Subregion stał się krainą. Odra marką promocyjną

Samorządy subregionu zachodniego, obejmującego ziemie raciborską, wodzisławską, jastrzębską, żorską i rybnicką, od dawna szukały własnej marki promocyjnej. Bez niej trudno zawalczyć na rynku turystycznym. Miało być Zachodnie Śląskie. Ostatecznie stanęło na Krainie Górnej Odry. Druga co do długości polska rzeka stała się osią, wokół którego będzie budowany produkt.
5 grudnia Zgromadzenie Ogólne Członków Związku Subregionu Zachodniego z siedzibą w Rybniku przyjęło markę turystyczną „Kraina Górnej Odry” dla swojego obszaru. Prace nad stworzeniem marki turystycznej dla obszaru Subregionu Zachodniego trwały od czerwca 2019 r. i były wykonywane przez firmę Landbrand z Poznania na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Wartość całego przedsięwzięcia wyniosła 70.030,00 zł. W ramach zadania oprócz nazwy marki turystycznej powstały 2 bardzo ważne dokumenty:
- Koncepcja rozwoju produktów turystycznych obszaru Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego
- Strategia komunikacji marketingowej obszaru Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego
Nazwa marki oraz wyżej wspomniane dokumenty powstały w oparciu o konsultacje z Grupą roboczą ds. promocji turystycznej Subregionu Zachodniego (w skład której wchodzą przedstawiciele wszystkich członkowskich gmin i powiatów) oraz z przedstawicielami branży turystycznej z naszego obszaru. Zorganizowano cykl sześciu warsztatów. Cztery z nich dotyczyły rozwoju produktów obszaru, a dwa następne – marki turystycznej obszaru. W każdym spotkaniu uczestniczyło od 20 do 40 osób. Propozycji nazw dla marki turystycznej było bardzo dużo i były bardzo zróżnicowane np. „Zielony Śląsk”, „Tukej Śląsk”, „Śląska Jedynka” czy „Zachodnia Brama Śląska”. Należało jednak pamiętać, iż marka turystyczna musi się wyróżniać, a jej odbiorcy muszą ją z czymś kojarzyć – najlepiej z miejscem geograficznym.
Prezentację podsumowującą projekt można zobaczyć – tutaj –
Odra jest rzeką o znaczeniu międzynarodowym – tak samo jak Bug łączący Ukrainę, Polskę i Białoruś czy rzeka Ren łącząca Niemcy z Francją. Na terenie Subregionu Zachodniego rozpoczyna się polski odcinek Górnej Odry, która wraz ze swoimi dorzeczami na terenie Subregionu Zachodniego tj. Olzą, Szotkówką, Rudą i Nacyną łączą cały obszar. Słowo „kraina” umożliwia różnorodną narrację skupioną nie tylko na samej rzece, ale również na tym, co jest w jej okolicy np. zamki, pałace, kościoły, zabytki techniki, parki i rezerwaty przyrody, turystyka aktywna, jak również dziedzictwo niematerialne – czyli tradycje tutejszych mieszkańców, gwara śląska oraz śląska kuchnia regionalna. Przyjęcie marki turystycznej pod nazwą Kraina Górnej Odry otwiera również możliwości współpracy turystycznej z Republiką Czeską (gdzie Odra rozpoczyna swój bieg w Górach Odrzańskich) i innymi partnerami z Polski – od Kędzierzyna-Koźla po Szczecin (gdzie uchodzi do Roztoki Odrzańskiej będącej zatoką Zalewu Szczecińskiego).
W związku z przyjęciem marki turystycznej Kraina Górnej Odry zaplanowano szereg działań promocyjnych mających na celu rozpropagowanie nowo powstałej marki, dzięki którym Kraina Górnej Odry stanie się rozpoznawalna na rynku krajowym i zagranicznym.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz