Będą łagodniejsze przepisy w sprawie sprowadzania wozów strażackich

Poseł Marek Krząkała z naszego regionu zajął się problemem sprowadzania z zagranicy używanych wozów strażackich, a dokładnie kosztownej homologacji. Czy się zmieni w tej sprawie?
Wiele oddziałów OSP uwzględniając swoje możliwości finansowe, skłania się ku nabyciu używanego zagranicznego pojazdu ratowniczo-gaśniczego lub pozyskują je w ramach międzynarodowej współpracy partnerskiej. Wozy takie, choć wykazują pełną sprawność techniczną, muszą zostać poddane homologacji, stanowiącej potwierdzenie spełnienia wymagań techniczno-użytkowych określonych w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania. Procesu takiej homologacji dokonuje Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego w Józefowie (CNBOP-PIB), a jego koszt sięga niejednokrotnie kwot przewyższających ceny zakupu certyfikowanych używanych jednostek (nawet ponad 50000 zł). W związku z tym na wniosek lokalnych OSP poseł Marek Krząkała wystosował do resortu spraw wewnętrznych w ub. roku interpelację, a na ostatnim posiedzeniu Sejmu zapytał wprost ministra (w ramach pyt. ws. bieżących). Odpowiedzi udzielił Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Stanisław Rakoczy.
Jak wskazuje Ministerstwo, obecnie nie ma prawnej możliwości wprowadzenia na polski rynek zagranicznego samochodu pożarniczego bez uprzedniego uzyskania świadectwa dopuszczenia, tj. jego homologacji. Jak jednak jednocześnie akcentuje się, Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej rozważa koncepcję zmiany zapisów w/w rozporządzenia w celu umożliwienia użytkowania pojazdów sprowadzonych z zagranicy przez jednostki ochrony przeciwpożarowej. Nad rozwiązaniem przedłożonego problemu pracuje także zespół powołany również w resorcie spraw wewnętrznych - efektem jego działań ma być jednak nie likwidacja obowiązujących Ochotnicze Straże Pożarne przepisów, a jedynie niezbędne ich złagodzenie.
Szacuje się, że łącznie na wyposażeniu Ochotniczych Straży Pożarnych jest obecnie 7 115 samochodów gaśniczych. Wśród nich wyliczyć można 4 245 wozy typu średniego oraz 1 733 pojazdów typu ciężkiego. Jak się podkreśla, niewielka część z nich przywieziona została zza granicy, a jednostki pozyskane w ten sposób sprowadzono przeważnie w ramach współpracy pomiędzy gminami partnerskimi. Jak wskazuje Ministerstwo, większość wozów Ochotniczych Straży Pożarnych liczy sobie od 21 do 30 lat (1 632 jedn. średnie i 802 ciężkie). Pojazdów starszych jest nieco mniej - 1 026 jedn. średnie oraz 421 ciężkie. Najmniej użytkowanych jest pojazdów relatywnie "młodych", tj. do 10 lat (110 jedn. średnie i 235 ciężkie) oraz mieszczących się w przedziale wiekowym 11 - 20 lat (487 jedn. średnie i 278 ciężkie).
Pełna treść interpelacji posła z października ub. roku - kliknij TUTAJ
Odpowiedź ministerstwa - kliknij TUTAJ
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany