Reklama

Najnowsze wiadomości

Biznes26 lutego 201010:02

Henkel - wyniki finansowe za 2009 r.

Henkel - wyniki finansowe za 2009 r. - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama

Polski oddział Henkla, producenta wiodących marek FMCG i technologii dla budownictwa i przemysłu, zamknął rok finansowy 2009 z przychodami netto w wysokości 1,59 miliarda zł, co daje blisko 4-procentowy wzrost w stosunku do roku ubiegłego. W 2009 roku Henkel zainwestował w Polsce ponad 24 miliony złotych.

Wyniki finansowe Henkel Polska w 2009 roku

- Spółka Henkel Polska z powodzeniem rozwijała swoją działalność także w trudnym roku 2009. Wszystkie działy biznesowe utrzymały wysoką dynamikę wzrostu - mówi Janusz Gołębiowski, prezes zarządu Henkel Polska. - Po raz pierwszy w swojej historii Henkel stał się numerem 1 w Polsce w segmencie detergentów, obejmującym środki piorące, zmiękczacze do tkanin, środki do mycia naczyń, środki do pielęgnacji toalet oraz czyszczenia okien. Potwierdza to skuteczność naszej strategii opartej na innowacjach, a także jest efektem doskonałej współpracy z partnerami handlowymi – dodaje.

W 2009 roku Dział Środków Piorących i Czystości Henkel Polska znacząco wzmocnił pozycję rynkową swoich kluczowych marek dzięki wprowadzeniu wielu nowych innowacyjnych produktów, które spotkały się z zainteresowaniem konsumentów. Nowy wariant proszku Persil Cold Active zaoferował konsumentom możliwość ekologicznego prania w jeszcze niższych niż dotąd temperaturach. Somat Gel był z kolei pierwszym płynnym środkiem do zmywarek automatycznych, skutecznym w najniższych temperaturach i pozwalającym na indywidualne dozowanie w zależności od stopnia zabrudzenia naczyń. Rynkowym liderem w rosnącej kategorii detergentów specjalnych był Perwoll, którego oferta poszerzona została o innowacyjny wariant White Magic, który nie tylko zachowuje biel nowych tkanin na dłużej, ale także odwraca proces szarzenia. Swoją wiodącą pozycję rynkową umocnił także płyn do mycia okien Clin. - Już co druga złotówka w tej kategorii rynkowej wydawana jest na markę Clin, co dowodzi wyjątkowej pozycji Henkla w tym segmencie – podkreśla Janusz Gołębiowski, prezes zarządu Henkel Polska.

Głównym czynnikiem sukcesu Działu Kosmetyków Pielęgnacyjnych była, podobnie jak w latach ubiegłych, siła i skala innowacji produktowych. Na rynku pojawiło się wiele nowych kosmetyków, jak np.: Palette 10 w segmencie farb do włosów, Schauma Q10 oraz Gliss Kur Asia Straight w segmencie szamponów i odżywek, czy Taft Ultra Silk Touch w segmencie produktów do stylizacji. Dużym wydarzeniem było także wprowadzenie innowacyjnej farby do koloryzacji włosów Essential Colors, która - nie zawierając amoniaku i dzięki naturalnym składnikom - oferuje łagodne działanie na włosy i skórę głowy, a równocześnie zapewnia trwałość koloryzacji. Wielkim sukcesem rynkowym okazała się, wprowadzona na wiosnę 2009 roku, zupełnie nowa linia kosmetyków do pielęgnacji włosów marki Syoss, która zaoferowała profesjonalną jakość z salonów fryzjerskich w produktach do włosów dostępnych w zwykłych sklepach i po przystępnej cenie. W 2010 roku Henkel planuje wprowadzenie na polski rynek nowych marek kosmetyków.

