jak PiS i Woś wróci do władzy to rondo powstanie. Do tego czasu możecie pomarzyć o kasie na takie luksusy dla Raciborza.
Gość (IP: *.*.*.58) 26 lipca 202511:21
Czyli nie dało rady gdy się było 8 lat przy władzy?
Gość (IP: *.*.*.59) 26 lipca 202511:32
Gość więcej załatwił dla Raciborza niż ci cudotwórcy od 100 bajek na 100 dni . Cały czas smucą o tej mitycznej kasie z EU a na przebudowę skrzyżowania kasy brak .
Reklama
Gość (IP: *.*.*.8) 26 lipca 202511:55
To nie jest odpowiedź na pytanie, czy w 8 lat nie dało się tego załatwić?
Gość (IP: *.*.*.55) 26 lipca 202512:11
Skoro pełowcy wcześniej w 8 lat nie zrobiły to i teraz nie zrobią bo pieniędzy nie ma nie będzie. Jedyne większe inwestycje w Raciborzu to było 8 lat pisiorów. Teraz za nieudolnej koalicji brak tej inwestycji w Racku będzie tłumaczony winą pisiorów. Pełowska normalność - gdyby ktoś to zrobił to by było a teraz to wpiszcie sobie tę inwestycję w kolejną 101 obietnicę obietnice.
Gość (IP: *.*.*.163) 26 lipca 202517:12
Tak tak wina Tuska i tyle
Gość (IP: *.*.*.36) 26 lipca 202512:23
Kierowcy jeżdżący tamtędy trąbią od lat o konieczności modernizacji. Tego skrzyżowania nie zmieniono chyba od co najmniej 50 lat. Jest całkowicie niedostosowane do obecnego ruchu. Gdyby chociaż była reszta obwodnicy od ul Rybnickiej do Sudołu, to jeszcze dawało by rady. Obecnie ta część Raciborza leży na łopatkach.
Gość (IP: *.*.*.215) 26 lipca 202513:21
Pamiętam czasy, jak budowano tam sygnalizacja świetlna - to było z jakieś 30 lat temu. Usprawniła wtedy ruch, ale jaki on wtedy był
Reklama
Reklama
Gość (IP: *.*.*.144) 26 lipca 202522:29
50 lat temu na Starowiejskiej były kocie łby. Nie wiem jak wyglądała wtedy obecna ulica JP II.
Gość (IP: *.*.*.171) 26 lipca 202512:50
Tam od razu można było zrobić rondo bo nie od wczoraj światła nie rozwiązują problemu.
Gość (IP: *.*.*.184) 26 lipca 202512:52
Wosiu, dopiero teraz dostrzegasz problem ? A osiem lat miałeś czasu na jego rozwiązanie.
Gość (IP: *.*.*.60) 26 lipca 202513:53
Gdyby pisor nadal rządził to by zrealizował, teraz trzeba się upominać o inwestycje w Raciborzu. Przez swoich 8 lat i tak sporo zrobił dla Raciborza, ludzie z pełowską sklerozą chcą zapomnieć !. Na złość pisiorom nowa władza zrezygnowała z parku przy ul. JPII i piętrowego parkingu do tego robią audyt budowy nowej remizy strażackiej bo budowa może być nieopłacalna.
Gość (IP: *.*.*.35) 26 lipca 202514:15
Najbardziej to zadbał o dawne przedszkole w Kobyli.
Reklama
Gość (IP: *.*.*.28) 26 lipca 202513:19
A może nie plaster a pełne leczenie! To miasto potrzebuje pełnej obwodnicy, nie tymczasowego rozwiązania. niech politycy wezmą się za pracę i strategie rozwoju miasta, tworzenie kolejnych bubli tylko zaboli bardziej!
Gość (IP: *.*.*.35) 26 lipca 202514:14
Robiono już na tym skrzyżowaniu pełno różnorakich inwestycji i naprawdę nikt nie wpadł na to by zrobić tam choć prawoskręty ? To skrzyżowanie jest jedną wielką tragedią od przynajmniej dekady. Wystarczy jeden TIR jadący od strony mleczarni który chce skręcić w stronę LIDL-a i nikt po za nim nie ruszy się z tego skrzyżowania aż do czasu ponownej zmiany świateł w sygnalizacji.

Dodaj komentarz

Autor: Gość (Aby podpisać komentarz swoim nickiem musisz się zalogować)
Portal naszraciborz.pl przeciwstawia się niestosownym, nasyconym nienawiścią komentarzom,
niezależnie od wyrażanych poglądów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem – wyślij nam zgłoszenie.
Pozostało (1000) znaków do wykorzystania
Aby potwierdzić, że jesteś człowiekiem kliknij: jabłko
Gość (IP: *.*.*.15) 26 lipca 202514:42
Obwodnica przejmie większość ruchu tranzytowego i rozwiąże te problemy.
Gość (IP: *.*.*.229) 26 lipca 202517:07
Ale prawoskręty i tak by się tam przydały. Choć Raciborzanie nie znają się na znakach i skręcie w prawo. Przykład wjazd na rondo od strony Alberta - ustawiają się matołki na lewym pasie i w ostatniej chwili łamiąc przepisy skręcają na lewy pas w kierunku mostu.
Gość (IP: *.*.*.59) 26 lipca 202522:32
Do *229: to nie efekt niewiedzy ale taniego cwaniactwa.
Reklama
Reklama
Gość (IP: *.*.*.170) 26 lipca 202514:48
Na wuj na Mycie rondo, wystarczy dobudować prawo skręty będzie tanio i po Bożemu.
Gość (IP: *.*.*.195) 26 lipca 202514:59
Zasadnym również byłoby zlikwidowanie dodatkowego przejścia dla pieszych, które służy jedynie klientom Europa meble. Na skrzyżowaniu jest przejście - w dodatku z sygnalizacją świetlną, w okolicy ulicy Źródlanej również można przechodzić. To dodatkowe przejście stwarza zagrożenie, ponieważ w godzinach szczytu, gdy samochody stoją w korku na ulicy Opawskiej w kierunku myta, pomiędzy stojącymi samochodami nie widać wyraźnie pieszych, którzy wchodzą na pasy. Ja codziennie wracam z pracy od ulicy Bogumińskiej i w tym miejscu zawsze się zastanawiam, czy z pomiędzy samochodów nie wyjdzie pieszy. Wiem, jest oznakowanie, zwalnia się i uważa, ale i tak widoczność kiepska, szczególnie, gdy pieszy jest niższego wzrostu.
Gość (IP: *.*.*.215) 26 lipca 202516:43
Czyli piniendzy nie ma i nie będzie, chyba że dadzą ci, którzy przy tych ulicach mają swoje nieruchomości. Wróciła Polska Tuska.
Gość (IP: *.*.*.35) 26 lipca 202517:49
Uśmiech szeroko nie wystarczy ?
Gość (IP: *.*.*.200) 26 lipca 202518:46
Dlaczego "usmiech"?
Reklama
Gość (IP: *.*.*.60) 26 lipca 202518:56
Uśmiechnięta Tuskowa Polska śmieje się aż pęknie ze śmiechu, że nabrali swoich wiernych 100 obietnicami.
Gość (IP: *.*.*.59) 26 lipca 202520:04
Zobaczymy czy nowy minister sprawiedliwości będzie bardziej zdecydowany. Może buta pana Wosia zostanie ukarana?
Gość (IP: *.*.*.14) 26 lipca 202520:23
Z jakiego to niby § ta "buta"? Czy tak ogólnie - peowski zamordyzm w ramach ośmiu * ?
Gość (IP: *.*.*.163) 26 lipca 202520:25
Dziękujemy Panie Ministrze. Bóg z Panem, ludzie zapamiętają !
Gość (IP: *.*.*.59) 26 lipca 202522:34
Amen.
Reklama
Reklama
Gość (IP: *.*.*.59) 27 lipca 202500:05
Do (IP: *.*.*.163) Jarząbek się odezwał:)
Gość (IP: *.*.*.170) 27 lipca 202500:34
Sierpień to data bardzo przykra dla jegomościa
Reklama
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 25.07.2025
25 lipca 202509:25

Nasz Racibórz 25.07.2025

Nasz Racibórz 13.07.2025
18 lipca 202510:12

Nasz Racibórz 13.07.2025

Nasz Racibórz 11.07.2025
10 lipca 202521:57

Nasz Racibórz 11.07.2025

Nasz Racibórz 04.07.2025
4 lipca 202508:58

Nasz Racibórz 04.07.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.