Raciborska komunikacja bez biletu – liczby, które zaskakują [LIST DO REDAKCJI]
![Raciborska komunikacja bez biletu – liczby, które zaskakują [LIST DO REDAKCJI] Raciborska komunikacja bez biletu – liczby, które zaskakują [LIST DO REDAKCJI] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_1693651537_dsc7932-.jpg)
Wprowadzenie bezpłatnych przejazdów w Raciborzu w marcu 2024 roku przyniosło zaskakująco dobre efekty. Warto o nich mówić – nie tylko w kontekście promocji miasta, ale także planowania przyszłości lokalnego transportu.
Szanowni Państwo,
chciałbym podzielić się pewną świeżą ciekawostką dotyczącą komunikacji miejskiej w Raciborzu.
Przeglądając opublikowany w dniu 26 czerwca “Raport o stanie miasta za rok 2024” zwróciłem uwagę na rozdział dotyczący transportu zbiorowego, w którym zwyczajowo podaje się liczbę pasażerów komunikacji miejskiej. Liczba ta w ostatnich dwóch latach kształtowała się w Naszym Mieście następująco:
2023 rok: 641.463 przewiezionych osób;
2024 rok: 1.429.866 przewiezionych osób.
Okazuje się, że po wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów w marcu 2024 roku liczba pasażerów wzrosła ponad dwukrotnie! To dziwne, że miasto Racibórz nie chwali się tym - jakby nie patrząc - świetnym wynikiem. Są przecież miasta, w których po wprowadzeniu darmowych przejazdów liczba pasażerów wzrastała co najwyżej o kilkanaście procent.
Myślę, że takie dane powinny nadać nowy ton dyskusji na temat dalszego utrzymania lub nie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Jednocześnie skłaniają mnie do refleksji - skoro tak dobre wyniki uzyskano mimo słabych rozkładów jazdy, to ilu pasażerów można byłoby przewieźć, gdyby główne linie autobusowe kursowały tak często, jak w innych miastach wielkości Raciborza? Dla porównania, płatna komunikacja miejska w partnerskiej i podobnej ludnościowo Opawie przewiozła w 2024 roku 7,7 miliona osób, czyli ponad 5 razy więcej niż u nas.
W tej chwili priorytetem powinno być zwiększenie częstotliwości kursów (do dwóch na godzinę) na centralnych odcinkach najbardziej obciążonych linii - nr 11 i 12 oraz wzmocnienie obsługi ulicy Nowej, Słowackiego, Katowickiej i Starowiejskiej. Ewentualnie - ułożenie nowej siatki połączeń, która lepiej wykorzysta ten ukryty potencjał. Wyniki przewozowe na pewno wskazują, gdzie chętnych jest dużo i może być jeszcze więcej, a gdzie nie ma ich nawet pomimo bezpłatnych przejazdów.
Z poważaniem,
Kamil Thiel
Komunikację bezpłatną wprowadzono w poprzedniej kadencji przez prezydenta D. Polowego
Komentarze (1)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany