800 mln euro potrzeba na użeglowienie Odry od Ostrawy do Kędzierzyna-Koźla. Zyskałby na tym Racibórz

O projekcie użeglowienia Odry od Ostrawy przez Racibórz do Kędzierzyn-Koźle mówiono w Chałupkach podczas Forum Odrzańskiego. Pomysł jest śmiały, a Czesi widzą w nim same gospodarcze korzyści. Narzekają jednak, że z polskiej strony jest słabe zainteresowanie projektem. Obecny na Forum prezydent Mirosław Lenk podkreślił, że dziś już trochę za późno na forsowanie pomysłu, bo budowany jest zbiornik Racibórz, a w jego ramach budowla przelewowo-spustowa, tzw. tama. Będzie tu co prawda jedno przęsło przeznaczone do żeglugi, ale może się to okazać za mało.
Poniżej tekst podsumowujący Forum Odrzańskie w Chałupkach (za www.zegluga.wroclaw.pl)
Stowarzyszenie na rzecz rozwoju kraju Morawsko-śląskiego wspólnie z polskim Stowarzyszeniem na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej i dróg wodnych - Radą Kapitanów - starają się o użeglowienie rzeki Odry aż do Ostrawy. Na tym zagadnieniu skupili się uczestnicy konferencji Odersk fórum- Forum Odrzańskie, która odbyła się 20 maja w Chałupkach a którą przygotowały oba partnerskie stowarzyszenia. One właśnie zainicjowały projekt "Odersk fórum-Forum Odrzańskie%u201C, którego głównym celem jest koordynowanie stanowiska samorządów lokalnych, przedstawicieli władz państwowych i gospodarki na czesko polskim pograniczu wzdłuż Odry dotyczącego propozycji przedłużenia Odrzańskiej Drogi Wodnej do kraju Morawsko-śląskiego oraz zwiększenia świadomości społecznej o korzyściach z tego wynikających. Projekt Odersk fórum-Forum Odrzańskie wspierany jest finansowo z funduszu mikroprojektu programu operacyjnego współpracy transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska 2007-2013.
- Użeglowienie Odry do Ostrawy byłoby jednocześnie ekonomiczną restrukturyzacją regionu. Droga wodna będzie dla naszego kraju oznaczać ożywienie gospodarcze i być jednym z głównych projektów Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej TRITIA - stwierdził na konferencji w Chałupkach Pavel Barto%u0161, przewodniczący Stowarzyszenia na rzecz rozwoju kraju Morawsko-śląskiego.
Rzeka Odra jest żeglowna od portu morskiego w Szczecinie do Kędzierzyna-Koźla. Miasto to leży 50 kilometrów od granic kraju Morawsko-śląskiego. Jej użeglowienie aż do Ostravy-Mo%u0161nova wydłuży Odrzańską Drogę Wodną o 90 kilometrów. Byłby to samodzielny odcinek - niezależny od innych projektów, niemniej mógłby być elementem połączenia Dunaj-Odra-Łaba a wraz z Kanałem Śląskim częścią połączenia Odra-Wisła. Trasa tego odcinka przebiega przez najbardziej uprzemysłowione regiony w Czechach i Polsce, zamieszkałe przez 7 milionów ludzi, z których połowa mogłaby odnieść bezpośrednią korzyść z wydłużenia żeglownej Odry.
- O gospodarczym wykorzystaniu Odry mówi się od dziesięcioleci. Należy podkreślić, że droga wodna jako jedyna umożliwia transport zachowując przestrzeń życiową dla innych stworzeń a transport wodny jest ze wszystkich rodzajów transportu najbardziej przyjazny środowisku - przypomniał Andrzej Podgórski, rzecznik Rady Kapitanów.
Dzięki przedłużeniu Odrzańskiej Drogi Wodnej regiony, przedsiębiorstwa i miasta polsko-czeskiego pogranicza: Ostrawa, Buhumin, Racibórz - zyskają nie tylko połączenie między sobą. Podmioty zlokalizowane na ich terenie będą miały bezpośrednie połączenie z portami morskimi w ujściu Odry i Wisły a także poprzez drogi wodne Europy uzyskają dostęp do portów atlantyckich.
- Przedłużenie drogi wodnej da także wzrost miejsc pracy nie tylko przy jej budowie ale przy jej eksploatacji a także budowie statków, portów. Niepoślednią rolę odgrywa też wodna turystyka. Ma to także znaczenie dla gospodarki wodnej, gdyż zwiększenie pojemności koryta Odry poprawi bezpieczeństwo powodziowe. Ponadto zwiększy się energetyczna niezależność i konkurencyjność gospodarki regionu - podkreślił na konferencji Ji%u0159 Cienciala, pełnomocnik rządu w kraju Morawsko-śląskim i Usteckim.
- Walorem podnoszącym atrakcyjność transportowego korytarza intermodalnego są drogi wodne, charakteryzujące się dużym potencjałem przewozowym i niską emisją CO2. Regiony: Śląsk i Kraj Morawskośląski komponują się w sieci węzłów intermodalnych do takich rozwiązań transportowych - podkreśliła Gabriela Lenartowicz, Członek Zarządu Województwa Śląskiego a wcześniej Dyrektor Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
- Odpowiednia infrastruktura zatrzyma w kraju tradycyjny dla tego regionu przemysł ciężki. Może się bowiem okazać, że ze względu na brak możliwości transportowania swoich wyrobów wodą przedsiębiorstwa te przeniosą się w inne lokalizacje i odejdą z regionu - dodał Pavel Barto%u0161.
Znaczenie drogi wodnej dla regionu - szczególnie dla transportu obiektów wielkogabarytowych podkreślał też Ladislav Mravec - główny menadżer Narodowego Klastra Przemysłowego: - Wspieramy ideę połączenia Ostrawy drogą wodną, bo w przeciwnym wypadku nie sprostamy konkurencji - przyznał Ladislav Mravec.
- Wybudowanie drogi wodnej to nie tylko możliwości transportowe - to także poprawienie bilansu wody dzięki lepszemu gospodarowaniu nią w ciągu roku - tzn.lepsza hydraulika udrożnionego koryta lub kanału w warunkach powodziowych oraz alimentacji wody w sytuacji odwrotnej (suszy) - argumentował Paweł Macha - burmistrz miasta Kuźnia Raciborska.
Dziewięćdziesiąt kilometrów drogi wodnej o odpowiednich parametrach żeglugowych do Ostrawy kosztowałoby według szacunków ok 800 mln Euro.
- Gdyby ta trasa została włączona do sieci europejskich korytarzy transportowych TEN-T możliwe byłoby uzyskać z funduszy europejskich dofinansowanie do 85% całości nakładów - przekonywał w Chałupkach Petr Forman, doradca prezydenta Republiki Czeskiej ds. dróg wodnych.
Uczestnicy seminarium uzgodnili, że trzeba opracować studium wykonalności odcinka Kędzierzyn-Koźle - Ostrava - Mo%u0161nov, zaimplementować projekt do planów i strategii w obszarze polityki transportowej na wszystkich płaszczyznach i zawrzeć międzyrządową umowę czesko-polską o budowie wspomnianego odcinka drogi wodnej.
"Należy też umieścić tę drogę wodną na mapie sieci korytarzy transportowych TEN-T i na tej podstawie ubiegać się o współfinansowanie jej budowy z funduszy europejskich. Ważną rolę ma też odpowiednia informacja w regionach o korzyściach wynikających z tej drogi wodnej%u201C - zapisano we wnioskach końcowych konferencji.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany