Markowice mają dość! Mieszkańcy domagają się wiaduktu i obwodnicy, grożąc protestem

Codzienne korki, życie pod szlabanem i brak realnych działań – mieszkańcy Markowic mówią stanowcze "dość". W obliczu planowanych modernizacji linii kolejowej oraz długoletnich zaniedbań drogowych, lokalna społeczność żąda natychmiastowych decyzji i konkretnych inwestycji infrastrukturalnych. Na zdj. remont linii w 2021 r. PKP planuje kolejny.
Przejazd kolejowy w Markowicach, jednej z dzielnic Raciborza, stał się symbolem bezsilności mieszkańców wobec niewydolności infrastruktury. Szlaban zamyka się średnio co 10 minut, skutecznie blokując komunikację i tworząc gigantyczne korki sięgające nawet 4 kilometrów. Mieszkańcy oraz kierowcy, uwięzieni w tej sytuacji od lat, postanowili działać. W mediach społecznościowych pojawiły się informacje zapowiadające protest społeczny, a lokalna społeczność zapowiada utworzenie komitetu obywatelskiego.
Domagają się budowy wiaduktu nad torami, szybkiej realizacji obwodnicy Markowic oraz podania konkretnych terminów i odpowiedzialnych za nie osób ze strony władz. „Dość obietnic! Czekamy na działania, nie kolejne deklaracje!” – głosi hasło kampanii protestacyjnej.
W poprzedniej kadencji samorządu podjęto pierwsze kroki, inicjując planowanie przestrzenne związane z wytyczeniem korytarza pod przyszłą obwodnicę Markowic. To jednak dopiero wstępna faza – przed władzami kolejne, o wiele trudniejsze etapy: przygotowanie projektu technicznego oraz pozyskanie dofinansowania. Proces ten może potrwać wiele lat i wymaga zaangażowania nie tylko lokalnego samorządu, ale także władz wojewódzkich.
Tymczasem PKP PLK zapowiada wielką modernizację linii kolejowej prowadzącej do Chałupek. Po jej zakończeniu pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Oznacza to więcej składów, które będą przejeżdżać przez Markowice szybciej i częściej. Modernizacja obejmie instalację nowych rozjazdów, przebudowę sieci trakcyjnej oraz systemów sterowania ruchem. Dodatkowo zostaną ułożone nowe sieci telekomunikacyjne.
Zmiany dotkną także stacji i przystanków kolejowych – krótkie perony zostaną wydłużone do 200 metrów, a układ torowy przebudowany tak, by umożliwić obsługę składów o długości nawet 780 metrów. Wartość całego projektu to 2,7 miliarda złotych.
Sytuację może dodatkowo zmienić oddanie do użytku nowej przeprawy mostowej Grzegorzowice–Ciechowice, które zaplanowano na styczeń 2027 r. Inwestycja wpłynie na układ komunikacyjny w regionie, również w Markowicach – choć dopiero po jej uruchomieniu będzie można w pełni ocenić skutki dla lokalnego ruchu.
Wszystko to sprawia, że postulaty mieszkańców Markowic stają się coraz pilniejsze. W ich oczach przyszłość dzielnicy zależy nie tylko od decyzji na poziomie Raciborza, ale i od determinacji decydentów wojewódzkich oraz państwowych. Oczekiwanie na konkrety zamienia się w społeczny bunt, który może przerodzić się w realne działania protestacyjne. Markowice nie zamierzają już milczeć.
Tak ma biec obwodnica Markowic
Komentarze (51)
Dodaj komentarz