Pomimo trudnych warunków makroekonomicznych, pogarszającej się koniunktury w przemyśle oraz zmniejszającej się liczby i wartości realizowanych robót budowlanych, Dział Adhesive Technologies - obejmujący m.in. chemię budowlaną oraz kleje i technologie dla przemysłu – odnotował kolejny rok z rzędu wzrosty sprzedaży. Bardzo dobre wyniki rynkowe osiągnęła kategoria produktów służących do wykonywania ociepleń budynków (np. zaprawy klejące i uszczelniacze marki Ceresit), których sprzedaż wzrosła o kilkanaście proc. O 58 proc. wzrosła sprzedaż pochłaniacza wilgoci marki Metylan. Z kluczowych innowacji działu warto wymienić wprowadzony w ubiegłym roku do sprzedaży Ceresit CT 34, który jest pierwszym na rynku mineralnym, cienkowarstwowym tynkiem gładkim. System naprawy uszkodzonych powierzchni betonowych marki Loctite, zdobył natomiast tytuł Innowacji Roku 2009.

Henkel – jakość i odpowiedzialność
Henkel na każdym poziomie działalności kieruje się najważniejszymi wartościami, jakimi są jakość, odpowiedzialny biznes oraz innowacyjność. Jest jednym z liderów odpowiedzialności biznesu i od początku istnienia w Polsce prowadzi działalność zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. CSR Henkla jest ściśle związany ze specyfiką działalności firmy i prowadzony na wszystkich poziomach – od produkcji i innowacji produktowych, przez relacje z pracownikami, po relacje z interesariuszami i otoczeniem. W realizację zadań z obszaru CSR zaangażowani są, w różnym zakresie, wszyscy pracownicy firmy. Przykładami zaangażowania Henkel Polska w obszarze CSR są takie projekty jak konkurs ekologiczny „Henkel – zielone granty”, konkurs artystyczny „Henkel Art. Award” czy program wolontariatu pracowniczego „MIT - Make an Impact on Tomorrow” (Zmieniaj Przyszłość). Potwierdzeniem wysokiej pozycji Henkel Polska w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu jest wysokie, 7. miejsce w „Rankingu Odpowiedzialnych Firm 2009” Gazety Prawnej przygotowanym przy współpracy ekspertów PricewaterhouseCoopers oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Henkel - globalne wyniki finansowe za 2009 r.

- Dział Środków Piorących i Czystości odnotował znacząco wyższe zyski
- Dział Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych utrzymał znakomite wyniki
- Sektor klejów i technologii dla przemysłu zanotował silne odbicie w skali roku
- Skorygowana marża EBIT w 4. kwartale 2009 r. wyniosła 12,4 procent
- Zadłużenie netto zmniejszyło się o 1 mld euro
- Proponowane dywidendy utrzymane na zeszłorocznym poziomie

Henkel przewiduje, że bieżący rok finansowy przyniesie zauważalną poprawę wyników. Spółka uważa, że ożywienie w sferze gospodarki i rynków finansowych jest wciąż dość kruche, ale jednocześnie spodziewa się, że uzyskany przez nią organiczny wzrost sprzedaży (wzrost skorygowany o efekt kursów wymiany i przejęcia/dezinwestycje), będzie wyższy niż wzrost poszczególnych rynków.

- Rok 2009 przejdzie do historii jako trudny okres, zarówno dla Henkla, jak i dla światowej gospodarki. Zdołaliśmy jednak poczynić solidne postępu w kierunku realizacji przyjętych na rok 2012 celów finansowych, czego dowodem nasze nadzwyczaj dobre wyniki w 4. kwartale 2009 r. – powiedział Kasper Rorsted, prezes zarządu spółki Henkel. - Działy Środków Piorących i Czystości oraz Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych poprawiły swoją pozycję na rynku i zwiększyły zyskowność. Także dział klejów i technologii dla przemysłu skutecznie przezwyciężył w ciągu minionego roku skutki kryzysu gospodarczego. Rorsted dodał: - Wyniki odzwierciedlają nasze nieustannie dążenie do dopasowania struktur i redukcji kosztów. Pokazaliśmy, że nawet w niesprzyjających warunkach rynkowych jesteśmy w stanie działać szybko i zdecydowanie. Po raz kolejny duży wpływ na osiągnięcie dobrych wyników miały nasze silne marki: nowa marka Syoss okazała się najbardziej udaną premierą w sektorze środków do pielęgnacji włosów w 2009 r. Uzyskaliśmy mocną pozycję na rynku i spodziewany się znaczącej poprawy wyników w bieżącym roku finansowym.

Sprzedaż Henkla w roku finansowym 2009 wyniosła 13,573 mld euro. Oznacza to, że w ogólnie trudnych warunkach rynkowych przychody spadły o 3,9 procent w stosunku do poprzedniego roku. W wymiarze organicznym, czyli skorygowanym o efekt kursów wymiany i przejęcia/dezinwestycje, sprzedaż spadła o 3,5 procent. Szczególnie w pierwszym kwartale spółka zanotowała silny spadek sprzedaży, wywołany kryzysem gospodarczym. Kolejne kwartały charakteryzowały się stopniowym ożywieniem, jednak sytuacja w poszczególnych trzech sektorach, w których działa spółka, wyglądała odmiennie. Z jednej strony, działy koncentrujące się na produktach konsumenckich z segmentu środków do prania i czystości oraz kosmetyków pielęgnacyjnych i zapachowych utrzymały dobre wyniki, uzyskując organiczną stopę wzrostu na poziomie odpowiednio 2,9 procenta i 3,5 procenta. Z drugiej jednak strony, sprzedaż w sektorze klejów i technologii dla przemysłu spadła organicznie o 10,2 procenta, co spowodowane było trudnościami, jakie dotknęły branże będące największymi klientami spółki na świecie.

Zysk operacyjny (EBIT) wzrósł o 38,6 procent, z 779 mln euro do 1,080 mld euro. Wartość porównawcza z ubiegłego roku jest obciążona kosztami restrukturyzacji, związanymi z programem poprawy efektywności „Global Excellence”. Po skorygowaniu o koszty i przychody nadzwyczajne oraz koszty restrukturyzacji w ogólnej kwocie 284 mln euro, zysk operacyjny zmniejszył się o 6,6 procenta, z 1,460 mld euro do 1,364 mld euro, głównie w związku z kryzysem, jaki dotknął sektor klejów i technologii dla przemysłu.

Marża EBIT wyniosła 8 procent, natomiast skorygowana marża EBIT zmniejszyła się nieznacznie, z 10,3 do 10 procent, w wyniku spadku marży w dziale klejów i technologii dla przemysłu. Dla porównania, skorygowana marża EBIT w działach konsumenckich – środków do prania i czystości oraz kosmetyków pielęgnacyjnych i zapachowych – poprawiła się odpowiednio do 12,8 i 12,9 procenta.

Wynik finansowy spadł do -195 mln euro. Wynik uzyskany w roku poprzedzającym, poprawił się dzięki zyskowi w kwocie 1,042 mld euro z tytułu sprzedaży udziałów Henkla w spółce Ecolab. Koszt odsetek netto zmniejszył się o 84 mln euro, do - 191 mln euro. Wzrost przepływów gotówkowych oraz brak dużych przejęć pozwoliły spółce zmniejszyć zadłużenie netto w porównaniu do ubiegłego roku o 1 mld euro, do 2,8 mld euro. W połączeniu z ogólnie niższymi stopami odsetkowymi, spadek zadłużenia przyczynił się znacząco do obniżenia ponoszonych przez firmę Henkel kosztów odsetek netto. Stopa podatkowa, wynosząca 29 procent, była powyżej poziomu z ubiegłego roku.

W związku z zyskiem ze sprzedaży udziałów w spółce Ecolab w 2008 r., zysk netto zmniejszył się o 605 mln euro, do 628 mln euro. Po odjęciu zysku przypisanego akcjonariuszom mniejszościowym w kwocie 26 mln euro, zysk netto wyniósł 602 mln euro. Skorygowany zysk netto po odjęciu zysku przypisanego akcjonariuszom mniejszościowym zmniejszył się o 123 mln euro, do 822 mln euro. Zysk na akcję uprzywilejowaną zmalał z 2,83 euro do 1,40 euro. Wartość skorygowana wyniosła 1,91 euro w porównaniu do 2,19 euro rok wcześniej.

