Rusza kluczowy dla Raciborza nabór wniosków drogowych. Raciborski magistrat ma poważne obawy, czy zdąży złożyć swój wart miliard

Z końcem października br. będzie możliwe składanie kolejnych projektów do konkursu ogłoszonego przez Zarząd Województwa, na który przeznaczono 588 mln zł. Pieniądze te można pozyskać na inwestycje wskazane w Planie rozbudowy dróg, który w 2015 roku został przyjęty przez Zarząd Województwa. Dofinansowanie tych projektów odbędzie się w drodze konkursu, w którym istotne znaczenie ma stopień przygotowania inwestycji do realizacji oraz jej efektywność - informuje Śląski Urząd Marszałkowski.
Lista inwestycji, które mogą stanąć do tej konkurencji, jest dość długa. Obejmuje ponad 30 pozycji, a szacunkowa wartość dofinansowania inwestycji znacznie przewyższa dostępne środki. Dlatego też Zarząd Województwa, mając na uwadze podział środków, zaproponował dla bieżącego naboru warunek, iż wnioskowane dofinansowanie w ramach danego projektu nie może przekroczyć wartości 25% alokacji przyznanej na konkurs - czyli nie może być wyższe niż ok. 147 mln zł.Takie rozwiązanie otwiera możliwość dofinansowania większej liczby projektów.
- Stawiamy na inwestycje służące polepszeniu dostępności głównych szlaków drogowych, a co z tym związane - na poprawę bezpieczeństwa transportu drogowego oraz skrócenie czasu przejazdu pomiędzy najważniejszymi ośrodkami w regionie - powiedział Wojciech Saługa, marszałek Województwa Śląskiego.
W obecnej perspektywie finansowej w RPO Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 skoncentrowane są stosunkowo duże środki na inwestycje związane z rozbudową i modernizacją dróg. W grę wchodzi ok. 360 mln euro. Część z tych pieniędzy - ponad 880 mln zł - zostało już zaangażowanych w projekty będące efektem pierwszego naboru prowadzonego na przełomie lat 2015/2016 (lista wybranych projektów).
W poprzednim etapie realizacji RPO 2007-2013 podpisano 282 umowy o dofinansowanie inwestycji związanych z rozbudową i modernizacją sieci drogowej w regionie. Udzielone dofinansowanie to prawie 1,8 mld zł. Dużą część oszczędności, jakie pojawiły się na końcu wdrażania Programu Regionalnego, Zarząd postanowił ulokować właśnie w projekty drogowe. Jeszcze w 2015 roku ogłoszono nabór projektów, który pozwolił zaangażować kwotę ponad 97,5 mln zł w 64 inwestycje drogowe dotyczące zarówno dróg regionalnych, jak i lokalnych.
- Zgodnie z aktualnym harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na 2016 rok z dnia 26 lipca
2016 r. planowany termin rozpoczęcia naborów w ramach Działania 6.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 - 2020 - Drogi wojewódzkie przewidziano na wrzesień/październik. Poprzedni nabór w ramach tego działania był prowadzony przez ok. 5 miesięcy. Gdyby podobny termin zastosowano w trakcie drugiego naboru wykluczałby on przedsięwzięcie pn.: Projekt budowy Regionalnej Drogi - Racibórz - Pszczyna na odcinku od DK 45 w gminie Rudnik do ul. Sportowej w Rybniku z możliwości ubiegania się o środki unijne - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały Rady Miasta z ostatniej sesji. Prezydent zaproponował rajcom poparcie stanowiska Zarządu Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego długości trwania najbliższego naboru wniosków
w ramach działania 6.1 Drogi wojewódzkie w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego 2014 - 2020.
STANOWISKO ZARZĄDU ZWIĄZKU GMIN I POWIAT%u00D3W SUBREGIONU ZACHODNIEGO WOJEW%u00D3DZTWA ŚLĄSKIEGO Z SIEDZIBĄ W RYBNIKU
w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego długości trwania najbliższego naboru wniosków w ramach działania 6.1 Drogi wojewódzkie w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego 2014 - 2020 Zgodnie z aktualnym harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na 2016 rok z dnia 26 lipca 2016 r. planowany termin rozpoczęcia naborów w ramach Działania 6.1 RPO WSL 2014-2020 - Drogi wojewódzkie przewidziano na wrzesień/październik 2016 roku.
O tym, jak istotnym i priorytetowym działaniem dla naszego regionu jest wyżej wymieniony projekt, może świadczyć fakt, że jednym z naczelnych zadań wyznaczonych Związkowi Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku w momencie jego powoływania do życia w 2002 roku była budowa Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna i Drogi Głównej Południowej. Po raz pierwszy od wielu lat, dzięki determinacji i ciężkiej pracy przyszłych Wnioskodawców w projektowanie budowy, a także dzięki możliwości uzyskania wsparcia dla implementacji projektu dzięki funduszom unijnym, realnym stało się zrealizowanie kluczowej inwestycji dla regionu. Co więcej, omawiane projekty drogowe są w grupie czterech, które zostały wpisane w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 do wykazu dużych projektów zaplanowanych do realizacji w okresie 2014-2020. Dodatkowo projekt wynika z zapisów Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego w perspektywie do 2030 roku.
Poprzedni nabór w ramach Działania 6.1 RPO WSL 2014-2020, był prowadzony od 1 września 2015 r. do 29 stycznia 2016 r. (ok. 5 miesięcy). Miasto Wodzisław Śląski i Racibórz wraz z Partnerami przygotowuje dokumentację aplikacyjną dla przedsięwzięcia związanego z realizacją dokumentacji budowlanej i wykonawczej "Projekt Budowy Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna" oraz "Budowa Drogi Głównej Południowej na terenie miast Rydułtowy, Pszowa, Wodzisławia Śląskiego oraz gmin Godowa i Mszany". W naszej ocenie, gdyby podobny termin zastosowano w trakcie drugiego naboru wykluczyłby on te przedsięwzięcia z możliwości ubiegania się o środki unijne. Spowodowane jest to złożonością problematyki będącej tematem projektu drogowego, a także wystąpieniem niemożliwych, do przewidzenia wcześniej opóźnień zaistniałych na etapie projektowania.
Patrząc na istniejącą sieć drogową Województwa Śląskiego jasnym staje się, że dostęp do autostrad oraz dróg przyśpieszonego ruchu jest w miarę równomiernie rozłożony. Poza jednym wyjątkiem, jakim jest Racibórz. Lokalizacja Raciborza poza głównymi szlakami komunikacji kołowej spycha go na margines rozwoju tej części województwa. Realizacja RDRP daje szansę na szybkie połączenie lokujących się firm i mieszkańców z oddanymi do użytku autostradami i drogami szybkiego ruchu.
Projekt drogowy DGP jest przedłużeniem ciągu drogi wojewódzkiej znajdującej się w trakcie realizacji pn. Budowa Drogi Głównej Południowej na odcinku od DW 933 - ul. Pszczyńskiej w Jastrzębiu-Zdroju do węzła autostrady A1 w Mszanie - ETAP I i ETAP II, realizowanych ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 przez Miasto Jastrzębie Zdrój. Droga Główna Południowa wraz z Regionalną Drogą Racibórz, Pszczyna - Rybnik, stworzą spójną sieć dróg głównych w Subregionie Zachodnim łączącą subregion z autostradą A-1 oraz drogami krajowymi od DK 81 w Pawłowicach do DK 78 w Wodzisławiu Śląskim (załącznik nr 2). Droga Główna Południowa przejmie ruch z drogi wojewódzkiej DW 933 na odcinku od skrzyżowania z DW 935 do skrzyżowania z DW 930. Pozwoli ona na sprawne skomunikowanie Godowa, Wodzisławia Śląskiego, Pszowa, Rydułtów, a także Raciborza z autostradą A-1 (węzeł w Mszanie), co ma szczególne znaczenie dla rozwoju całego Subregionu Zachodniego.
Mając na uwadze powyższe oraz wcześniej przytoczone argumenty apelujemy, aby najbliższy nabór w ramach Działania 6.1. RPO WSL 2014-2020 był prowadzony w okresie nie krótszym, niż 6 miesięcy, co umożliwi przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej.
Przewodniczący Zarządu Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku
Mieczysław Kieca
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany