Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności21 czerwca 201514:34

800 mln euro potrzeba na użeglowienie Odry od Ostrawy do Kędzierzyna-Koźla. Zyskałby na tym Racibórz

800 mln euro potrzeba na użeglowienie Odry od Ostrawy do Kędzierzyna-Koźla. Zyskałby na tym Racibórz - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Racibórz: - Trasa tego odcinka przebiega przez najbardziej uprzemysłowione regiony w Czechach i Polsce, zamieszkałe przez 7 milionów ludzi, z których połowa mogłaby odnieść bezpośrednią korzyść z wydłużenia żeglownej Odry - przekonują Czesi, który naciskają na realizację projektu. Z polskiej strony odzew jest słaby, a zdaniem prezydenta Mirosława Lenka problem w zbiorniku Racibórz, który może być poważną przeszkodą dla statków.

O projekcie użeglowienia Odry od Ostrawy przez Racibórz do Kędzierzyn-Koźle mówiono w Chałupkach podczas Forum Odrzańskiego. Pomysł jest śmiały, a Czesi widzą w nim same gospodarcze korzyści. Narzekają jednak, że z polskiej strony jest słabe zainteresowanie projektem. Obecny na Forum prezydent Mirosław Lenk podkreślił, że dziś już trochę za późno na forsowanie pomysłu, bo budowany jest zbiornik Racibórz, a w jego ramach budowla przelewowo-spustowa, tzw. tama. Będzie tu co prawda jedno przęsło przeznaczone do żeglugi, ale może się to okazać za mało. 

Poniżej tekst podsumowujący Forum Odrzańskie w Chałupkach (za www.zegluga.wroclaw.pl)

Stowarzyszenie na rzecz rozwoju kraju Morawsko-śląskiego wspólnie z polskim Stowarzyszeniem na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej i dróg wodnych - Radą Kapitanów - starają się o użeglowienie rzeki Odry aż do Ostrawy. Na tym zagadnieniu skupili się uczestnicy konferencji Odersk fórum- Forum Odrzańskie, która odbyła się 20 maja w Chałupkach a którą przygotowały oba partnerskie stowarzyszenia. One właśnie zainicjowały projekt "Odersk fórum-Forum Odrzańskie%u201C, którego głównym celem jest koordynowanie stanowiska samorządów lokalnych, przedstawicieli władz państwowych i gospodarki na czesko polskim pograniczu wzdłuż Odry dotyczącego propozycji przedłużenia Odrzańskiej Drogi Wodnej do kraju Morawsko-śląskiego oraz zwiększenia świadomości społecznej o korzyściach z tego wynikających. Projekt Odersk fórum-Forum Odrzańskie wspierany jest finansowo z funduszu mikroprojektu programu operacyjnego współpracy transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska 2007-2013.

- Użeglowienie Odry do Ostrawy byłoby jednocześnie ekonomiczną restrukturyzacją regionu. Droga wodna będzie dla naszego kraju oznaczać ożywienie gospodarcze i być jednym z głównych projektów Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej TRITIA - stwierdził na konferencji w Chałupkach Pavel Barto%u0161, przewodniczący Stowarzyszenia na rzecz rozwoju kraju Morawsko-śląskiego. 

Rzeka Odra jest żeglowna od portu morskiego w Szczecinie do Kędzierzyna-Koźla. Miasto to leży 50 kilometrów od granic kraju Morawsko-śląskiego. Jej użeglowienie aż do Ostravy-Mo%u0161nova wydłuży Odrzańską Drogę Wodną o 90 kilometrów. Byłby to samodzielny odcinek - niezależny od innych projektów, niemniej mógłby być elementem połączenia Dunaj-Odra-Łaba a wraz z Kanałem Śląskim częścią połączenia Odra-Wisła. Trasa tego odcinka przebiega przez najbardziej uprzemysłowione regiony w Czechach i Polsce, zamieszkałe przez 7 milionów ludzi, z których połowa mogłaby odnieść bezpośrednią korzyść z wydłużenia żeglownej Odry.

- O gospodarczym wykorzystaniu Odry mówi się od dziesięcioleci. Należy podkreślić, że droga wodna jako jedyna umożliwia transport zachowując przestrzeń życiową dla innych stworzeń a transport wodny jest ze wszystkich rodzajów transportu najbardziej przyjazny środowisku - przypomniał Andrzej Podgórski, rzecznik Rady Kapitanów. 

Dzięki przedłużeniu Odrzańskiej Drogi Wodnej regiony, przedsiębiorstwa i miasta polsko-czeskiego pogranicza: Ostrawa, Buhumin, Racibórz - zyskają nie tylko połączenie między sobą. Podmioty zlokalizowane na ich terenie będą miały bezpośrednie połączenie z portami morskimi w ujściu Odry i Wisły a także poprzez drogi wodne Europy uzyskają dostęp do portów atlantyckich.

- Przedłużenie drogi wodnej da także wzrost miejsc pracy nie tylko przy jej budowie ale przy jej eksploatacji a także budowie statków, portów. Niepoślednią rolę odgrywa też wodna turystyka. Ma to także znaczenie dla gospodarki wodnej, gdyż zwiększenie pojemności koryta Odry poprawi bezpieczeństwo powodziowe. Ponadto zwiększy się energetyczna niezależność i konkurencyjność gospodarki regionu - podkreślił na konferencji Ji%u0159 Cienciala, pełnomocnik rządu w kraju Morawsko-śląskim i Usteckim.

- Walorem podnoszącym atrakcyjność transportowego korytarza intermodalnego są drogi wodne, charakteryzujące się dużym potencjałem przewozowym i niską emisją CO2. Regiony: Śląsk i Kraj Morawskośląski komponują się w sieci węzłów intermodalnych do takich rozwiązań transportowych - podkreśliła Gabriela Lenartowicz, Członek Zarządu Województwa Śląskiego a wcześniej Dyrektor Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. 

- Odpowiednia infrastruktura zatrzyma w kraju tradycyjny dla tego regionu przemysł ciężki. Może się bowiem okazać, że ze względu na brak możliwości transportowania swoich wyrobów wodą przedsiębiorstwa te przeniosą się w inne lokalizacje i odejdą z regionu - dodał Pavel Barto%u0161. 

Znaczenie drogi wodnej dla regionu - szczególnie dla transportu obiektów wielkogabarytowych podkreślał też Ladislav Mravec - główny menadżer Narodowego Klastra Przemysłowego: - Wspieramy ideę połączenia Ostrawy drogą wodną, bo w przeciwnym wypadku nie sprostamy konkurencji - przyznał Ladislav Mravec. 

- Wybudowanie drogi wodnej to nie tylko możliwości transportowe - to także poprawienie bilansu wody dzięki lepszemu gospodarowaniu nią w ciągu roku - tzn.lepsza hydraulika udrożnionego koryta lub kanału w warunkach powodziowych oraz alimentacji wody w sytuacji odwrotnej (suszy) - argumentował Paweł Macha - burmistrz miasta Kuźnia Raciborska.

Dziewięćdziesiąt kilometrów drogi wodnej o odpowiednich parametrach żeglugowych do Ostrawy kosztowałoby według szacunków ok 800 mln Euro.

- Gdyby ta trasa została włączona do sieci europejskich korytarzy transportowych TEN-T możliwe byłoby uzyskać z funduszy europejskich dofinansowanie do 85% całości nakładów - przekonywał w Chałupkach Petr Forman, doradca prezydenta Republiki Czeskiej ds. dróg wodnych.

Uczestnicy seminarium uzgodnili, że trzeba opracować studium wykonalności odcinka Kędzierzyn-Koźle - Ostrava - Mo%u0161nov, zaimplementować projekt do planów i strategii w obszarze polityki transportowej na wszystkich płaszczyznach i zawrzeć międzyrządową umowę czesko-polską o budowie wspomnianego odcinka drogi wodnej.

"Należy też umieścić tę drogę wodną na mapie sieci korytarzy transportowych TEN-T i na tej podstawie ubiegać się o współfinansowanie jej budowy z funduszy europejskich. Ważną rolę ma też odpowiednia informacja w regionach o korzyściach wynikających z tej drogi wodnej%u201C - zapisano we wnioskach końcowych konferencji. 

Autor: (waw), zegluga.wroclaw.pl,

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Tagi:

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 23.05.2025
22 maja 202518:47

Nasz Racibórz 23.05.2025

Nasz Racibórz 16.05.2025
15 maja 202521:18

Nasz Racibórz 16.05.2025

Nasz Racibórz 09.05.2025
11 maja 202511:00

Nasz Racibórz 09.05.2025

Nasz Racibórz 25.04.2025
24 kwietnia 202516:50

Nasz Racibórz 25.04.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.