Odnotowano także znaczne postępy w zarządzaniu kapitałem obrotowym netto. W porównaniu do roku poprzedzającego stosunek kapitału obrotowego netto do sprzedaży poprawił się z 11,7 do 7,8 procent. Istotnemu zwiększeniu uległy wolne przepływy gotówkowe, z 457 mln euro rok wcześniej do 1,462 mld euro.

Zarząd spółki Henkel, jej rada nadzorcza i komitet akcjonariuszy zaproponują walnemu zgromadzeniu akcjonariuszy zatwierdzenie dywidendy w niezmienionej wysokości 0,53 euro na akcję uprzywilejowaną i 0,51 na akcję zwykłą.

Od ponad 130 lat Henkel nie ustaje w wysiłkach, by czynić życie ludzkie łatwiejszym, lepszym i piękniejszym. Klasyfikowana w rankingu największych firm na świecie Fortune Global 500 i, według magazynu Fortune, najbardziej podziwiana firma w Niemczech, oferuje silne marki i technologie w trzech strategicznych obszarach: środków piorących i czystości, kosmetyków do pielęgnacji włosów i ciała oraz klejów, uszczelniaczy i technologii powierzchniowych. Każdego dnia ponad 50 tysiące pracowników Henkla w 125 krajach całego świata wypełnia misję firmy zgodnie z mottem "A Brand like a Friend" (Marka jak Przyjaciel). W 2009 roku Henkel odnotował sprzedaż w wysokości 13,5 miliarda euro, skorygowany zysk operacyjny firmy wyniósł 1,3 miliarda euro.

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Tagi:

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktualności29 czerwca 202511:43

Pływadło na bis. Jedyna taka flota w Polsce znów na Odrze [FOTO i WIDEO]

Pływadło na bis. Jedyna taka flota w Polsce znów na Odrze [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

To już 26. edycja wyjątkowego spływu, którego pomysłodawcą jest Bronisław Piróg, a od lat wspiera go Miasto Racibórz. Pływadło – barwna i niepowtarzalna impreza rzeczna – po raz piąty znalazło się w programie Festiwalu Górnej Odry.

fot. UM, Jan Ptak
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Aktualności30 czerwca 202509:21

Cyrk, ogień i serce Don Juana – nowa energia w murach Zamku Piastowskiego

Cyrk, ogień i serce Don Juana – nowa energia w murach Zamku Piastowskiego - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

Magiczna noc na raciborskim zamku. W sobotę, 28 czerwca, Zamek Piastowski po raz pierwszy stał się przestrzenią niezwykłego festiwalu „Misteria Piastorum”, łączącego teatr uliczny, ogień i elektroniczne brzmienia. Wydarzenie przyciągnęło tłumy mieszkańców i pokazało, jak średniowieczne mury mogą tętnić współczesną sztuką. Zobaczcie fotorelację Jana Ptaka.

Jan Ptak
Reklama
Strony Partnerskie30 czerwca 202518:51

Spirala czasu z irysów zakwitnie w Zaczarowanym Ogrodzie w Raciborzu

Spirala czasu z irysów zakwitnie w Zaczarowanym Ogrodzie w Raciborzu - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

W Arboretum Bramy Morawskiej w Raciborzu powstaje niezwykła przestrzeń – „spirala czasu” z irysów. Projekt, który otrzymał wsparcie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, stanie się nowym ogrodniczym sercem Zaczarowanego Ogrodu, przyciągając miłośników natury i botanicznych opowieści.

waw
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 27.06.2025
27 czerwca 202519:05

Nasz Racibórz 27.06.2025

Nasz Racibórz 20.06.2025
19 czerwca 202522:36

Nasz Racibórz 20.06.2025

Nasz Racibórz 13.06.2025
13 czerwca 202509:38

Nasz Racibórz 13.06.2025

Nasz Racibórz 06.06.2025
5 czerwca 202521:47

Nasz Racibórz 06.06.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.